Nie ma uniwersalnego przepisu na efektywny biznes. Sukces jest wypadkową wielu czynników. Jednym z nich jest wykorzystany przekaz reklamowy. Jakie rodzaje reklamy wyróżniamy?
Czym jest przekaz reklamowy?
Przekaz reklamowy to najważniejszy element procesu komunikacji marketingowej. Jest to pewien komunikat o zabarwieniu promocyjnym, wysyłany do konkretnych odbiorców.
Przekaz składa się z:
- treści w formie tekstowej, dźwiękowej lub wizualnej,
- sloganu reklamowego, będącego kwintesencją marki lub konkretnego produktu,
- elementów identyfikujących daną firmę, tj. logo, nazwa, odpowiednia kolorystyka, pewna grafika itd.
Ideą przekazu reklamowego jest zachęcenie odbiorców do kupna pewnego dobra bądź skorzystania z konkretnej usługi. Reklama rozpowszechnia informacje o firmie (lub o jej konkretnych usługach/produktach) i promuje ją w określonej społeczności. Celem jest budowa rozpoznawalności i wygenerowanie satysfakcjonujących zysków ze sprzedaży.
Dwie kategorie przekazów reklamowych
Przekazy reklamowe możemy podzielić według dwóch głównych kryteriów. Pierwszy z nich dotyczy przedmiotu reklamy. Wymienimy:
- reklamę produktu – kształtuje świadomość odbiorcy o istnieniu danej marki produktu, jej celem jest wyeksponowanie walorów produktu,
- reklamę firmy – inaczej reklama korporacyjna; prezentuje nazwę, znak firmowy, a także osobowość całego przedsiębiorstwa.
Druga klasyfikacja opiera się o źródła i sposoby finansowania i dzieli reklamę na:
- indywidualną – koszty kampanii pokrywa nadawca przekazu,
- wspólną – w finansowaniu reklamy uczestniczą przynajmniej dwa przedsiębiorstwa.
Kanały przekazów reklamowych
Historia reklam zaczyna się 3000 lat p.n.e. Przyjmuje się, że to właśnie wtedy powstało pierwsze ogłoszenie reklamowe – papirus z Teb. Reklamy w starożytności zwykle miały formę prostych szyldów handlowych zawieszonych tuż nad wejściami do karczm czy zakładów szewskich. Pojawiały się również gliniane tabliczki reklamowe informujące o ważnych wydarzeniach kulturalnych czy sportowych.
Reklama zaczęła rozwijać się wraz z wynalezieniem druku w połowie XV wieku – za pierwszy prasowy przekaz reklamowy uznaje się komunikat zawierający wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy.
Później pojawiło się radio i telewizja, a wraz z nimi nowe formy przekazów reklamowych. W 1994 roku zadebiutował pierwszy baner reklamowy w internecie.
Dziś reklamodawcy mają szerokie pole do popisu. Mogą prowadzić działania promocyjne w różnych kanałach i na wiele sposobów. W świecie marketingu wyróżnia się reklamy:
- prasowe,
- telewizyjne,
- kinowe,
- pocztowe,
- zewnętrzne,
- internetowe.
Czym charakteryzuje się każda z nich?
Reklama w prasie
Chociaż przekazy reklamowe w prasie nie należą do najnowocześniejszych technik promocyjnych, to wciąż cieszą się dużą popularnością wśród reklamodawców. Reklamy pojawiają się zarówno w gazetach codziennych, jak i w tygodnikach oraz miesięcznikach – o profilu ogólnym oraz specjalistycznym. Z punktu widzenia reklamodawcy lepszym rozwiązaniem jest publikacja przekazu reklamowego w prasie specjalistycznej, ponieważ umożliwia to dotarcie do wybranego segmentu rynku docelowego i dzięki temu zwiększa efektywność reklamy.
Przekazy reklamowe w prasie mogą przybrać formę:
- artykułów natywnych lub sponsorowanych,
- wzmianek prasowych dotyczących istotnych wydarzeń z życia firmy.
Wśród zalet prasowych przekazów reklamowych wymienimy: wysoką częstotliwość przekazu informacji, szeroki odbiór, możliwość szybkiego umieszczenia reklamy oraz łatwość kontaktu odbiorcy z reklamą. Dziś wiele gazet dodatkowo ma swoje e-wydania, co znacząco zwiększa zasięg publikowanych reklam. Za wady reklam prasowych uznaje się: krótki cykl życia gazety (zwłaszcza gazet codziennych) oraz słabnącą popularność gazet wśród odbiorców.
Reklama telewizyjna
Reklamy w telewizji łączą przekaz słowny z obrazem, co pozwala promować produkty na wiele różnych sposobów. Telewizja jest medium masowym, który dociera do ogółu społeczeństwa, a nie to konkretnych grup docelowych. Jest to zatem odpowiedni kanał marketingowy dla dużych, globalnych marek, które działają w różnych segmentach rynku. Ponadto – ze względu na większą popularność telewizji wśród osób starszych – doskonale sprawdza się jako narzędzie promocyjne w kampaniach skierowanych do pokolenia tzw. baby boomers.
Minusy przekazów reklamowych w telewizji to:
- wysokie koszty produkcji i nadawania reklamy,
- utrudniony odbiór i właściwe zrozumienie reklamy spowodowane krótkim czasem trwania spotów,
- konieczność rezerwowania czasu antenowego długo przez właściwą emisją reklamy.
Przekaz reklamowy w radiu
Według badania przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów radia słucha blisko 11,2 mln gospodarstw domowych w Polsce (77%) – co potwierdza ogromny potencjał marketingowy radia. Za jego pośrednictwem można dotrzeć do setek tysięcy osób z różnych grup wiekowych. Co więcej, radiowe przekazy reklamowe są proste, szybkie i tanie w przygotowaniu.
Niestety radio to dla wielu słuchaczy wyłącznie przyjemne tło dla innych czynności – odbiorcy nie skupiają się na treściach przekazywanych w radiu, co może zmniejszać efektywność reklam. Za minusy uznaje się również sporą konkurencję i krótki czas emisji.
Reklama pocztowa, kinowa i zewnętrzna
Pocztowe przekazy reklamowe to forma marketingu bezpośredniego. Zwykle przybierają formę list reklamowych, katalogów, informatorów, ulotek, broszur, gazetek handlowych, czasem nawet próbek towarów. Wśród największych zalet reklam pocztowych wymienimy: selektywność, wygodę dla nadawcy i odbiorcy, relatywnie niskie koszty przygotowania. Za wadę uznaje się rosnące zniechęcenie odbiorców do tej formy reklamy.
Reklama kinowa przypomina przekazy w telewizji – różnicą jest zdecydowanie niższy zasięg. Do kin zwykle chodzą osoby młode i w średnim wieku, co znacznie ogranicza możliwości wykorzystania kina jako kanału promocji.
Reklamy zewnętrzne to m.in. szyldy, billboardy, słupy reklamowe i gabloty. Efektywność takich przekazów reklamowych zależy od ich lokalizacji. Najlepsze rezultaty przynoszą te umieszczone w centrach miast, przy głównych ulicach i przydrożnych pasach dróg i autostrad. Reklamy zewnętrzne są tanie, stałe i powszechne.
Nowoczesny marketing, czyli reklama w internecie
Na dzisiejszym, zawładniętym przez nowoczesne technologie rynku pierwsze skrzypce grają przekazy reklamowe w internecie. Za pośrednictwem sieci można w łatwy i szybki sposób dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów starannie wyselekcjonowanych odbiorców, zbudować wysoką rozpoznawalność marki i tym samym zwiększyć efektywność sprzedaży.
Wśród najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego wymienimy:
- banery reklamowe,
- e-mail marketing,
- pop-upy,
- pozycjonowanie,
- blogvertising,
- artykuły sponsorowane.
Jak widać, przekaz reklamowy może przybrać najróżniejsze formy. Które z nich są najlepsze dla Twojej firmy? Chętnie pomożemy Ci stworzyć efektywną kampanię reklamową! Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak działamy.