Działalność każdej firmy opiera się o sprawną komunikację z otoczeniem. Wymiana informacji oraz budowa relacji z odbiorcami jest podstawą do prowadzenia efektywnego marketingu, ukierunkowanego na konkretne cele. Jaki sposób komunikacji z rynkiem jest najlepszy?
Kilka słów o komunikacji marketingowej
Marketing to pojęcie znane w dziedzinie biznesu od lat. Wiele osób za jego symboliczny początek uznaje rozpoczęcie rewolucji przemysłowej w Wielkiej Brytanii w latach 70. XVIII wieku, inni wskazują na pierwszą połowę wieku XIX. Niektórzy natomiast twierdzą, że o pełnoprawnym pojęciu marketingu możemy mówić dopiero od 1909 roku, kiedy to na uczelni Harvard School of Business Administration pojawił się kierunek o takiej nazwie. Bez względu na to, kto ma rację, marketing ma już ponad 100 lat. Jednak mimo długiej historii marketingu, o komunikacji marketingowej zaczęto mówić dopiero w latach 80. XX wieku. Pojęcie oddzielono od używanej do tej pory promocji. Od tamtego momentu mianem promocji określano jednostronny przepływ informacji od sprzedawcy do odbiorcy, a pojęciem komunikacji marketingowej – wymianę informacji między firmą a klientem.
Komunikacja marketingowa to proces przypominający dialog. Firma za pomocą wybranych kanałów i form wysyła informacje do swojego otoczenia marketingowego, a otoczenie reaguje i odpowiada na nie.
Komunikacja marketingowa to proces przypominający dialog.
Sprawimy, by głos Twojej marki brzmiał donośnie.
Na współczesnym, niesamowicie konkurencyjnym rynku komunikacja z otoczenie stanowi jeden z najważniejszych elementów działań marketingowych. Prowadzona w umiejętny sposób umożliwia dotarcie do potencjalnych klientów i pozwala skuteczne zainteresować ich ofertą firmy. To w efekcie może prowadzić do budowy dobrych relacji na linii firma-konsumenci, zwiększenia sprzedaży i zdobycia stabilnej pozycji na rynku. Niezwykle ważne w procesie komunikacji są informacje zwrotne od odbiorców. Są one bowiem istną kopalnią wiedzy o klientach firmy, która – wykorzystana w umiejętny sposób – może znacznie ułatwić realizację założonej strategii marketingowej.
Kluczowe znaczenie dla efektywności komunikacji mają wybrane kanały przekazu. Jaki sposób komunikacji z rynkiem jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie tkwi w charakterystyce grupy docelowej.
Najpierw określ swój rynek docelowy
Stworzyłeś znakomity produkt, przyjąłeś świetną strategię cenową i zapewniasz najwyższe standardy obsługi klienta, a jednak nie osiągasz oczekiwanych rezultatów. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyna może leżeć w nieumiejętnej komunikacji z rynkiem. Kluczem do prowadzenia efektywnych działań marketingowych jest doskonała znajomość grupy docelowej.
Duże znaczenie w komunikacji marketingowej ma sprecyzowanie persony, czyli modelowego klienta firmy, uwzględniającego jego wszelkie cechy charakterystyczne. Przygotowanie persony w marketingu jest podstawą do budowy solidnej strategii opartej o realne wartości, ułatwia wybór odpowiednich kanałów komunikacji, a także pozwala prowadzić trafne, ukierunkowane na potrzeby odbiorców akcje marketingowe.
Analiza odbiorców powinna uwzględniać:
- dane ogólne, czyli wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wykonywany zawód,
- role w grupie społecznej, styl życia i zwyczaje,
- cele i wartości,
- język komunikacji,
- zainteresowania,
- lęki i problemy,
- preferencje zakupowe.
Na podstawie danych z analizy wybiera się najlepszy sposób komunikacji z rynkiem.
Marketing internetowy – nowoczesny sposób komunikacji z rynkiem
Marketing internetowy, inaczej nazywany digitalowym, to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi komunikacji z otoczeniem. Za pośrednictwem internetu można w prosty i efektywny sposób kontaktować się z bardzo szeroką grupą odbiorczą. Plusem są stosunkowo niskie koszty prowadzenia działań komunikacyjnych.
Marketing internetowy sprawdza się zarówno w przypadku dużych, ogólnokrajowych przedsiębiorstw, jak i małych, lokalnych biznesów. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi komunikacji internetowej.
Podstawowym i jednocześnie najpopularniejszym narzędziem jest strona internetowa firmy. Według badań ponad 90% ankietowanych firm prowadzi własną stronę www. Witryna jest swoistą wizytówką przedsiębiorstwa. To właśnie na nią najczęściej trafiają klienci, jeśli chcą dowiedzieć się czegoś więcej o firmie. Dlatego musi być czytelna, atrakcyjna i pełna wartościowej treści. Potencjalny klient powinien znaleźć na niej interesujące go informacje. Ogromne znaczenie w tworzeniu strony ma zatem analiza fraz kluczowych powiązanych z firmą. Optymalizacja witryny pod kątem nasycenia odpowiednimi frazami oraz wypełnienie jest konkretnym contentem nie tylko zwiększa jej wartość, ale także podnosi jej widoczność w wyszukiwarce.
Skutecznym sposobem komunikacji z rynkiem docelowym jest e-mail marketing. E-mail marketing najczęściej wykorzystuje się w celach informacyjnych i promocyjno-sprzedażowych. Ponadto doskonale sprawdza się w rozmaitych badaniach marketingowych – np. badaniach satysfakcji klienta po zakupie.
Sposób komunikacji z rynkiem poprzez media społecznościowe
Nie można zapomnieć również o social mediach. Media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem działań marketingowych w każdej branży. Wynika to m.in. z ogromnej popularności sociali. Według raportu „Social Media w Polsce 2021” z mediów społecznościowych korzysta 27 mln Polaków. Wynik jest o około 1,3 mln wyższy niż rok wcześniej. To wskazuje na wyraźny trend wzrostowy.
Dużą zaletą sociali jest zróżnicowana gama instrumentów, które można wykorzystać do komunikacji z grupą docelową. Poza podstawowym sposobem komunikacji z rynkiem, jakim jest publikacja klasycznych postów na oficjalnych profilach marki, doskonale sprawdzają się:
- influencer marketing, czyli współpraca z twórcami internetowymi,
- różne formy reklamy – w tym reklama wirusowa, real time marketing, marketing rekomendacyjny.
Wśród innych popularnych sposobów komunikacji z rynkiem docelowym wymienimy:
- banery reklamowe w internecie,
- marketing szeptany,
- public relations,
- reklamy w wyszukiwarce – system Google Ads.
Komunikacja marketingowa to ważny element strategicznego zarządzania firmą. Sporo o tym wiemy jako agencja PR z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzona w odpowiedni, przemyślany sposób jest świetnym wsparciem działań promocyjnych i sprzedażowych.