Nawigacja

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – co zrobić, aby skłonić klienta do zakupu?

Online marketing

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym nie jest łatwym zadaniem, bo wymaga wiedzy, czasu i umiejętności. Dzisiaj konkurencja jest ogromna, a konsument wybredny i z określonymi wymaganiami. Każde podejmowane działanie powinno skupiać się na tych dwóch aspektach – prześcignięciu konkurencji i skłonieniu klienta do zakupu. Co sprawia, że w jednych sklepach ludzie kupują chętniej, a w innych nawet nie przeglądają produktów?  

Sklepy internetowe zdają się być dla każdego. Wystarczy kilka kliknięć, domena i hosting, aby zacząć sprzedawać – w teorii, oczywiście, bo w praktyce sprawa wcale nie jest tak prosta i oczywista. Konkurencja na rynku jest ogromna, a przedsiębiorcy z każdej branży oferują swoje produkty w sieci, dlatego coraz trudniej znaleźć niszę, dzięki której wybicie się będzie jedynie formalnością. To wszystko sprawia, że wielu nie decyduje się na stworzenie sklepu internetowego albo boryka się z problemem kiepskiej sprzedaży. Jak temu zaradzić?  

Czy zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym to zadanie dla laika?  

Prowadzenie własnego sklepu internetowego wymaga strategii, wiedzy z zakresu pozycjonowania i content marketingu. Nie bez znaczenia jest także branding i strategia komunikacji. Elementów i czynników, które sprawiają, że sklep sprzedaje, jest całe mnóstwo. Osoba nieobyta z tematem może prowadzić sklep na własną rękę, wdrażając wszystkie te działania, ale efekty często okazują się niezadowalające.

Po pierwsze, wiedza z zakresu marketingu jest bardzo rozległa, a to co działało wczoraj, nie musi działać dzisiaj. Po drugie, nauka wszystkich procesów i niuansów z zakresu pozycjonowania może przytłoczyć i z pewnością wymaga kilku intensywnych miesięcy nauki, by przyswoić podstawy. Tak, laik może prowadzić sklep, ale zwykle lepiej powierzyć te zadanie specjalistom. Oczywiście to wcale nie oznacza, że zdobycie podstawowej wiedzy nie ma żadnego sensu. Wręcz przeciwnie – dobrze jest wiedzieć, w jaki sposób sklep będzie generował przychód.  

Jeśli nie masz pojęcia o marketingu, zatrudnij specjalistów 

Można sukcesywnie poszerzać swoją wiedzę z wielu dziedzin jednocześnie, ale będzie to zadanie bardzo czasochłonne, a jeśli czegoś brakuje nowym przedsiębiorcom, to jest to właśnie czas. Zdobywanie umiejętności pozwalających zwiększyć sprzedaż jest wieloetapowym procesem. Można, oczywiście, uzyskać zadowalające efekty na własną rękę, ale specjaliści są w stanie tak pokierować sklepem, aby w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć znacznie lepsze rezultaty.

Pozostaje pytanie, jak wypromować sklep internetowy, kiedy nie mamy odpowiedniej wiedzy? Możemy zdecydować się na dwie drogi: powierzyć wszystkie działania kompetentnej agencji marketingowej, która będzie działać wielotorowo albo zatrudnić specjalistów do poszczególnych zadań. W pierwszym przypadku nie trzeba przejmować się niczym, co związane z istnieniem sklepu w sieci. Agencja marketingowa może działać na wszystkich polach jednocześnie, bo zatrudnia różnych ekspertów. Przedsiębiorca nie musi skupiać się na rozdzieleniu zadań, opracowaniu strategii marketingowej czy wdrożeniu działań związanych z pozycjonowaniem i content marketingiem.

Decydując się na zatrudnienie poszczególnych specjalistów, to właściciel sklepu zleca zadania, które specjalista, w zgodzie ze swoją wiedzą, realizuje. Wymaga to nieco więcej pracy, często też finalnie po prostu więcej kosztuje. Można samodzielnie realizować część strategii rozwoju i w ten sposób ograniczyć koszty, wymaga to jednak konkretnej wiedzy z jednej lub kilku dziedzin.  

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – kiedy można spodziewać się rezultatów?  

Trudno jednoznacznie określić, ile czasu zajmie zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, bo wpływa na to wiele czynników. To trochę tak, jak z nauką prowadzenia samochodu. Wiele zależy od zaangażowania, indywidualnych predyspozycji i instruktora. Podobnie jest w przypadku sklepu internetowego. Na szybkie zwiększenie sprzedaży wpływa siła konkurencji, konsekwencja i dobra strategia, zdobycie nowych i zatrzymanie obecnych klientów. Co więcej, często założenia dotyczące czasu okazują się błędne, bo na drodze rozwoju pojawiają się kolejne trudności, z którymi przedsiębiorca musi sobie poradzić.  

Klienci nie pojawią się sami.

Czas o nich zawalczyć!

Konkurencja 

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym będzie możliwe tylko wtedy, jeśli właściciel jest świadomy swojej konkurencji. Uważna obserwacja pozwala nie tylko na bieżąco reagować na wprowadzane przez nich zmiany, nowe produkty czy promocje. To najlepszy sposób, aby być o krok przed konkurencją, dzięki czemu zyskuje się ogromną przewagę na wielu polach. Im silniejsza pozycja konkurencji na rynku, tym trudniej będzie o efektywne zwiększenie sprzedaży. Mimo wszystko nie jest to rzecz niemożliwa, a raczej trudna w realizacji i wymagająca znacznie więcej czasu.  

Strategia i jej konsekwentna realizacja 

Nie sposób mówić o zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym bez dobrej strategii marketingowej. Im lepsza, tym szybciej przyniesie założone efekty. Do opracowania odpowiedniej strategii potrzeba wiedzy i dokładnej analizy konkurencji. Z kolei do opracowania planu działania potrzeba określić misję firmy i cel, jaki chce osiągnąć, zastanowić się nad zadaniami rynkowymi, dokonać analizy wewnętrznej i zewnętrznej oraz zbadać sytuację na rynku.  

Klienci – nowi o obecni 

Zwiększenie sprzedaży to przede wszystkim klienci, którzy kupują produkty oferowane przez sklep internetowy. Najlepsze rezultaty osiąga się poprzez zatrzymanie obecnych i zdobycie nowych klientów. Klienci, którzy dokonują konwersji na stronie to połowa sukcesu, dlatego trzeba przede wszystkim zaoferować im interesującą ofertę, stworzyć czytelny i przejrzysty interfejs oraz dostosować tzw. ścieżkę klienta. Dzisiaj w cenie jest także kilka metod płatności do wybory i szybka dostawa zakupionych produktów.  

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowy – kluczowe wskaźniki 

Działania podejmowane w branży e-commerce i ich skuteczność można określić za pomocą dwóch wskaźników. Pierwszym z nich, wspominanym wyżej, jest konwersja. Wskaźnik konwersji określa ile klientów odwiedzających sklep dokonało zakupu. Jeśli w danym miesiącu pojawiło się 100 klientów, a tylko jeden z nich złożył zamówienie, wskaźnik konwersji wyniesie 1%. Skuteczność działań może być mierzona między innymi w ten sposób. Jeśli wszystkie podjęte przez sklep działania będą przynosiły wymierny efekt – zobaczymy to za pomocą wskaźnika konwersji.

Drugim z nich jest wartość koszyka. Co prawda, liczy się każdy klient, który dokonuje konwersji, ale szczególnie cenni są ci, którzy robią zakupy na wyższe kwoty. Niska wartość koszyka może sugerować mało atrakcyjną ofertę, którą warto rozszerzyć o dodatkowe produkty albo słabą prezentację tych, które już sprzedajemy. Często pojawiają się klienci, kupujący tylko jeden produkt i nie są zainteresowani dalszymi poszukiwaniami. Pomocny może okazać się produkt komplementarny, cross-selling i up-selling.

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym jest wieloetapowym i bardzo złożonym procesem. Klienci nie pojawią się sami. Trzeba o nich zawalczyć, zaistnieć w sieci i przekonać, że kupując w danym sklepie, zyskają znacznie więcej, niż kupując u konkurencji.  

Zadzwoń Panel klienta Kontakt