Nawigacja

Przekaz reklamowy w pigułce: przewodnik po rodzajach reklamy

Pozyskiwanie klientów

Nie ma uniwersalnego przepisu na efektywny biznes. Sukces jest wypadkową wielu czynników. Jednym z nich jest wykorzystany przekaz reklamowy. Jakie rodzaje reklamy wyróżniamy?

Czym jest przekaz reklamowy?

Przekaz reklamowy to najważniejszy element procesu komunikacji marketingowej. Jest to pewien komunikat o zabarwieniu promocyjnym, wysyłany do konkretnych odbiorców.

Przekaz składa się z:

  • treści w formie tekstowej, dźwiękowej lub wizualnej,
  • sloganu reklamowego, będącego kwintesencją marki lub konkretnego produktu,
  • elementów identyfikujących daną firmę, tj. logo, nazwa, odpowiednia kolorystyka, pewna grafika itd. 

Ideą przekazu reklamowego jest zachęcenie odbiorców do kupna pewnego dobra bądź skorzystania z konkretnej usługi. Reklama rozpowszechnia informacje o firmie (lub o jej konkretnych usługach/produktach) i promuje ją w określonej społeczności. Celem jest budowa rozpoznawalności i wygenerowanie satysfakcjonujących zysków ze sprzedaży. 

Potrzebujesz skutecznej strategii komunikacji marketingowej?

Tylko takie tworzymy!

Dwie kategorie przekazów reklamowych

Przekazy reklamowe możemy podzielić według dwóch głównych kryteriów. Pierwszy z nich dotyczy przedmiotu reklamy. Wymienimy:

  • reklamę produktu – kształtuje świadomość odbiorcy o istnieniu danej marki produktu, jej celem jest wyeksponowanie walorów produktu,
  • reklamę firmy – inaczej reklama korporacyjna; prezentuje nazwę, znak firmowy, a także osobowość całego przedsiębiorstwa.

Druga klasyfikacja opiera się o źródła i sposoby finansowania i dzieli reklamę na:

  • indywidualną – koszty kampanii pokrywa nadawca przekazu,
  • wspólną – w finansowaniu reklamy uczestniczą przynajmniej dwa przedsiębiorstwa.

Kanały przekazów reklamowych

Historia reklam zaczyna się 3000 lat p.n.e. Przyjmuje się, że to właśnie wtedy powstało pierwsze ogłoszenie reklamowe – papirus z Teb. Reklamy w starożytności zwykle miały formę prostych szyldów handlowych zawieszonych tuż nad wejściami do karczm czy zakładów szewskich. Pojawiały się również gliniane tabliczki reklamowe informujące o ważnych wydarzeniach kulturalnych czy sportowych. 

Reklama zaczęła rozwijać się wraz z wynalezieniem druku w połowie XV wieku – za pierwszy prasowy przekaz reklamowy uznaje się komunikat zawierający wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy.  

Później pojawiło się radio i telewizja, a wraz z nimi nowe formy przekazów reklamowych. W 1994 roku zadebiutował pierwszy baner reklamowy w internecie.

Dziś reklamodawcy mają szerokie pole do popisu. Mogą prowadzić działania promocyjne w różnych kanałach i na wiele sposobów. W świecie marketingu wyróżnia się reklamy:

  • prasowe,
  • telewizyjne,
  • kinowe,
  • pocztowe,
  • zewnętrzne,
  • internetowe.

Czym charakteryzuje się każda z nich?

Reklama w prasie

Chociaż przekazy reklamowe w prasie nie należą do najnowocześniejszych technik promocyjnych, to wciąż cieszą się dużą popularnością wśród reklamodawców. Reklamy pojawiają się zarówno w gazetach codziennych, jak i w tygodnikach oraz miesięcznikach – o profilu ogólnym oraz specjalistycznym. Z punktu widzenia reklamodawcy lepszym rozwiązaniem jest publikacja przekazu reklamowego w prasie specjalistycznej, ponieważ umożliwia to dotarcie do wybranego segmentu rynku docelowego i dzięki temu zwiększa efektywność reklamy.

Przekazy reklamowe w prasie mogą przybrać formę:

Wśród zalet prasowych przekazów reklamowych wymienimy: wysoką częstotliwość przekazu informacji, szeroki odbiór, możliwość szybkiego umieszczenia reklamy oraz łatwość kontaktu odbiorcy z reklamą. Dziś wiele gazet dodatkowo ma swoje e-wydania, co znacząco zwiększa zasięg publikowanych reklam. Za wady reklam prasowych uznaje się: krótki cykl życia gazety (zwłaszcza gazet codziennych) oraz słabnącą popularność gazet wśród odbiorców. 

Reklama telewizyjna

Reklamy w telewizji łączą przekaz słowny z obrazem, co pozwala promować produkty na wiele różnych sposobów. Telewizja jest medium masowym, który dociera do ogółu społeczeństwa, a nie to konkretnych grup docelowych. Jest to zatem odpowiedni kanał marketingowy dla dużych, globalnych marek, które działają w różnych segmentach rynku. Ponadto – ze względu na większą popularność telewizji wśród osób starszych – doskonale sprawdza się jako narzędzie promocyjne w kampaniach skierowanych do pokolenia tzw. baby boomers.

Minusy przekazów reklamowych w telewizji to:

  • wysokie koszty produkcji i nadawania reklamy,
  • utrudniony odbiór i właściwe zrozumienie reklamy spowodowane krótkim czasem trwania spotów,
  • konieczność rezerwowania czasu antenowego długo przez właściwą emisją reklamy.

Przekaz reklamowy w radiu

Według badania przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów radia słucha blisko 11,2 mln gospodarstw domowych w Polsce (77%) – co potwierdza ogromny potencjał marketingowy radia. Za jego pośrednictwem można dotrzeć do setek tysięcy osób z różnych grup wiekowych. Co więcej, radiowe przekazy reklamowe są proste, szybkie i tanie w przygotowaniu.

Niestety radio to dla wielu słuchaczy wyłącznie przyjemne tło dla innych czynności – odbiorcy nie skupiają się na treściach przekazywanych w radiu, co może zmniejszać efektywność reklam. Za minusy uznaje się również sporą konkurencję i krótki czas emisji. 

Reklama pocztowa, kinowa i zewnętrzna

Pocztowe przekazy reklamowe to forma marketingu bezpośredniego. Zwykle przybierają formę list reklamowych, katalogów, informatorów, ulotek, broszur, gazetek handlowych, czasem nawet próbek towarów. Wśród największych zalet reklam pocztowych wymienimy: selektywność, wygodę dla nadawcy i odbiorcy, relatywnie niskie koszty przygotowania. Za wadę uznaje się rosnące zniechęcenie odbiorców do tej formy reklamy.

Reklama kinowa przypomina przekazy w telewizji – różnicą jest zdecydowanie niższy zasięg. Do kin zwykle chodzą osoby młode i w średnim wieku, co znacznie ogranicza możliwości wykorzystania kina jako kanału promocji. 

Reklamy zewnętrzne to m.in. szyldy, billboardy, słupy reklamowe i gabloty. Efektywność takich przekazów reklamowych zależy od ich lokalizacji. Najlepsze rezultaty przynoszą te umieszczone w centrach miast, przy głównych ulicach i przydrożnych pasach dróg i autostrad. Reklamy zewnętrzne są tanie, stałe i powszechne.

Nowoczesny marketing, czyli reklama w internecie 

Na dzisiejszym, zawładniętym przez nowoczesne technologie rynku pierwsze skrzypce grają przekazy reklamowe w internecie. Za pośrednictwem sieci można w łatwy i szybki sposób dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów starannie wyselekcjonowanych odbiorców, zbudować wysoką rozpoznawalność marki i tym samym zwiększyć efektywność sprzedaży.

Wśród najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego wymienimy:

  • banery reklamowe,
  • e-mail marketing,
  • pop-upy,
  • pozycjonowanie,
  • blogvertising,
  • artykuły sponsorowane.

Jak widać, przekaz reklamowy może przybrać najróżniejsze formy. Które z nich są najlepsze dla Twojej firmy? Chętnie pomożemy Ci stworzyć efektywną kampanię reklamową! Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak działamy.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt