Nawigacja

Model pięciu sił Portera – czy dalej jest aktualny?

Strategia marketingowa

Model pięciu sił Portera to jedna z najpopularniejszych metod analizy rynku. Chociaż ma już ponad 40 lat, to przedsiębiorcy wciąż chętnie wykorzystują ją do oceny atrakcyjności sektora i sprawdzenia swoich szans na rynkowy sukces. Na czym polega? I czy rzeczywiście sprawdza się w obecnych realiach?

Analiza rynku to podstawa

W biznesie nie można polegać wyłącznie na intuicji. Prowadzenie działalności bez odpowiedniego przygotowania i porządnego planu jest jak błądzenie po nieznanym kraju bez mapy i znajomości języka. Powierzenie swojej biznesowej podróży w ręce losu to spore ryzyko. 

Na ostateczny sukces w biznesie składa się wiele elementów. Podstawowym z nich jest odpowiednie przygotowanie do prowadzenia działalności, a w tym porządna analiza rynku i sprawdzenie jego potencjału. Badania rynkowe można przeprowadzać według rozmaitych metod i schematów. Jedną z najpopularniejszych od lat jest model pięciu sił Portera. Na czym polega?

Zastanawiasz się czy Twoja firma ma szansę osiągnąć sukces?

Sprawdzimy to w wymierny sposób!

Kilka słów o modelu pięciu sił Portera

Model pięciu sił Portera służy do badań rynku. Nazwa analizy pochodzi od nazwiska amerykańskiego ekonomisty i eksperta w dziedzinie strategii organizacji i konkurencji – Michaela E. Portera. Badanie według metody 5 sił Portera pozwala lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność i strukturę konkretnego sektora rynkowego. Analiza jest podstawą do stworzenia strategii rynkowej, ukierunkowanej na realizację konkretnych celów biznesowych i nieustanny wzrost przedsiębiorstwa. To swoista baza do zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, które zapewni mu stabilną pozycję na rynku i ułatwi zbudowanie przewagi konkurencyjnej. 

Analiza pięciu sił Portera ma zastosowanie na każdym rynku i w każdym sektorze. Jest to dobre rozwiązanie nie tylko dla początkujących firm, ale także tych, które działają od jakiegoś czasu. Badanie pozwala ocenić konkurencyjność przedsiębiorstwa, a także wskazuje szanse i zagrożenia, jakie płyną z otoczenia rynkowego. Wyniki analizy mogą być podstawą do usprawnienia działań strategicznych firmy i polepszenia jej rynkowej sytuacji.

Na czym polega koncept 5 sił Portera?

Model pięciu sił Portera zakłada 5 głównych czynników, które mają wpływ na prowadzenie działalności. Są to:

  1. Natężenie i intensywność obecnej konkurencji

Dotyczy wyników konkurentów rynkowych i określa, czy rywalizacja w sektorze jest niska, czy wysoka. W analizie pod uwagę bierze się m.in. liczbę konkurentów, tempo wzrostu przemysłu, bariery mobilności, bariery wyjścia oraz różnorodność konkurentów.

  1. Groźba pojawienia się nowych producentów

Analiza firm, które chcą konkurować w danej branży. To swoista ocena atrakcyjności sektora – im jest atrakcyjniejszy, tym więcej przedsiębiorstw chce na nim działać. W tym punkcie określa się czynniki, które utrudniają wejście do branży nowym podmiotom. 

  1. Groźba pojawienia się substytutów

Substytuty to towary lub usługi, które zaspokajają te same potrzeby, co oferowane przez firmę produkty. Pojawienie się substytutów wiąże się z ryzykiem obniżania atrakcyjności produktów głównych. 

  1. Siła przetargowa dostawców

Analiza dostawców dostarcza informacji o średnich cenach rynkowych, kosztach zmiany dostawcy, czy też korzyściach wynikających ze współpracy z konkretnymi dostawcami. Jest to ocena, w jakim stopniu dostawcy będą oddziaływać na przedsiębiorstwo.

  1. Siła przetargowa nabywców

Ocena oddziaływania nabywców na funkcjonowanie firmy. W analizie należy wziąć pod uwagę zarówno klientów indywidualnych, jak i sklepy detaliczne. 

Informacje uzyskanie w analizie 5 sił Portera pozwalają nakreślić ogólną atrakcyjność sektora, a także oszacować szanse firmy na rynkowy sukces. 

Model pięciu sił Portera – czy ma sens w dzisiejszym świecie?

Dziś własną działalność gospodarczą można założyć dosłownie w kilka minut. Wystarczy mieć pomysł! Nowe firmy wyrastają jak grzyby po deszczu. Niestety wiele z nich upada jeszcze zanim porządnie zdąży się rozkręcić. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyna często leży w nieodpowiednim przygotowaniu do prowadzenia działalności. W świecie biznesu nic nie jest dziełem przypadku. Przedsiębiorca, który chce odnieść sukces, musi myśleć strategiczne i planować swoje kroki. Podstawą do przygotowania skutecznej strategii biznesowej jest rzetelna analiza rynku, a zwłaszcza konkurencji i grupy docelowej. 

Model pięciu sił Portera, chociaż ma swoje lata, to wciąż jest aktualny. Jest na tyle uniwersalny, że można zastosować go praktycznie w każdym sektorze i na każdym rynku. Ponadto dostarcza szczegółowych informacji – i to nie tylko o konkurencji i potencjalnych nabywcach. Dwa podstawowe obszary analizy poszerza o inne, równie ważne, które mogą mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie firmy na rynku.

Świadomość w działaniu w biznesie zawsze była ważna. Dziś, w dobie ogromnej konkurencji i nieograniczonych możliwości rynkowych, ma jeszcze większe znaczenie. Badanie 5 sił Portera dostarcza kompleksowych informacji, a dzięki temu doskonale przygotowuje do prowadzenia działalności gospodarczej. Wykorzystanie modelu pięciu sił Portera to pierwszy krok w kierunku rynkowego sukcesu!

Warto wiedzieć:

Do czego służy model pięciu sił Portera?

Model pięciu sił Portera to analiza, która służy do badań rynku. Badanie to pozwala na lepsze poznanie otoczenia firmy oraz na zbadanie atrakcyjności i struktury wskazanego sektora gospodarki. Jest to podstawa do stworzenia strategii rynkowej.

Komu może służyć wykonanie analizy według modelu pięciu sił Portera?

Jest to wszechstronne rozwiązanie, które ma zastosowanie na każdym rynku i w każdej dziedzinie. Sprawdzi się zarówno w małych i początkujących przedsiębiorstwach, jak i dużych organizacji, także tych długo działających na rynku.

Co wpływa na prowadzenie działalności według modelu Portera?

Model ten zakłada pięć głównych czynników. Są to: natężenie i intensywność obecnej konkurencji, groźba pojawienia się nowych producentów, groźba pojawienia się substytutów, siła przetargowa dostawców oraz siła przetargowa nabywców.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt