Nawigacja

Idealny program marketingowy, czyli jaki?

Marketing

Sukces w biznesie nie jest dziełem przypadku. Aby z łatwością realizować założone cele biznesowe, trzeba działać według starannie przygotowanego, przemyślanego planu. Jakie cechy powinien mieć program marketingowy?

Czym jest program marketingowy?

Nie da się efektywnie funkcjonować na rynku bez odpowiedniego przygotowania. Jako agencja PR z wieloletnim doświadczenie wiemy o tym co nieco. A zwłaszcza dziś, w dobie niesamowicie rozwiniętej i wciąż rozwijającej się konkurencji. Firma, która chce zbudować przewagę konkurencyjną i zyskać stabilną pozycję w branży, musi myśleć strategicznie i działać według planu. Strategiczne zarządzanie powinno obejmować każdy obszar przedsiębiorstwa – również marketing. Podstawą do sukcesu w marketingu jest program marketingowy.

Twoja firma działa bez planu marketingowego?

Czas zacząć działać bardziej efektywnie!

Program marketingowy, inaczej nazywanym planem marketingowym, to niezwykle ważne narzędzie w zarządzaniu strategicznym w przedsiębiorstwie. Jest to dokument definiujący działania marketingowe dla całego oferowanego asortymentu lub wybranego produktu. Plan jest zorientowany na konkretne cele i dostosowany do bieżącej sytuacji. Uwzględnia budżet i kanały przekazu. Co odróżnia go od strategii? Przede wszystkim okres – program wskazuje działania w zdecydowanie krótszej perspektywie czasowej niż strategia. Owe działania opierają się o szczegółowe badania, uwzględniające zewnętrzne i wewnętrzne potrzeby, możliwości i ograniczenia firmy oraz grupę docelową. Program stanowi integralną część strategii. 

Program marketingowy to jeden z kluczowych elementów biznesplanu, swoista instrukcja obsługi rynku, mapa działania prowadząca do ostatecznego sukcesu. W razie potrzeby można go zmienić, uaktualnić, dostosować do realiów danego rynku, bieżącej sytuacji czy zmieniających się potrzeb grupy docelowej. 

Cechy dobrego programu marketingowego

Nie ma uniwersalnego przepisu na skuteczny program marketingowy. Plan jest unikalnym dokumentem tworzonym zgodnie ze specyficznymi potrzebami każdego przedsiębiorstwa. Istnieje jednak kilka zasad, które warto przestrzegać, kreując go. Zasady trzymają program w ryzach, podnoszą jego skuteczność i ułatwiają strategiczne zarządzanie marketingiem.

Program marketingowy jest konkretny

Tworząc program marketingowy, ogólne założenia należy odłożyć na bok. Plan powinien być bowiem konkretny. Nie może błądzić w strefie abstrakcji, czy też odwoływać się do mało logicznych, nieprecyzyjnych kwestii. Musi skupiać się na praktycznych działaniach, dopasowanych do specyfiki danej branży lub charakteru produktu i uwarunkowanych szczegółowymi badaniami rynkowymi.

Przykład:

  • zamiast „będę dodawać posty regularnie”, należy napisać „będę publikować artykuły blogowe w każdy poniedziałek i czwartek”.

Rezultaty działań muszą być mierzalne

Skąd przedsiębiorca będzie wiedział, że działania marketingowe przynoszą efekty, jeśli nie będzie mógł ich zmierzyć? Mierzalność programu marketingowego to jedna z jego kluczowych cech! Plan powinien odnosić się do konkretnych liczb, statystyk i innych wskaźników marketingowych, które pozwolą ocenić efektywność kampanii. Monitorowanie postępów działań daje wyraźny obraz sytuacji, w jakiej znajduje się firma. Mało satysfakcjonujące wyniki są wskazaniem do modyfikacji przyjętego programu marketingowego lub wdrożenia odpowiednich działań naprawczych.

Przykład:

  • zamiast „chcę generować wyższą sprzedaż w sklepie internetowym”, należy napisać „moim celem jest generowanie zysku na poziomie X w każdym miesiącu”.

Program jest realny 

To normalne, że każda firma chciałaby osiągać maksimum wydajności i dzięki temu odnosić spektakularne sukcesy oraz generować bardzo wysokie zyski. Jednak nie zawsze jest to możliwie. Program marketingowy powinien być ambitny, ale w granicach rozsądku. Przede wszystkim musi być możliwy do realizacji, czyli odpowiadający faktycznym możliwościom będącym w zasięgu przedsiębiorstwa. Nierealne cele, zamiast dodawać motywacji do działania, skutecznie zniechęcają.

Rada:

  • program marketingowy powinien opierać się o rzetelną analizę szans i zagrożeń wynikających z otoczenia marketingowego oraz słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa; wówczas będzie możliwy do realizacji.

Elastyczność – ważna cecha planu marketingowego

Stworzenie przemyślanego programu marketingowego i konsekwentna realizacja jego założeń krok po kroku jeszcze nie gwarantują sukcesu na rynku. Pierwsza wersja planu nigdy nie jest tą ostateczną. Błędne szacunki, niepełne analizy, zmieniające się trendy konsumenckie czy niespodziewane sytuacje rynkowe są wskazaniem do modyfikacji przyjętego kierunku działania. Program marketingowy musi być na tyle elastyczny, by można było go w każdym momencie uaktualnić, wzbogacić o nowe założenia lub całkowicie zmienić. Elastyczność planu gwarantuje firmie ciągłość rozwoju.

Program marketingowy – pamiętajmy o kreatywności

Nie ma uniwersalnej recepty na udany plan, który zapewni spektakularne efekty każdej firmie. Idealny program marketingowy to ten, który perfekcyjnie wpisuje się w założenia konkretnego przedsiębiorstwa. Plan musi pasować do charakteru, profilu, wizji i celów biznesowych firmy. Powinien być zgodny z grupą docelową oraz specyfiką rynku. W tworzeniu programu liczy się kreatywność. Plan musi opierać się o atrybuty firmy, unikalne cechy, nadające jej wyjątkowy charakter i inne czynniki, które wyróżniają ją spośród konkurencji. 

Program marketingowy to pierwszy krok do wielkiego sukcesu na rynku! Chociaż jego stworzenie wymaga czasu i cierpliwości, to niewątpliwie warto zaangażować się w to zdanie. Właściwie opracowany plan ułatwia dotarcie do klientów docelowych, wykreowanie świadomości firmy wśród odbiorców i zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Jest podstawą efektywnego funkcjonowania na rynku, ukierunkowanego na zyski!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt