Nawigacja

Czy i jak AI może wspomóc
PR Twojej marki?

AI
AI może wspomóc PR Twojej marki

Jednym z kluczowych aspektów rozwoju współczesnego biznesu jest odpowiednie wykorzystywanie nowych technologii i adaptowanie się do zmian w tej dziedzinie. Innowacyjnym rozwiązaniem, które obecnie w szczególny sposób zmienia oblicze marketingu i PR, jest sztuczna inteligencja. Rewolucja dokonuje się na naszych oczach. Narzędzia AI z rozmachem zbierają dane, automatyzują procesy związane z reklamą, badają grupy docelowe i podnoszą efektywność działań promocyjnych. Wszystko po to by – docelowo – wesprzeć budowanie wizerunku marki i zwiększanie zysków. Omawiamy najważniejsze aspekty połączenia sztucznej inteligencji i działań z zakresu PR!

Czego się dowiesz z artykułu?

Tekst przybliża wiedzę o tym, czym jest sztuczna inteligencja, jakie ma zastosowania oraz w jaki sposób może przyczynić się do usprawnienia i zwiększenia efektywności działań marketingowych i PR. AI pozwala na automatyzację niektórych procesów, analizę danych, segmentację odbiorców i personalizację komunikacji. Po co stosować sztuczną inteligencję? Jakie korzyści i wyzwania są związane z wykorzystaniem AI, oraz jakie są perspektywy na przyszłość dla technologii AI w branży marketingowej? O czym należy pamiętać, wykorzystując potencjał sztucznej inteligencji dla dobra marki i zwiększenia satysfakcji klientów? Odpowiedź na każde z tych pytań, wraz z cennymi wskazówkami, można znaleźć poniżej. 

Czym jest sztuczna inteligencja?

AI (skrót od “Artificial Intelligence”) – co to takiego? To zdolność sztucznych systemów do przejawiania działań znamiennych dla inteligencji, takich jak uczenie się, interpretowanie danych pochodzących z zewnętrznego świata, rozumowanie oraz adaptacja. Dlaczego inteligencję maszyn i programów komputerowych określa się jako sztuczną? Dzieje się tak ze względu na fakt, że za wszelkimi operacjami wykonywanymi przez AI stoją algorytmy tworzone przez ludzi. Inteligencja nie jest więc cechą wsobną systemów, lecz tylko maszynową symulacją działania naturalnej inteligencji. 

Mianem “Sztucznej Inteligencji” określa się jednak nie tylko samo zjawisko, jakim jest przejawianie cech inteligentnego działania przez maszyny. Pod tym pojęciem rozumie się także całą zbudowaną w tym celu naukę i technologię opartą na interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej procesów myślowych. 

Od zadań niewymagających użycia sztucznej inteligencji przez maszyny, dziedzina AI różni się tym, że stosowane przez nią rozwiązania realizują zadania niewykonalne na drodze numerycznej algorytmizacji.

Zastosowania sztucznej inteligencji

Do czego najlepiej nadaje się technologia AI? Jest wiele dziedzin jej obecnego i potencjalnego zastosowania. Począwszy od zadań ułatwiających codzienne życie ludzi, poprzez wspieranie pracy, skończywszy na ratowaniu ludzkiego zdrowia i życia. 

Przykłady sztucznej inteligencji w codziennym zastosowaniu to internet rzeczy (sterowane przez sieć urządzenia, m.in. rtv i agd), zakupy online, a także cyfrowi asystenci na telefonach i komputerach, jak np. Asystent Google. Poza tym szeroko znanym narzędziem, użytkownicy Windows 11 mogą skorzystać także z usługi Cortana.

Do czego służy ta cyfrowa asystentka? Podobnie jak znany na szerszą skalę Asystent Google, Cortana obsługuje zapytania głosowe za pomocą wyszukiwarki. Jednak ona, używając Microsoft Edge, odwołuje się do bazy danych zgromadzonej przez Bing, a nie Google.

Przykłady sztucznej inteligencji w codziennym zastosowaniu

Poza tego rodzaju podstawowymi narzędziami, w pracy mogą być również wykorzystywane narzędzia służące do analizy baz danych i prognozowania na ich podstawie. W realizacji niektórych zadań pomocne mogą być chatboty, kreujące teksty na podstawie oczekiwań użytkownika, dostępu do danych www oraz swoich algorytmów. W przemyśle wykorzystywane są także maszyny i systemy wyspecjalizowane w wykonywaniu złożonych zadań z uwzględnieniem konieczności uczenia się i dostosowywania do zmiennych warunków. 

Technologiczna rewolucja – od analizy danych po realizację kampanii

Jak już wiemy, AI (artificial intelligence) to narzędzia i programy naśladujące ludzki umysł. Wykorzystujące uczenie maszynowe, rozpoznawanie obrazów oraz przetwarzanie naturalnego języka. Działające w ramach sztucznej inteligencji zaawansowane, rozbudowane algorytmy szczegółowo analizują zależności pomiędzy różnymi elementami, a następnie dokonują automatycznego ich odtworzenia. Mówiąc najprościej, AI sama się uczy i wykorzystuje tę wiedzę.

Początki artificial intelligence sięgają już lat 50. ubiegłego wieku. Od tamtego czasu technologia sukcesywnie się rozwijała. Obecnie zaś – po ubiegłorocznej premierze chatbota ChatGPT Open AI – możemy mówić o prawdziwej rewolucji i ekspansji cyfrowego umysłu. Które z możliwości oferowanych przez tę nowoczesną technologię są szczególnie użyteczne w public relations i marketingu?

W samym marketingu AI jest wykorzystywana od dziesięcioleci. Początkowo było to przede wszystkim bazowanie na algorytmach statystycznych. Służyły one temu, by pokazać trendy czy prognozy. AI bazowało także na algorytmach przeznaczonych do segmentacji rynku i zrozumienia różnorodności grup docelowych. Z czasem firmy zaczęły je wykorzystywać do zwiększania personalizacji oferty.

Dziś AI determinuje sposób kształtowania działań promocyjnych już w bardzo różnorodny i intensywny sposób. Uczenie maszynowe wykorzystuje się na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, w wyszukiwarkach i na rynku e-commerce. AI z pewnością nie jest już nowinką czy ideą, ale konkretnym wsparciem w działaniach PR mniejszych i większych biznesów.

Potwierdzają to statystyki. Ponad 80% ekspertów branżowych włącza jakąś formę technologii AI do swoich działań marketingowych. 88% marketerów uważa natomiast, że aby pozostać konkurencyjnym i spełniać oczekiwania swoich klientów, muszą wdrożyć te narzędzia [źródło: https://mailchimp.com/intuit-mailchimp-finds-vast-majority-of-smb-marketers-are-bought-into-ai/].

Jak AI usprawnia działania marketingowe?

Obecnie zastosowanie AI w marketingu jest bardzo szerokie. To przede wszystkim:

  • automatyzacja wielu procesów;
  • szybka i szczegółowa analiza danych;
  • segmentyzacja odbiorców pod kątem konkretnych kryteriów;
  • prognozowanie zachowań konsumentów i przewidywanie trendów;
  • personalizacja – dobór reklam do preferencji odbiorcy czy wysyłka spersonalizowanych wiadomości e-mail;
  • wsparcie w zakresie planowania content marketingu i przygotowywania treści;
  • badanie wyników kampanii;
  • obsługa klientów poprzez chatboty.

Jak AI usprawnia działania marketingowe?

Korzyści i wyzwania ze stosowania AI

W rezultacie zastosowanie AI w marketingu niesie szereg korzyści. Cyfrowy umysł pozwala szybko pozyskiwać szczegółowe dane i przetwarzać je, poznać i zrozumieć grupę docelową, a następnie dostosować komunikaty do jej potrzeb i preferencji. Usprawnia działania, odciążając pracowników, szczególnie w żmudnych, powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach. Dzięki temu mogą oni skupić się na strategicznych czy wymagających kreatywności pracach. W efekcie zwiększa wydajność działań marketingowych.

Oczywiście, jak każde przełomowe rozwiązanie, sztuczna inteligencja nie jest pozbawiona wad. To oznacza, że budzi nie tylko entuzjazm, ale i pewne wątpliwości. Pierwsza sprawa to aspekty prawne (kwestia ochrony danych osobowych) i ryzyko wykorzystywania jej do złych celów (cyberataki, oszustwa czy manipulacje). Firma, która chce wdrożyć AI do swoich działań, powinna być świadoma tych zagrożeń i podjąć odpowiednie działania zabezpieczające.

Inna sprawa to ograniczenia samej AI. Pamiętajmy, że nie jest ona człowiekiem. Brakuje jej kreatywności, nie ma inteligencji emocjonalnej i elastyczności. Ponadto nie umie budować relacji, nie rozpoznaje kontekstu, a także nie weryfikuje prawdziwości źródeł, z których korzysta. Jest świetnym narzędziem, ale w rękach kompetentnych, przygotowanych do tego ludzi, czyli pod odpowiednim nadzorem. Jeśli chcemy, by szeroko komunikaty firmy były wartościowe, unikatowe, kreatywne i dostosowane do kontekstu, musimy pamiętać, że to, co podsunie nam AI, może stanowić pewną bazę do dalszych prac, weryfikacji i „doszlifowania”.

Potrzebujesz wsparcia w rozwoju firmy?

Nowoczesny PR nie ma przed nami tajemnic!

Przykładowe narzędzia pomocne w działaniach marketingowych i PR

Cyfrowi Asystenci (np. Microsoft Cortana, Apple Siri) – przewidujące chatboty, czyli programy komputerowe symulujące rozmowę z ludźmi. Dzięki uczeniu maszynowemu opartemu na wiedzy na temat aktywności użytkownika i przetwarzaniu języka naturalnego programy te personalizują konwersacje, odpowiadają na złożone pytania i udzielają porad. Cyfrowi asystenci mogą w firmach zarządzać komunikacją przychodzącą, udzielać ogólnych informacji, koordynować działania marketingu wewnętrznego i wiele innych. 

Brandwatch – to zaawansowane narzędzie przeznaczone do śledzenia konwersacji w social mediach na temat marek, by poznać ich społeczny odbiór. Dzięki temu narzędziu działania PR mogą być bardziej adekwatne do panujących obecnie nastrojów, a także nieustannie monitorowane jest to, jak marka lub produkt wypada na tle konkurencji. 

Synthesia – program przetwarzający tekst na wideo. Pozwala tworzyć awatary obsługujące klientów, a także niskobudżetowe materiały wideo.Canva – proste narzędzie umożliwiające tworzenie materiałów graficznych. Zawiera wstępne projekty szablonów oraz generator obrazów na podstawie opisu.

AI w marketingu i PR – perspektywy na przyszłość

Wydaje się, że transformacyjna siła AI jest już nie do zatrzymania. Specjaliści wskazują, że zgodnie z trendami marketingowymi na 2024 rok udoskonalaniu podlegać będą następujące obszary AI w działaniach promocyjnych: targetowanie reklam, bardziej wydajne chatboty, większe wykorzystanie analiz predykcyjnych, dopracowanie badań i analiz.

Obecnie sztuczna inteligencja jest w marketingu przyjmowana jako silne narzędzie do analizy, personifikacji, tworzenia treści i kształtowania relacji z klientami oraz budowania ich wyjątkowego doświadczenia. Korzystanie z AI w efekcie okazuje się przynosić efekty zarówno dla firmy, jak i odbiorców jej oferty. Rzecz więc w tym, by w mądry sposób wykorzystać ten potencjał. Wówczas AI może okazać się naprawdę cennym sprzymierzeńcem w działaniach promocyjnych.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt