Personal branding jest wykorzystywany coraz częściej w przypadku firm, organizacji oraz osobistych przedsiębiorców. Funkcjonujemy w zdigitalizowanym świecie, dlatego tak istotne staje się budowanie renomy przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. Czym zajmuje się personal branding? Jak sprawić, by samo nazwisko przyciągało klientów?
Personal branding w biznesie
Personal branding jest strategią marketingową, która polega na budowaniu spójnego wizerunku odgrywającego niebagatelną rolę w relacjach biznesowych. Własna marka osobista dotyczy nie tylko osób na wysokim szczeblu, ale również pracowników, którzy rozpoczynają swoją przygodę z biznesem lub zaczynają prowadzić niezależną działalność gospodarczą. Budowanie marki osobistej dotyczy także freelancerów, a więc osób samodzielnie zatrudnionych, podejmujących współpracę z większymi podmiotami. Dzięki szeroko zakrojonym działaniom marketingowym można stać się rozpoznawalnym w docelowej branży, co znacznie wpływa na pozyskiwanie partnerów biznesowych.
Budowa marki osobistej – etapy
Marka osobista przyciąga partnerów biznesowych i umożliwia budowanie z nimi trwalszych relacji. Gdy dana osoba posiada renomę, ludzie utożsamiają się z nią, a tym samym chętniej kupują produkty sygnowane jej logiem, bądź korzystają z oferowanych usług. Taka osoba dużo lepiej odnajdzie się na rynku i przyciągnie klientów. Jeśli kogoś usatysfakcjonuje dany zakup, istnieje duże prawdopodobieństwo, że poleci go następnej osobie. Renoma pozwala dyktować wyższe ceny. Muszą one oczywiście iść w parze z jakością, jednak z dobrym wizerunkiem nie trzeba klasyfikować swoich usług poniżej danego pułapu, gdyż można być konkurencyjnym w znacznie wyższym przedziale cenowym. Personal branding umożliwia szybszy rozwój firmy. Jednak budowanie własnej marki to nie tylko wizerunek medialny dla znanych osób, ale przede wszystkim narzędzie dla początkujących. Z tego względu strategie personalne można podzielić na kilka etapów:
Cel. Zaczynając od punktu wyjścia, warto wyszukać swoje nazwisko w Internecie lub powiązane z nim organizacje. Ważne jest określenie celu personal brandingu. Aby przyniósł on oczekiwany skutek, należy indywidualnie określić jego założenia.
Określ swój przedmiot zainteresowania. Istotne jest wskazanie głównej branży, która dotyczy produktu lub usług. Warto skierować swoje materiały do konkretnej grupy odbiorców. Na początku kluczowa jest regularna aktywność w mediach społecznościowych. Eksperci zajmujący się strategiami marketingowymi rekomendują, aby przed rozpoczęciem danego projektu, stworzyć materiały zapasowe. Będą one niezbędne na początkowych etapach budowania marki, gdyż można je wgrywać nawet pod swoją nieobecność, a tym samym zachować ciągłość przekazu. To bardzo ważne nie tylko z perspektywy nowych odbiorców, ale również internetowych algorytmów.
Nie bój się nawiązywać relacji z osobami z branży. Markę można zbudować tylko poprzez trwały kontakt i swobodny przepływ informacji pomiędzy osobami z branży. Osoby, które zamykają się na interakcje z innymi, obawiając się konkurencji, nie zyskują wiele. Przynależenie do grup branżowych na portalach LinkedIn czy Facebook sprawiają, że nie przeoczysz żadnego trendu czy wydarzenia, a tym samym wzmocnisz swoją konkurencyjność.
Działanie. Wdrażając swój projekt, nie zapomnij o tym, aby być autentycznym. Przede wszystkim należy traktować swoich odbiorców na równi ze sobą oraz publikować wyłącznie sprawdzone treści. Bardzo ważne jest wyzbywanie się błędów, gdyż mogą się one przyczyniać to mniejszej wiarygodności w przestrzeni internetowej.
Profesjonalizm. Jeśli specjalizujesz się w konkretnej dziedzinie, nie możesz kreować siebie na eksperta od wszystkiego, gdyż ludzie natychmiast to wyczują i w konsekwencji utracisz renomę.
Zawsze dany produkt lub usługa muszą istnieć po coś. Aby zrealizować dany cel oraz pomóc innym. Zastanów się jaki problem rozwiązuje wprowadzony przez ciebie produkt. Firmowanie usług i produktów bez wartości dodanej sprawi, że popyt na nie będzie niewystarczający.
Chcesz stworzyć silną markę osobistą?
Skorzystaj z pomocy profesjonalistów z Commplace!
Czy można samodzielnie stworzyć silną markę osobistą?
Osoby posiadające doświadczenie w danej branży mogą bez przeszkód zbudować własną markę osobistą. Jednak to proces długofalowy, dlatego lepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów. Opracują oni plan i umożliwią jego wdrożenie w perspektywie długoterminowej. Dzięki temu będziesz mógł skupić się wyłącznie na swojej firmie. Rozpoczynając swoją przygodę z personal brandingiem łatwo jest popełnić szereg błędów, które mogą odbić się negatywnie na wizerunku danej osoby.
Personal branding od wielu lat wykorzystywany jest w całej Europie Zachodniej i USA do rozwijania indywidualnej marki osobistej. Strategia ta staje się również coraz popularniejsza w Polsce, jednak wciąż zdaje się być niedoceniana przez niektórych. Warto zadbać o swój wizerunek, aby kojarzony był wyłącznie z pozytywnymi działaniami i wysoką jakością. Pomoże to rozwinąć własną firmę i sprawić, że stanie się ona rozpoznawalna w branży.