Model pięciu sił Portera to jedna z najpopularniejszych metod analizy rynku. Chociaż ma już ponad 40 lat, to przedsiębiorcy wciąż chętnie wykorzystują ją do oceny atrakcyjności sektora i sprawdzenia swoich szans na rynkowy sukces. Na czym polega? I czy rzeczywiście sprawdza się w obecnych realiach?
Analiza rynku to podstawa
W biznesie nie można polegać wyłącznie na intuicji. Prowadzenie działalności bez odpowiedniego przygotowania i porządnego planu jest jak błądzenie po nieznanym kraju bez mapy i znajomości języka. Powierzenie swojej biznesowej podróży w ręce losu to spore ryzyko.
Na ostateczny sukces w biznesie składa się wiele elementów. Podstawowym z nich jest odpowiednie przygotowanie do prowadzenia działalności, a w tym porządna analiza rynku i sprawdzenie jego potencjału. Badania rynkowe można przeprowadzać według rozmaitych metod i schematów. Jedną z najpopularniejszych od lat jest model pięciu sił Portera. Na czym polega?
Zastanawiasz się czy Twoja firma ma szansę osiągnąć sukces?
Sprawdzimy to w wymierny sposób!
Kilka słów o modelu pięciu sił Portera
Model pięciu sił Portera służy do badań rynku. Nazwa analizy pochodzi od nazwiska amerykańskiego ekonomisty i eksperta w dziedzinie strategii organizacji i konkurencji – Michaela E. Portera. Badanie według metody 5 sił Portera pozwala lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność i strukturę konkretnego sektora rynkowego. Analiza jest podstawą do stworzenia strategii rynkowej, ukierunkowanej na realizację konkretnych celów biznesowych i nieustanny wzrost przedsiębiorstwa. To swoista baza do zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, które zapewni mu stabilną pozycję na rynku i ułatwi zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Analiza pięciu sił Portera ma zastosowanie na każdym rynku i w każdym sektorze. Jest to dobre rozwiązanie nie tylko dla początkujących firm, ale także tych, które działają od jakiegoś czasu. Badanie pozwala ocenić konkurencyjność przedsiębiorstwa, a także wskazuje szanse i zagrożenia, jakie płyną z otoczenia rynkowego. Wyniki analizy mogą być podstawą do usprawnienia działań strategicznych firmy i polepszenia jej rynkowej sytuacji.

Na czym polega koncept 5 sił Portera?
Model pięciu sił Portera zakłada 5 głównych czynników, które mają wpływ na prowadzenie działalności. Są to:
- Natężenie i intensywność obecnej konkurencji
Dotyczy wyników konkurentów rynkowych i określa, czy rywalizacja w sektorze jest niska, czy wysoka. W analizie pod uwagę bierze się m.in. liczbę konkurentów, tempo wzrostu przemysłu, bariery mobilności, bariery wyjścia oraz różnorodność konkurentów.
- Groźba pojawienia się nowych producentów
Analiza firm, które chcą konkurować w danej branży. To swoista ocena atrakcyjności sektora – im jest atrakcyjniejszy, tym więcej przedsiębiorstw chce na nim działać. W tym punkcie określa się czynniki, które utrudniają wejście do branży nowym podmiotom.
- Groźba pojawienia się substytutów
Substytuty to towary lub usługi, które zaspokajają te same potrzeby, co oferowane przez firmę produkty. Pojawienie się substytutów wiąże się z ryzykiem obniżania atrakcyjności produktów głównych.
- Siła przetargowa dostawców
Analiza dostawców dostarcza informacji o średnich cenach rynkowych, kosztach zmiany dostawcy, czy też korzyściach wynikających ze współpracy z konkretnymi dostawcami. Jest to ocena, w jakim stopniu dostawcy będą oddziaływać na przedsiębiorstwo.
- Siła przetargowa nabywców
Ocena oddziaływania nabywców na funkcjonowanie firmy. W analizie należy wziąć pod uwagę zarówno klientów indywidualnych, jak i sklepy detaliczne.
Informacje uzyskanie w analizie 5 sił Portera pozwalają nakreślić ogólną atrakcyjność sektora, a także oszacować szanse firmy na rynkowy sukces.
Model pięciu sił Portera – czy ma sens w dzisiejszym świecie?
Dziś własną działalność gospodarczą można założyć dosłownie w kilka minut. Wystarczy mieć pomysł! Nowe firmy wyrastają jak grzyby po deszczu. Niestety wiele z nich upada jeszcze zanim porządnie zdąży się rozkręcić. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyna często leży w nieodpowiednim przygotowaniu do prowadzenia działalności. W świecie biznesu nic nie jest dziełem przypadku. Przedsiębiorca, który chce odnieść sukces, musi myśleć strategiczne i planować swoje kroki. Podstawą do przygotowania skutecznej strategii biznesowej jest rzetelna analiza rynku, a zwłaszcza konkurencji i grupy docelowej.
Model pięciu sił Portera, chociaż ma swoje lata, to wciąż jest aktualny. Jest na tyle uniwersalny, że można zastosować go praktycznie w każdym sektorze i na każdym rynku. Ponadto dostarcza szczegółowych informacji – i to nie tylko o konkurencji i potencjalnych nabywcach. Dwa podstawowe obszary analizy poszerza o inne, równie ważne, które mogą mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie firmy na rynku.

Świadomość w działaniu w biznesie zawsze była ważna. Dziś, w dobie ogromnej konkurencji i nieograniczonych możliwości rynkowych, ma jeszcze większe znaczenie. Badanie 5 sił Portera dostarcza kompleksowych informacji, a dzięki temu doskonale przygotowuje do prowadzenia działalności gospodarczej. Wykorzystanie modelu pięciu sił Portera to pierwszy krok w kierunku rynkowego sukcesu!
[…] strategii zróżnicowania umożliwia osiągnięcie przewagi konkurencyjnej według modelu pięciu sił Portera. Konkurencyjność w tym przypadku budowana jest na lojalności klientów i niskiej wrażliwości […]