Nawigacja

Wizerunek firmy z datą ważności?

Commplace agencja PR

Wizerunek firmy produkującej żywność jest najbardziej wrażliwy na kryzysy, choć prognozy długoterminowe dla sektora spożywczego nastrajają pozytywnie. Rynek ma wzrastać o min. 3% do roku 2024. Jednak problemy w pojedynczej firmie mogą rzutować negatywnie na postrzeganie całego sektora. W jaki sposób można ochronić wizerunek firmy w branży spożywczej? Jak sprawić, żeby mały kryzys nie przybrał rozmiarów burzy w szklance wody? Dowiedz się z poniższego wpisu.

Przemysł spożywczy jest bardzo zróżnicowany. W sferze PR kameralna restauracja będzie miała znacznie inne potrzeby niż rozległa winiarnia. Dlatego konieczne jest opracowanie odpowiedniej, indywidualnej strategii. Takiej, która wzmocni wizerunek firmy, pomoże jej zachwycić podniebienia klientów i zyskać ich wsparcie bez względu na okoliczności.

Jak sprawić, żeby mały kryzys nie przybrał rozmiarów burzy w szklance wody?

Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Co się składa na wizerunek firmy z branży spożywczej?

Można wymienić kilkanaście podstawowych wyróżników, które rzutują na wizerunek firmy w branży spożywczej. Należą do nich:

– cena produktu,

– jakość produktu,

– cechy sensoryczne produktu,

– skład produktu,

– niezmienna jakość produktu w określonym czasie,

– opakowanie,

– wizerunek producenta/handlowca,

– marka produktu/producenta,

– kraj pochodzenia produktu,

– wartość odżywcza i prozdrowotna produktu,

– bodźce marketingowe (obniżki, konkursy).

Lista jak widać jest długa. Każdy z tych wskaźników może się przyczynić do sukcesu firmy. Jednocześnie każdy z nich to potencjalne źródło kryzysu, mogącego nadszarpnąć wizerunek firmy.

Kryzys wizerunkowy może dopaść każdego

W 2018 r. McDonald’s zgodził się zapłacić dwóm studentom Uniwersytetu w Houston po 25 000 dolarów. Za co? Za umieszczenie fałszywego plakatu reklamowego w jednej ze swoich restauracji. Dzięki temu McDonald’s zmienił zmierzający w negatywnym kierunku wizerunek firmy w pozytywny PR. Chociaż wiązało się to z poniesieniem pewnych kosztów. Co się wydarzyło? Dwóch studentów, Jevh Maravilla i Christian Toledo, zauważyli pewną rzecz.

Plakaty na ścianach ich lokalnego McDonald’s w Pearland w Teksasie nie przedstawiały ani jednego Azjaty. Młodzi Amerykanie z Filipin postanowili naprawić ten brak różnorodności. Zrobili zdjęcie, na którym jedzą produkty McDonald’s i zrobili z niego duży plakat. Udało im się go zawiesić dzięki koszulce pracownika McDonald’s, kupionej za kilka dolarów w pobliskim sklepie z używaną odzieżą. Plakat wyglądał niezwykle realistycznie. Jeszcze bardziej niezwykłe było to, że wisiał w lokalu McDonald’s tygodniami! Po 51 dniach studenci ogłosili na Twitterze, że plakat jest fałszywy. Większość komentatorów wyraziła nadzieję, że mimo to zostanie na ścianie restauracji.

Tweet błyskawicznie stał się viralem. Zyskał szeroki rozgłos medialny.  W tym uwagę prowadzącej amerykański talk-show Ellen DeGeneres, która zaprosiła studentów, aby na antenie telewizyjnej opowiedzieli o swoim wyczynie. Działania studentów nie umknęły firmie McDonald’s. Nagrody po 25 000 dolarów przyznano im w ramach nadchodzącej kampanii marketingowej. McDonald’s napisał do nich na Twitterze „Wasze marzenie zasługuje na to, by je wynagrodzić”. Był to mistrzowski krok jeśli chodzi o wizerunek firmy. Hojny gest przyniósł McDonaldowi niezwykły rozgłos. Dobrą wolę firmy doceniła zwłaszcza społeczność azjatycka.  Jevh i Christian stworzyli również wideo na YouTube. Pokazali w nim jak dokonali swojego dzieła. Film ma do tej pory ponad 1,5 miliona wyświetleń. „Pamiętajcie, że ludzie wszystkich ras zasługują na uznanie. Myślę, że wykonałam swoją część zadania, by się do tego przyczynić”, stwierdza Maravilla w filmie na YouTube.

Potęga jednego kliknięcia

W dzisiejszych czasach PR, a dokładnie strategia komunikacji, jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Pora to sobie uświadomić. Istnieje wiele kanałów komunikacji, z których nasi odbiorcy aktywnie korzystają. Przykład? Wyszukiwarka Google. Media społecznościowe. Portale tematyczne. Strony, na których można znaleźć recenzje i opinie klientów. To tylko niektóre z możliwości. By stworzyć kompletny wizerunek firmy nie wystarczy komunikacja w jednym kanale. Jeśli chcesz zbudować swój biznes musisz działać wielotorowo. Potrzebujesz aktywnych mediów społecznościowych. Musisz zadbać o pozytywne recenzje w Internecie. Dbać o publikowanie ciekawych artykułów w sieci. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane – podpowiada Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający, Agencja PR Commplace.

Komunikowanie firmy z branży spożywczej powinno być także odpowiedzialne. Dlaczego? Oferowane przez nie produkty mogą mieć bardzo duży wpływ na zdrowie odbiorcy. Ponadto artykuły spożywcze stanowią największy koszt w budżecie gospodarstw domowych. Według badań GUS z 2018 roku, wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe mają w nim najwyższy udział.

Wizerunek firmy potrzebuje strategii

Kryzys ma to do siebie, że zwykle pojawia się nagle. Wielu właścicieli firm z branży spożywczej nie jest przygotowanych na zarządzanie kryzysowe. Niektórzy podejmują różne kroki, aby go przezwyciężyć. W momencie, gdy ten się pojawi, to będzie jednak za mało. Konieczne będzie wsparcie komunikacyjne. Warto o nim pomyśleć jeszcze przed burzą. Zapobiegliwi stawiają na prewencję. Jakie narzędzia mogą w tym pomóc?

1. Lista możliwych zagrożeń z hierarchicznym zestawieniem prawdopodobieństwa ich wystąpienia.

2. Podręcznik działań antykryzysowych, zawierający informacje o procedurach wdrażanych podczas kryzysu.

3. Zestaw pytań i odpowiedzi na temat źródła kryzysu oraz planowanych kroków naprawczych.

4. Pakiet informacji i zaleceń dla pracowników, by wiedzieli jakie kroki podjąć w zaistniałej sytuacji.

5. Strategia komunikacji z mediami oraz konsumentami.

Firmy z sektora spożywczego powinny być przygotowane na różne ewentualności. Solidny system antykryzysowy musi być gotowy do działania zanim pojawią się jakikolwiek problemy. Z bezpieczeństwem żywności, skargami konsumentów, czy wizerunkiem przedstawiciela marki. Jeśli wystąpi sytuacja kryzysowa powołane zespoły muszą współpracować bezpośrednio z konsumentem. Po to by jak najlepiej zrozumieć problem. Od tego zależy dalszy wizerunek firmy. Jakie działania należy podjąć? M.in. całodobowo monitorować internet. Zadbać o spójne komunikowanie w różnych kanałach i szybkie odpowiadanie na zapytania klientów. Chcesz się do tego dobrze przygotować? Skontaktuj się z nami.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt