Schwarze PR według niektórych oznacza, że nieważne jak mówią, byle by mówili. Jeszcze kilka lat temu to powiedzenie może i miało rację bytu. Dziś z całą pewnością nie można się z nim zgodzić. Tak naprawdę cała branża Öffentlichkeitsarbeit leidet unter schlechter PR. Es ist schwarze PR, die sie als unternehmerisches Instrument zur Verschleierung der Wahrheit wahrnimmt. Schwarze PR erzeugt positive Botschaften auf der Grundlage schlechter Nachrichten. Sind in Ihrem Unternehmen gefährliche Stoffe ausgetreten? Es stellte sich heraus, dass eines der Teile des Autos defekt war? Hatte jemand Berühmtes einen Unfall beim Autofahren unter Alkoholeinfluss? Kein Problem… rufen Sie das PR-Team an. Diese Wahrnehmung von PR hat uns alle unter den Folgen leiden lassen.
Was lernen Sie aus dem Artikel?
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak czarny PR wpływa na wizerunek firmy? W dobie internetu i mediów społecznościowych techniki manipulacji informacją stały się bardziej powszechne niż kiedykolwiek wcześniej. Ale czy warto sięgać po takie narzędzia, by zyskać przewagę nad konkurencją?
W dzisiejszym wpisie porozmawiamy o ciemnej stronie public relations – czarnym PR. Prześledzimy przykłady jego zastosowań, techniki wykorzystywane przez specjalistów od manipulacji oraz sposoby obrony przed negatywnymi kampaniami.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jakie konsekwencje niesie ze sobą stosowanie czarnego PR i jak z nim skutecznie walczyć.
Zamieszczanie negatywnych wiadomości. Przygotowywanie fałszywych wypowiedzi pochodzących od „anonimowych osób trzecich”. Tworzenie negatywnych lub wprowadzających w błąd treści na małych, ale wpływowych witrynach internetowych. Odpłatne korzystanie z usług pozbawionych skrupułów „dziennikarzy”. Generowanie dużych ilości negatywnych wpisów w mediach społecznościowych.
Nasycanie wyników wyszukiwania negatywną treścią w celu obniżenia wyników pozytywnych. Oto czym m.in. jest czarny PR. To tylko przykłady rosnącej i ryzykownej „nowej kategorii” branży Öffentlichkeitsarbeit. Die Branche, die im Wesentlichen dazu gegründet wurde, sich um ein gutes Image, Akzeptanz und Freundlichkeit gegenüber den Handlungen einer bestimmten Person oder Organisation zu kümmern. Jeder ehrlich PR-Agentur es funktioniert in diesem Sinne.
Ihr Unternehmen ist Opfer von schwarzer PR geworden?
Es gibt keine Situation ohne Lösung. Prüfen Sie, wie wir Ihnen helfen können.
Czy czarny PR się opłaca?
Was Schwarz trennt PR Von dem, was viele von uns praktizieren, gibt es einen kleinen, oft schmalen Grat, der „Ethik“ genannt wird. Es ist eine Linie, die, egal wie viele Verhaltenskodizes wir befolgen, in direktem Zusammenhang mit unseren Grundwerten, Überzeugungen und Verhaltensweisen steht. Es gibt jedoch noch ein anderes Problem, das auf einer tieferen Ebene Wurzeln schlägt. Ein Trend, der umgekehrt werden muss. Nun, leider scheint es immer häufiger vorzukommen, zu lügen, obwohl es ratsam ist. Dadurch können Sie peinliche Situationen für das Unternehmen vermeiden.
In der Zwischenzeit sollten nicht nur Unternehmen und Führungskräfte, sondern wir alle zu der Überzeugung zurückkehren, dass dies der Fall ist Lügen ist nie richtig. Z powodu wiarygodności, uczciwości, a często nawet z finansowego punktu widzenia, w ostatecznym rozrachunku firmo lepiej służy prawda niż kłamstwo.
Weźmy dla przykładu sytuacje ze świata polityki. Aferę Watergate, skandal z udziałem prezydenta Clintona i Moniki Lewinsky oraz wiele, wiele innych. O ile lepiej wyszliby na tym liderzy, gdyby od samego początku nalegali na uczciwość? Czarny PR przyniósł im więcej szkody niż pożytku. Nawet po popełnieniu początkowych, poważnych błędów, sytuacje nadal można było powstrzymać przed wymknięciem się spod kontroli. Gdyby tylko wykazano większą uczciwość w stawianiu czoła prawdzie.
Internet - ein Paradies für schwarz PR?
Czarny PR oczywiście podąża w ślad za rozwojem kanałów komunikacji. W Internecie nie brakuje ofert płatnych wpisów, opinii komentarzy na forach internetowych czy soziale Netzwerke. Ein Ort, an dem schwarze PR sogar floriert, sind alle Websites und Portale, die sich auf den Arbeitsmarkt beziehen. Früher gab es ein Sprichwort: Ein zufriedener Kunde erzählt drei Freunden vom Unternehmen, ein unzufriedener Kunde zehn. Im Zeitalter des Internets hat das Ausmaß des Problems erheblich zugenommen. So auch bei unzufriedenen Mitarbeitern – wer weiß, echt oder nur vorgetäuscht.
W sieci można znaleźć multum wpisów oczerniających pracodawcę. Pytanie ile z nich to nieprawdziwe historie. Typowy czarny PR, a opisywane sytuacje nigdy nie miały miejsca. Skąd ta wylewność? Z pewnością wiele to Verdienst der Anonymität. Sie ist es, die vielen Menschen ein Gefühl der Straflosigkeit gibt. Es erlaubt freie Meinungsäußerung, die nach allen moralischen Maßstäben unbegrenzt ist. Das Web bietet praktisch unbegrenzte Möglichkeiten, bestehende Inhalte zu modifizieren. Die Freiheit, alles und jeden zu kommentieren. Und Moderatoren oder Administratoren können nicht immer schnell genug reagieren. Auch im Geschäft läuft Black PR gut. Wie manifestiert es sich? Sie können eine gefälschte Website erstellen, die die Website eines Konkurrenten imitiert, aber Inhalte kommuniziert, die seinem Image nicht förderlich sind. Indem man die Meinungen enttäuschter „Kunden“ erzeugt. Die Bandbreite der Möglichkeiten ist groß, aber es geht nicht darum, schwarze PR zu provozieren und zu unterstützen.
Schwarze PR - Beispiele
Auch große Marken wie Nutella und Amway sind schon Opfer von Fake News geworden. Indem Sie beweisen, dass die Gerüchte über Sie falsch sind, beweisen Sie Ihren Kunden, dass sie Ihren Dienstleistungen vertrauen können. Die Reaktion auf schwarze PR und die dadurch verursachten Fehlinformationen hält Ihre Kunden an sich gebunden.
W 2016 wśród konsumentów Nutelli zapanowała panika, gdy w wiadomościach ogłoszono, że zawiera rakotwórczy olej palmowy. Europejska Komisja Standardów Żywienia ostrzegła, że nawet okazjonalne spożywanie tego składnika, może stanowić zagrożenie dla zdrowia dzieci. Naukowcy nie potrafili stwierdzić, jaki poziom spożycia jest dopuszczalny, z uwagi na brak odpowiednich badań.
Aby odeprzeć oskarżenia, firma Ferrero udostępniła opinii publicznej składniki swojej kultowej pasty czekoladowo-orzechowej. Rozpoczęła także kampanię reklamową, której celem było zapewnienie konsumentów, że produkty zawarte w Nutelli są bezpieczne. Producent tłumaczył, że bez dodatku tego konkretnego oleju, krem straciłby swoją delikatną i gładką konsystencję. Ostatecznie skandal nie wpłynął na sprzedaż.
W 2007 r. wyrokiem sądu dla firmy Amway i karą w wysokości 19 mln dolarów, zakończył się czarny PR wymierzony przez nią w konkurencyjnego Procter & Gamble, polegający na szerzeniu pogłosek o tym, jakoby P&G przeznaczał swoje zyski na kościół szatana. Proces, który rozpoczął się od jednej plotki, trwał 12 lat. Niemniej jej początki sięgają tak naprawdę aż 1981 roku. To wtedy pojawiły się pierwsze głosy twierdzące, że brodaty mężczyzna z logo firmy jest szyderstwem z Apokalipsy św. Jana. Co ciekawe, w Polsce wizerunek brodatego mężczyzny z logo Procter & Gamble kojarzono z postacią Pana Twardowskiego. Ten, według baśni, nawiązał pakt z szatanem. Czarny PR, uprawiany przez Amway, odbił się szerokim echem. Nie pomogły ani wyjaśnienia przedstawicieli P&G, ani zmiana logo. Cała ta sytuacja przeszła do historii jako przykład kryzysu, wywołanego przez jedną plotkę.
Jakie techniki stosuje czarny PR?
Czarny PR to praktyka rozpowszechniania negatywnych informacji o marce. Często niszczy jej reputację i tożsamość korporacyjną. Czarny PR może zdyskredytować firmę lub osobę. Popularne techniki dyskredytujące to:
- Verfassen und Verbreiten von Falschmeldungen
- das Veröffentlichen negativer Bewertungen
- Darstellung irreführender „Fakten“.
Es ist sehr wichtig, auf negative Publicity zu reagieren und zu versuchen, sie schnell abzuschütteln. Wenn Sie dies nicht tun, könnte nicht nur Ihr Ruf leiden, sondern auch Ihr Umsatz. Die Befragten liefern zahlreiche Belege dafür, dass sich die Reputation des Unternehmens im Internet direkt auf den Gewinn des Unternehmens auswirkt:
- 90%-Kunden haben im vergangenen Jahr das Internet genutzt, um ein lokales Unternehmen zu finden, und 33% tut dies täglich
- Der durchschnittliche Verbraucher liest 10 Rezensionen, bevor er sich in der Lage fühlt, dem Unternehmen zu vertrauen - Nur 531 TP2T-Nutzer würden in Betracht ziehen, ein Unternehmen zu verwenden, das weniger als 4 Sterne hat, wie von Google bewertet
- Unter Verbrauchern, die Rezensionen lesen, liest der 97% auch Antworten von Unternehmen auf Kommentare.
Was die Leute im Internet über Sie sagen, ist wichtig.
Schwarze PR – wie kann man sich wehren?
Während Ärzte Skalpelle und Medikamente einsetzen, um Patienten zu helfen, nutzen PR-Agenturen gekonnt die WAHRHEIT. Es ist ihre Waffe, um Lügen und unbegründete Informationen zu überwinden, die ihren Kunden schaden können. Was können Unternehmen tun, wenn sie Opfer von Black PR werden? Es ist am besten, sich im Voraus auf eine solche Eventualität vorzubereiten und eine Strategie zu haben Erwärmung des Bildes. Wovor hat schwarze PR Angst? Zunächst einmal - Korrekturen und klare Botschaften. Darüber hinaus lässt die richtige Strategie die Situation düster erscheinen und kann zum Erfolg werden. Gespräche mit einer bestimmten Marke zu führen, kann das Interesse an einer bestimmten Marke steigern. Es birgt jedoch auch ein hohes Risiko, dass die Wirkung kontraproduktiv ist. Spucken, verbales Geplänkel – das erwarten die Rezipienten nicht. Wie kämpfen Sie also, um Ihren guten Namen wiederzuerlangen? Eine effektive Methode kann eine sachliche Argumentation oder das Dokumentieren der Unrichtigkeit der Behauptungen oder Worte des Wettbewerbs sein.
Lohnt sich der Einsatz von schwarzer PR?
Das Praktizieren von schwarzer PR ist keine Möglichkeit, Ihren eigenen Ruf aufzubauen oder Ihre PR-Probleme zu lindern. Während Öffentlichkeitsarbeit wciąż dotyczy wizerunku i odbioru społecznego, czasy się zmieniły. Obecnie znacznie silniejsze jest oczekiwanie, że firmy będą bardziej przejrzyste i będą bardziej odpowiedzialne za swoje działania.
Zamiast próbować oczerniać konkurencję i przedstawiać ją w złym świetle lub zrzucać winę za kryzys na okoliczności zewnętrzne, trzeba stawić czoła problemom. Chociaż próba zrzucenia winy na kogoś lub coś innego może wydawać się kusząca, tak naprawdę obrzucanie błotem i obwinianie często powoduje dalsze negatywne reakcje opinii publicznej, zamiast przyciągać więcej sojuszników.
Dlatego firmy muszą znaleźć bardziej kreatywne sposoby na przekierowanie negatywnej uwagi niż czarny PR. Być może znaleźć okazję do zrobienia jakiegoś pozytywnego public relations, aby zrównoważyć coś negatywnego? Zwykle najprostszą reakcją jest przejęcie odpowiedzialności za problem – w większości przypadków ta odpowiedzialność i uczciwość przyniosą bardziej pozytywny skutek niż odwrócenie uwagi.
Konsumenci szukają teraz bardziej autentycznych interakcji z firmami. Niejednokrotnie pokazują, że cenią to bardziej niż tylko przekazywanie im najważniejszych wydarzeń związanych z firmą. Poziom zaufania konsumentów wśród osób fizycznych jest obecnie niski. Chociażby z tego powodu czarny PR jest ryzykownym działanie. Jeśli wyjdzie na jaw (a często wychodzi), może być bardziej szkodliwy niż pomocny dla wizerunku firmy na dłuższą metę.
Jak więc public relations może nadal skutecznie zarządzać percepcją odbiorców? Koncepcja wyprzedzania historii nadal obowiązuje. Warto monitorować wpisy na temat firmy w mediach, śledzić nastroje wewnątrz firmy, aby wyprzedzić przekaz, który urośnie do ogromnej wiadomości. To bardzo ważne zwłaszcza teraz, gdy informacje rozprzestrzeniają się w internecie szybciej, niż błyskawica.
Haben Sie Angst, dass Sie auch einem ungerechtfertigten Angriff ausgesetzt sein könnten? Oder erlebst du es vielleicht?
Kontaktieren Sie uns – wir regeln das gemeinsam.