Fotografia kulinarna robi karierę, a rynek gastronomiczny w Polsce notuje stały wzrost. Dziś jego wartość szacuje się na ponad 36 mln złotych. Jak jednak sprzedać produkt, którego walorów smakowych nie sposób opisać? Podobno obraz może powiedzieć więcej niż tysiąc słów. Nic więc dziwnego, że tym, co najbardziej przemawia do klientów firm z branży HoReCa jest fotografia kulinarna – w obszarze food marketing. Odpowiednio wykonane zdjęcia jedzenia sprawiają, że natychmiast chce się go skosztować.
- Czy zdjęcie kulinarne wpływa na emocje?
- Fotografia kulinarna produktem wielokrotnego użytku?
- Fotografowanie jedzenia w ramach food marketing a komunikacji marki
- Fotografowania kulinarna a cele marketingowe
- Po co jest food marketing?
- Zaproszenie dla gwiazdy
- Fotografia kulinarna – jak robić to dobrze?
- Przekaz skupiony na uczuciach
- Przez oczy do…portfela
- Przyciąganie wzroku przechodniów
- Czy fotografię kulinarną warto powierzyć profesjonalistom?
Mówi się, że ponad połowa, bo aż 65% populacji to wzrokowcy. Trudno się temu dziwić. Nasz mózg potrzebuje zaledwie 1/10 sekundy, żeby zrozumieć sens treści wizualnych. Na zrozumienie tekstu zawierającego między 200 a 250 słów musi poświęcić aż 60 sekund. Reguła zaangażowania odbiorcy treściami wizualnymi świetnie się sprawdza także w przypadku nowości produktowych. Wszak nie bez powodu mówi się, że kupujemy oczami. – Planując premierę nowości produktowej warto zadbać o odpowiednie materiały graficzne. – podpowiada Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający w agencji PR Commplace. – Doskonałym pomysłem jest zaangażowanie w tym celu profesjonalnego fotografa, który wydobędzie cały potencjał produktu – z jego kolorem, fakturą i niemal dającym się poczuć zapachem. Fotografia kulinarna, niczym wirtualna degustacja pobudzi kubki smakowe klientów, jeszcze zanim faktycznie spróbują potraw. – dodaje ekspert z Commplace.
Jak sprzedać produkt, którego walorów smakowych nie sposób opisać?
Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.
Czy zdjęcie kulinarne wpływa na emocje?
Dobra fotografia kulinarna zdecydowanie potrafi się odwoływać do naszych emocji. Obraz na niej zawarty obiecuje nie tylko ucztę dla zmysłów, ale także przekazuje informacje o jakości i stylu życia. Produkty kulinarne promowane w mediach społecznościowych i innych witrynach internetowych, to nie tylko jedzenie. Nie służą tylko zaspokojeniu jednej z naszych podstawowych potrzeb fizjologicznych.
Fotografia kulinarna jest tłem dla historii marki. Pokazuje jedzenie, aby potencjalni klienci zrozumieli jak powstaje, jak wygląda finalnie i jakie emocje mogą odczuwać delektując się jego smakiem.
Fotografia kulinarna produktem wielokrotnego użytku?
O ile w przypadku jedzenia tak się niestety nie dzieje, to fotografia kulinarna pozwala na pewien fenomen. Jednocześnie można zjeść ciasteczko i mieć ciasteczko. Użyte podczas promocji nowego produktu zdjęcia kulinarne można później z powodzeniem wykorzystywać – wielokrotnie i w wielu kanałach komunikacji. Co więcej, jest to nawet wskazane. Fotografia kulinarna pozwala zachować spójność przekazu.
Na blogu firmowym, stronie internetowej, w publikowanych przepisach kulinarnych, reklamach i we wszelkich innych materiałach wspierających sprzedaż. Ludzie pamiętają tylko 10% przeczytanych informacji. Jednak po dodaniu zdjęcia liczba ta wzrasta do 65%. Pamiętaj o tym, publikując swoje zdjęcia – niech fotografia kulinarna przemówi w Twoim imieniu.
Fotografowanie jedzenia w ramach food marketing a komunikacji marki
Któż nie słyszał choć raz słynnego powiedzenia „nie oceniaj książki po okładce”. Cóż, podobno ludzki mózg ignoruje słowo „nie”, dlatego pierwsze wrażenie jest dla nas najczęściej kluczowe. Ta sama zasada dotyczy opakowań. Śmiało można powiedzieć, że obecnie każdy produkt jest najpierw oceniany właśnie po opakowaniu.
Biorąc pod uwagę mnogość wyboru, jakiego doświadczają obecnie klienci, znaczenie wyglądu opakowań i produktów rośnie. Fotografia kulinarna stanowi więc nieocenione wsparcie w walce o uwagę odbiorcy. W całej strategii komunikacji marki stanowi jednak jeden z etapów końcowych. Na początku musi powstać logo marki. Trzeba także opracować sposób prezentacji i opowiedzenia historii. Niemniej fotografia kulinarna obok namingu, logo, brandingu, projektów opakowań i materiałów POS jest tym elementem, którego z całą pewnością nie może zabraknąć w skutecznej strategii komunikacji marki.
Fotografowania kulinarna a cele marketingowe
Fotografowanie jedzenia może się przydać z wielu powodów. Smakowite zdjęcie przedstawiające danie, które jest sprzedawane w wyjątkowo atrakcyjnej cenie, może zachęcić klientów do wejścia do restauracji. Do promocji można wykorzystać także te dania, z których słynie restauracja i jej szef kuchni. Dobrym pomysłem jest rotowanie zdjęć na stronie głównej witryny. Zdjęcia mogą przedstawiać cotygodniowe lub comiesięczne promocje, pomagające promować różnorodne dania.
Fotografowanie jedzenia to wspaniały sposób na podkreślenie pracy szefa kuchni i pokazanie kunsztu kulinarnego. To także sposób na promowanie potraw, które mają zamawiać klienci. Kluczowa jest estetyka zdjęcia. Gdybyś przeglądał witrynę restauracji i zobaczył zdjęcie przeciętnie wyglądającego dania z makaronu, czy to sprawiłoby, że chciałbyś je zamówić? Prawdopodobnie nie. Klienci będą przeglądać zdjęcia potraw z takim samym analitycznym podejściem, jakie mieliby do jedzenia podawanego właśnie na ich stoły. Dlatego zdjęcie nie może nieostre, źle oświetlone, z dziwnymi kolorami. Tym bardziej, że fotografia kulinarna może służyć jako wyróżnik między danym lokalem a konkurencją. Profesjonalne fotografowanie potraw może również pomóc zrealizować pozostałe pomysły marketingowe restauracji.
Po co jest food marketing?
Nawet najlepszy produkt i usługa potrzebują uwiarygodnienia w postaci tzw. społecznego dowodu słuszności, który pozwala budować zaufanie odbiorców. Tak samo fotografia kulinarna. Nawet ta najbardziej wymowna z pewnością zwiększy siłę swojego oddziaływania, jeśli będzie stał za nią „żywy” człowiek – kucharz, bloger, osoba promująca markę. Dlaczego? Nie każdy, nawet lojalny klient chętnie sięgnie po nowość, ledwo co wprowadzoną na rynek. W tym przypadku może zadziałać właściwy ludziom lęk przed zmianą. „Stare” opakowanie, smak, czy konsystencja, są już znane, oswojone i lubiane, a spróbowanie „nowego” zmusza poniekąd do porzucenia bezpiecznych przyzwyczajeń.
– Fotografia kulinarna plus kucharz to znakomity przepis na przygotowanie autorskich koncepcji kulinarnych marki i prezentowanie ich np. w mediach społecznościowych lub mediach branżowych. To także kolejny element food marketingu. – zauważa Bartosz Zieliński z agencji Commplace. – Firmy z najwyższej półki, jak Dwór Korona Karkonoszy, posiadają także własne centra kulinarne, z własnym zespołem kucharzy, zapleczem technologicznym, a nawet ogrodami, w których uprawiane są zioła, wykorzystywane do przygotowywania potraw. O ich apetyczne ujęcia dba stylista kulinarny, dzięki któremu fotografia kulinarna jest w stanie „uchwycić” smak potrawy, zapach i konsystencję. – dodaje ekspert.
Biorąc pod uwagę, że – jak wynika z badań – Polacy podchodzą z dużym dystansem do nowości, są przywiązani do znanych sobie marek, fotografia kulinarna potrzebuje dodatkowego wsparcia. Kucharz, bloger kulinarny czy inny ekspert biorący udział w kampanii kulinarnej, pomogą przełamać obawy klientów przed próbowaniem nowości.
Zaproszenie dla gwiazdy
Ze względu na niewielkie zaufanie konsumentów do nowości, marki do swoich reklam zapraszają znane osoby. Niekoniecznie musi to być gwiazda, która na co dzień występuje w telewizji. Bardzo dobrze sprawdzi się również osoba, która posiada pewną renomę wśród społeczeństwa.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na te osoby, które uchodzą za specjalistów w branży. Jeżeli marka chce promować doskonałe produkty, zaprosi znanego kucharza. To on sprawi, że produkty będą się lepiej sprzedawać. Odbiorcy nabiorą zaufania do marki, z której usług korzysta osoba znana z gotowania.
Podobnie wygląda sytuacja z restauracją. Chcąc promować swój lokal, warto zainwestować w fotografię kulinarną ze znaną osobą w tle. Może to być ktoś, kto chętnie pokazuje się w podobnych miejscach.
Jeżeli dodatkowo wystawia on opinie restauracjom, można uznać to za doskonałe okoliczności do wykonania zdjęć. W ten sposób klienci nabiorą zaufania do nowego miejsca. Jeżeli korzysta z niego ktoś, kto jest ogólnie znany i szanowany, z pewnością jest ono wyśmienitej jakości.
Fotografia kulinarna – jak robić to dobrze?
O tym, że fotografia kulinarna jest bardzo ważna wie niemalże każdy, kto prowadzi restaurację lub inny punkt gastronomiczny. Jest to również istotny element przedsiębiorstw, które zajmują się sprzedażą produktów kulinarnych. Jednak w jaki sposób poprowadzić sesję, żeby wyszło to tak, jak oczekują tego klienci?
Wykonywane zdjęcia powinny być na najwyższym poziomie. Szczególnie, jeżeli mówimy o znanych i lubianych markach, które oferują klientom dobre pod względem jakościowym produkty.
Jednak nie samym jedzeniem żyje człowiek. Podobnie jak w życiu, tak samo na fotografiach oprócz potraw powinny znajdować się również inne elementy. Takie, które będą spełniały ściśle określone funkcje. W ten sposób można zyskać doskonałą fotografię kulinarną.
Przekaz skupiony na uczuciach
Za prawie każdym zakupem stoją emocje. Nieważne, czy mówimy tutaj o nowej parze butów, jedzeniu w restauracji czy mieszkaniu. W marketingu to uczucia odgrywają kluczową rolę. Wpływając na nie, można przewidzieć reakcje potencjalnych odbiorców oraz klientów. Dlatego tak chętnie kupowane są te produkty, które wywierają określone emocje u odbiorców. Fotografia kulinarna powinna się na nich opierać. Warto pokazać obserwującym, że konkretne danie powoduje szczęście, radość lub zaskoczenie.
Jedzenie, a szczególnie spożywanie posiłków w gronie rodziny kojarzone jest ze szczęściem. Niezależnie od relacji, to te panujące w domu rodzinnym w zdecydowanej większości powodują uczucie radości. Szczególnie w przypadku osób, które miały szczęśliwe dzieciństwo. Dlatego warto zastosować zdjęcia posiłków w towarzystwie radosnej rodziny. Wówczas istnieje duża szansa, że osoby w podobnej sytuacji chętnie po niego sięgną.
A jak to wygląda w przypadku jedzenia typu fast food? Wspólne zasiadanie przy rodzinnym stole kojarzone jest raczej z długimi posiłkami. Są to zazwyczaj domowe wyroby, które smakują wyjątkowo między innymi dzięki miłości włożonej w ich przygotowanie. W przypadku fast food raczej mówimy o szybkim jedzeniu.
Jednak tutaj również można pokazać klientom, jakie uczucia będą towarzyszyły posiłkowi. Kto nie pamięta radości ze wspólnego obiadu poza domem? Podobna radość może się pojawić podczas jedzenia w restauracji typu fast food.
Pokazywanie odbiorcom uczuć związanych z posiłkami jest niezwykle istotne. Jest to ten element fotografii kulinarnej, który może bezpośrednio wpływać na rosnącą sprzedaż produktów konkretnej marki. Warto sprawdzić również symbolikę kolorów. Te, które kojarzą się ze szczęściem, spokojem oraz radością są tutaj szczególnie polecane, a wręcz wskazane.
Przez oczy do…portfela
Istnieje pewne powiedzenie, mówiące o tym, że ludzie jedzą oczami. Podobnie jak z ocenianiem książki po okładce. Klienci chętniej sięgają po te potrawy, które ładnie wyglądają. Nawet jeżeli inna jest smaczniejsza, ale posiada mniej atrakcyjny design. Istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo na to, że klient sięgnie po danie, które wygląda po prostu apetycznie.
Warto wykorzystać to w fotografii kulinarnej. Zdjęcia powinny być możliwie najwyższej jakości. Każdy fotograf przykłada specjalną wagę do swoich prac. Jednak kluczową rolę odgrywa tutaj wygląd potraw.
Powinny być one różnorodne, kolorowe oraz soczyste. Każdy detal warto jest dopracować do takiego stopnia, żeby zdjęcie wręcz krzyczało do odbiorców. W ten sposób zachęca się klientów do skosztowania pysznego posiłku.
Jeżeli danie pięknie wygląda, musi smakować równe dobrze. Podobne przekonania panują wśród wielu osób, które zostają zachęcone do spróbowania dań dzięki fotografii kulinarnej.
Podsumowując. Fotografia kulinarna musi być kolorowa, piękna i wręcz idealna. Takie dania są najchętniej wybierane przez klientów oraz cieszą się największą popularnością. Jeżeli klient ma do wyboru dwa posiłki, wybierze ten, który wygląda bardziej zachęcająco
Niektórzy wciąż żyją w przekonaniu, że doskonała jakość obroni się sama. Jest to jak najbardziej słuszne stwierdzenie. Jednak istnieje tutaj pewien problem. Aby klient dowiedział się, że konkretne danie jest wyjątkowo smakowite, musi najpierw je spróbować. W takim razie musi mieć ku temu szansę. Kiedy ją zyskuje?
Kiedy sięga po nie, zachęcony marketingiem oraz wysokiej jakości fotografią kulinarną. Jeżeli zauważy produkt, sięgnie po niego. W sytuacji, kiedy danie nie jest przedstawione w atrakcyjny sposób może pojawić się problem z jego sprzedażą. Dlatego tak wiele firm zwraca szczególną uwagę na rolę, jaką w sprzedaży odgrywają obrazy.
Przyciąganie wzroku przechodniów
Stosując fotografię kulinarną z pewnością istnieje znacznie większa szansa na przyciągnięcie wzroku przechodniów. Jeżeli ich oczy zatrzymają się na atrakcyjnym posiłku podanym w ciekawy sposób, z pewnością zapamiętają daną markę.
Takie zabiegi są stosowane przez restauracje na głównych deptakach w dużych miastach. Jest to również trik, który sprawdza się w miejscowościach turystycznych. Im więcej jest lokali na jednej ulicy, tym trudniej o wyróżnienie się w tłumie. Dlatego konieczne jest zastosowanie atrakcyjnych fotografii, które przyciągają wzrok.
Można z całą pewnością wyciągnąć wniosek, że firmy, które stosują fotografię kulinarną w swoim marketingu, zyskują znacznie więcej klientów. Tym samym mają dużo większe zyski niż ich konkurencja.
W taki sposób działa marketing. Ma on na celu umożliwienie klientom sprawdzenie jakości danej potrawy. Gdy już to sprawdzą oraz upewnią się, obroni się ona bez problemu. Marketing związany z fotografią kulinarną pomaga w dotarciu do nowych osób.
Czy fotografię kulinarną warto powierzyć profesjonalistom?
Zdarza się, że osoby pracujące w konkretnej branży chcą samodzielnie zajmować się wieloma elementami przedsiębiorstwa. Jest to szczególnie widoczne wśród marek, które dopiero wchodzą na rynek. Tutaj szczególne oszczędności kierowane są w kierunku marketingu.
Wówczas zdjęcia potraw lub produktów wykonywane są przez właścicieli lub pracowników. Może okazać się, że nie są one wystarczającej jakości, aby zachęcić odbiorców do zakupu lub skorzystania z usługi. Dlaczego?
Fotografia kulinarna musi być zachowana na niezwykle wysokim poziomie. Konieczne jest, żeby osoby zajmujące się nią były w stanie oddać smak potraw na zdjęciach. Nie jest to proste zadanie. Dlatego warto zatrudnić profesjonalistów, którzy zajmą się wykonaniem wysokiej jakości zdjęć.
Konieczne jest, żeby wspomnieć, że nie musi tutaj obowiązywać stała współpraca. Wręcz warto rozwiązać podobne kwestie w inny sposób. Często jeden dzień zdjęciowy wystarczy, żeby zapełnić stronę fotografiami.
Jeżeli mają one być wykorzystane w mediach społecznościowych, również warto przygotować wiele w zapasie. W ten sposób można nawiązać współpracę z agencją, która przygotuje zdjęcia oraz odpowiednio poprowadzi komunikację z klientami. Następne fotografie kulinarne mogą być potrzebne dopiero po kilku tygodniach.
Jednak warto skorzystać z usług profesjonalistów, ponieważ w ten sposób można zbudować wysoką świadomość swojej marki.