Wdrażając działania w obszarze public relations chcemy wiedzieć czy przynoszą one wymierne korzyści. Do pomiaru PR wykorzystuje się wskaźnik ave public relations, czyli ekwiwalent wartości reklamowej. Jak go mierzyć? I czy warto go obliczać?
Wskaźnik AVE – co to jest?
Pomiar wyników działań PR nie należy do zadań prostych. Jak udowodnić ich wpływ na wyniki finansowe naszej firmy? Z pomocą przychodzi wskaźnik AVE public relations, którego użyto po raz pierwszy w latach 40 ubiegłego wieku. Skrót AVE (ang. Advertising Value Equivalent) oznacza dokładnie ekwiwalent reklamowy. Jest to wskaźnik, który pomaga agencjom public relations ocenić efektywność swoich działań. Wyraża się go w ilości pieniędzy, jaką trzeba byłoby zapłacić za dany artykuł, uwzględniając jego wielkość, rangę, czy liczbę czytelników publikacji.
Realnie ujmując, artykuł na pierwszej stronie ma zupełnie inną wartość niż mała kolumna z tyłu. W przypadku gazety czy programu telewizyjnego, bierze się pod uwagę powierzchnię artykułu oraz czas jego trwania. Z kolei w Internecie uwzględnia się np. liczbę odsłon portalu, czyli liczbę artykułów opublikowanych na nim w ciągu miesiąca.
Chcesz wiedzieć czy Twoje działania public relations są skuteczne?
Wiemy jak obliczać i wykorzystać wskaźniki marketingowe!
AVE public relations – czy to jeszcze ma sens?
W dobie powszechnego dostępu do Internetu, rozwoju mediów społecznych, a przede wszystkim influencer marketingu, wskaźnik AVE jest coraz trudniejszy do obliczenia i coraz częściej pozbawiony znaczenia. Krótkie, dwuzdaniowe teksty umieszczane na blogach czy Instagramie, są często bardziej skuteczne niż ekskluzywny wywiad, stąd nie ma to już wiele wspólnego z rozmiarami i liczbą stron. Co więcej, wskaźnik AVE bierze pod uwagę tylko długość przekazu i jego umiejscowienie. Istnieje wiele innych, skutecznych wskaźników marketingowych, które pomogą oszacować wartość Twojego PR. Warto znać i stosować wszystkie. Nie musisz robić tego osobiście – agencja public relations może się okazać najlepszym rozwiązaniem.