Do tradycyjnych dochodzą dziś co chwilę nowsze elementy komunikacji marketingowej. Dobierz je tak, by stworzyć marketingowy mix, idealnie pasujący do potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.
Komunikacja marketingowa to wysyłanie sygnałów w stronę odbiorców i rynku, a także proces ich zbierania. Zaliczamy do niej komunikację formalną, czyli promocje, kampanie PR i wszystkie inne przemyślane elementy strategii komunikacji. Z drugiej strony komunikacja nieformalna to wszystkie niezaplanowane komunikaty wysyłane przez firmę do otoczenia, a więc np. standardy, obsługa czy sposób, w jaki firma prezentuje się na zewnątrz. W literaturze biznesowej porównuje się ją do tego, o czym plotkują pracownicy pomiędzy sobą i ze znajomymi spoza firmy. Nie jest to przemyślany element firmowych działań, ale również wpływa na wizerunek i otoczenie. Na komunikację marketingową powinny składać się oba te elementy – formalny i nieformalny. Co ciekawe, dziś komunikacja może być też nastawiona na wnętrze firmy. Zaplanowana komunikacja wewnętrzna to lepsza retencja pracowników, wyższe morale i lepszy przepływ informacji.
Zdajesz siebie sprawę co się mówi w sieci o Twojej marce?
Stworzymy dedykowaną strategię komunikacji, a Ty zajmiesz się bieżącym zarządzaniem, rozliczając nas z efektów.
Elementy komunikacji online i offline
Do arsenału marketingowca można zaliczyć wszystkie środki takie jak media tradycyjne, cyfrowe, kampanie, wydarzenia i eventy. Szczególnym rodzajem komunikacji marketingowej jest ta w social-mediach, bo pozwala dotrzeć do każdego użytkownika niemal o każdej porze i w każdym miejscu, co znacznie rozszerza dotychczasowe możliwości tworzenia komunikacji marketingowej. Jednocześnie koszty całej kampanii są często niższe niż wykupienie choćby jednego billboardu czy reklamy w gazecie. Warto przy tym zauważyć, że użytkownicy mediów społecznościowych są mniej krytyczni wobec płynących z nich przekazów niż wobec tradycyjnych reklam. Różne formy komunikacji marketingowej składają się na marketingowy mix, czyli kompozycję przekazów, technik i środków.
Komunikacja marketingowa a promocja
Potocznie te dwa pojęcia można czasem pomylić, choć tak naprawdę dotyczą dwóch różnych rzeczy. Promocja to jednostronny przekaz płynący z przedsiębiorstwa w stronę rynku – klientów. Komunikacja marketingowa płynie w obie strony. Najpierw dzięki badaniom rynku zbierane są opinie odbiorców – dostarcza ich próba badawcza. Następnie firma komunikuje na zewnątrz. Wreszcie może ponownie zebrać dane z rynku, zbadać skuteczność kampanii itp. Sama promocja jest więc częścią komunikacji marketingowej. Promocja to komunikacja formalna. Ma na celu zwiększenie zasięgów danej informacji, a komunikacja marketingowa może przypominać, informować lub przekonywać o danym rozwiązaniu, usłudze czy produkcie.
Jakie elementy komunikacji marketingowej można wyróżnić?
W podręcznikach do marketingu można znaleźć proste wyjaśnienie procesu nadawania i odbierania komunikatu. Składają się na niego:
- nadawca i odbiorca;
- przekaz;
- kanały przekazu;
- szumy, czyli zakłócenia w komunikacji;
- komunikaty zwrotne.
Elementy komunikacji marketingowej są oczywiste, jednak ich jasne zdefiniowanie bardzo pomaga szczególnie na początku – gdy planujemy kanały komunikacji marketingowej czy środki wyrazu.
Planując każdą kampanię komunikacji marketingowej, można sprawdzić, czy da się zdefiniować jasno te elementy. Jeśli nie, to warto jeszcze raz przemyśleć, kto ma być odbiorcą przekazu, jakimi kanałami do niego dotrzeć i o czym opowiedzieć. Czasem w wyniku tego prostego ćwiczenia udaje się jak na dłoni zobaczyć pewne nielogiczności – np. grupa docelowa, na której Ci zależy, wcale nie korzysta z kanału przekazu, który wybrałeś. Innym razem sprawdzenie takiej checklisty pozwala przewidzieć zagrożenia, takie jak np. zakłócenia w komunikacji, które mogą się pojawić. To może być złe nastawienie odbiorców, problemy techniczne lub działania konkurencji. Wówczas można im przeciwdziałać lub przygotować np. strategię komunikacji, która pomoże uporać się z kryzysem jeszcze zanim powstanie.
Nie można zapominać o ostatnim elemencie komunikacji marketingowej, jakim są informacje zwrotne. Takie podsumowania warto robić po każdej kampanii. W ten sposób można stworzyć płynny cykl, w którym zbieranie danych z rynku czy audyt marketingowy pod koniec poprzedniej kampanii są punktem wyjścia do kolejnej. Poszczególne elementy można dobierać na podstawie posiadanego budżetu, typu produktu czy też działań konkurencji. Ważne jest też na jakim etapie cyklu życia jest produkt. Trzeba brać też pod uwagę regulacje prawne – np. tytoniu nie można reklamować w prasie, a reklamy produktów dla dzieci muszą być odpowiednio etyczne. Znaczenie ma też to, czy prowadzisz strategię typu push czy pull. Te wszystkie czynniki trzeba brać pod uwagę podczas dobierania każdego z elementów komunikacji marketingowej: kanałów, przekazu czy odbiorców.
Niewerbalne elementy komunikacji w biznesie
Andy Warhol prorokował w latach 60., że każdy będzie miał swoje 5 minut sławy. Jego proroctwo ziszcza się dopiero dzisiaj, gdy większość marketerów czy właścicieli firm ma swoją markę osobistą. Wszystko, co robią, staje się elementem komunikacji w biznesie. Sprzedawca, przedsiębiorca czy influencer nie wydaje jednak komunikatów prasowych ani nie reklamuje swojej osoby za pomocą tradycyjnych form promocji. Zamiast tego coraz istotniejsze stają się niewerbalne elementy komunikacji.
W Polsce rozsławił je strateg Piotr Tymochowicz, który kilkanaście lat temu doradzał politykom kolor krawata, dodanie opalenizny lub ułożenie rąk, które przekona do nich odbiorców. Podobne taktyki stosuje się dziś w biznesie. Niewerbalne elementy komunikacji to m.in.:
- gesty,
- strój,
- tembr głosu,
- zapach,
- charyzma,
- wyraz twarzy,
- postawa,
- dotyk,
- miejsce,
- czas.
Te elementy można wykorzystać w wielu różnych sytuacjach, od komunikacji 1:1, po wystąpienia przed publicznością. Wiedza na ich temat sprawdza się też w codziennym biznesie, bo sprzedawcy czy konsultanci mogą sporo zyskać, jeśli będą świadomie używać tych elementów.