To, jaki wizerunek ma firma w oczach klientów, potencjalnych partnerów biznesowych, mediów, czy pracowników, ma ogromny wpływ na jej reputację a także sukces. Narzędziem do zarządzania reputacją jest public relations. Jakie są główne funkcje PR?
Nadrzędnym celem public relations jest budowa a także utrzymanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa pośród wszystkich grup docelowych. Jednak nie jest to jedyne zadanie PR. Public relations obejmuje wiele obszarów działalności firmy i spełnia różne funkcje – zarówno wobec samej firmy, jak i społeczeństwa. Funkcje PR wzajemnie na siebie oddziałują. Nie mogą istnieć oddzielnie. Spełnienie jednej z nich umożliwia spełnienie następnych.
3 podstawowe funkcje PR
Wojciech Budzyński, autor książki Public relations. Wizerunek. Reputacja., wymienia 3 podstawowe funkcje PR:
- integracyjną,
- koordynacyjną,
- komunikacyjną.
Funkcja integracyjna polega na integrowaniu firmy z podmiotami funkcjonującymi w jej otoczeniu. Integrację należy rozumieć jako dostosowywanie się przedsiębiorstwa do grup społecznych. Zadaniem jest zrozumienie przez otoczenie celów i działań firmy, zaakceptowanie ich i połączenie z celami własnymi.
Szukasz niezawodnego wsparcia w obszarze PR?
Zadzwoń.
Funkcją koordynacyjną jest konieczność zgrania wszystkich elementów promocji, które firma wykorzystuje w swoim prograniem public relations. Innymi słowy – wszelkie działania firmy muszą być spójne i zharmonizowane.
Funkcja komunikacyjna uważana jest za najważniejszą. Oznacza planowy, dwukierunkowy kontakt firmy z otoczeniem, w którym funkcjonuje. Celem jest uzyskanie poparcia dla prowadzonej działalności i budowa pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.
Znajomość funkcji PR jest kluczowa w kwestii zarządzania public relations przedsiębiorstwa. Na ich podstawie podejmuje się decyzje dotyczące kształtu struktur PR w firmie. Dobór odpowiedniej strategii PR to przepis na sukces na rynku. Jak to zrobić? Profesjonalna agencja PR z pewnością okaże się nieocenionym wsparciem.