Nawigacja

Zrównoważony rozwój firmy – na czym konkretnie polega?

Pozyskiwanie klientówStrategia marketingowa
Zrównoważony rozwój firmy - na czym konkretnie polega?

Pewnie zauważyłeś, że na korporacyjnych stronach internetowych coraz częściej pojawiają się zapewnienia o zrównoważonym rozwoju firmy. Tylko co to konkretnie znaczy ten zrównoważony rozwój firmy? Sprawdzamy.

Co to jest zrównoważony rozwój firmy?

Zrównoważony rozwój można rozumieć na dwa sposoby, które po części są ze sobą związane. W tradycyjnym ujęciu można powiedzieć, że firma, która się rozwija w sposób zrównoważony, rośnie stabilnie i w zdrowy sposób. Nie jest sztucznie wspomagana i osiąga sukcesy krok po kroku.

Obecnie jednak więcej mówi się o zrównoważonym rozwoju w kontekście środowiska. Problemy planety trafiły na pierwsze strony gazet. Oskarżenie o ignorancję w tym temacie może słono kosztować, jeśli chodzi o wizerunek firmy. Opisane tu dwa sposoby na rozumienie zrównoważonego rozwoju firmy nie są ze sobą tożsame,, choć mogą się pokrywać. Często gwałtowny rozwój odbywa się ze szkodą dla środowiska czy lokalnych społeczności.

Zrównoważony rozwój firmy – marketing czy rzeczywistość?

Część firm rzeczywiście zmieniła procedury i modus operandi, by stworzyć przedsiębiorstwo bardziej przyjazne środowisku. Jednak większość korporacji nadal produkuje w Chinach, gdzie warunki pozostawiają wiele do życzenia, i przez swoją działalność drenują środowisko. Trwa spór o to, czy symboliczne zmiany na lepsze mają w przypadku takich firm jakikolwiek praktyczny efekt. Faktem jest jednak, że klienci oczekują od firm zrównoważonego rozwoju (a przynajmniej takich deklaracji). Idealnie byłoby, gdyby przedsiębiorstwo faktycznie funkcjonowało z większą troską o środowisko. Omawialiśmy już ten problem w naszym tekście na temat ekomarketingu.

W dobrym tonie jest w jakikolwiek sposób włączyć się do rewolucji związanej z ochroną środowiska. Firmy mogą zamawiać audyty dotyczące zrównoważonego rozwoju, by sprawdzić, jak wypadają na tle konkurencji i co mogą poprawić. Następny ważny krok to komunikowanie informacji o tym, co może być ważne z punktu widzenia osoby troszczącej się o środowisko. Czy Twoja strategia komunikacji to uwzględnia?

Zrównoważony rozwój firmy – przykłady

20 lat temu swoją firmę w branży mody otworzyła Stella McCartney. Od początku nie używała futer, skór ani piór zwierząt. W 2008 roku zaczęła wykorzystywać organiczną bawełnę, a 2 lata później zrezygnowała z plastiku. Dziś takie działania to standard, ale wówczas szokowała na marginesie świata mody. Obecnie Reserved w Polsce czy szwedzki H&M, mimo specjalizacji w taniej modzie powstającej w Chinach czy Bangladeszu, eksperymentują z organiczną bawełną czy ubraniami z recyclingu. Reserved obiecuje, że energia, która zasila serwery firmy, pochodzi wyłącznie z odnawialnych źródeł, a Zara komunikuje, że w procesie jej produkcji do środowiska nie trafiają szkodliwe chemikalia.

Zupełnie z innych pozycji startuje Amazon. Marka kojarzy się w powszechnym odbiorze z niskiej jakości prawami pracowniczymi i drenowaniem lokalnych gospodarek. Nic dziwnego, że Amazon stworzył na stroni dział w całości poświęcony zrównoważonemu rozwojowi firmy. Nie można zmienić esencji działania tego internetowego sklepu. Skupiono się więc na wprowadzeniu we współpracy z partnerami bardziej zrównoważonych opakowań produktów czy przesyłek. Wiele marek stawia dziś na marketing wartości, a zrównoważony rozwój firmy jest na szczycie ich listy.

Zależy Ci na rozwoju firmy w każdym z obszarów?

Zadbaj o PR i marketing.

Pracownik ds. zrównoważonego rozwoju

W 2018 roku firma Nike zmagała się z wewnętrznym skandalem w firmie. Okazało się, że mimo haseł i kampanii o wspieraniu silnych kobiet, wewnątrz firmowych struktur było odwrotnie, a pracownice czuły się poniżane i wykluczane ze spotkań. W wyniku skandalu pracę stracił pracownik do spraw wykluczenia i inkluzywności. Tu pojawia się pytanie, czy zatrudnienie takiej osoby ma sens, skoro nie zmienia to problemów, które trapią wiele firm.

W ostatnich latach w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii zatrudniono o 48-66 proc. więcej osób na stanowiskach związanych ze zrównoważonym rozwojem i różnorodnością, niż wcześniej. Takie osoby często podpadają pod dział HR lub marketingu, choć czasem są dla nich tworzone zupełnie nowe struktury. Z raportu LinekdIn Business wynika, że najwięcej takich osób proporcjonalnie do ilości pracowników jest zatrudnionych w edukacji, administracji publicznej i bezpieczeństwie. Najszybciej przybywa takich stanowisk w handlu, firmach prawniczych i IT.

Zrównoważony rozwój firmy jako element employer brandingu

Pracownicy chcą dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej pracować w firmach, które nie są takie jak wszystkie. Bezduszna korporacja nie jest zbyt wysoko na liście wymarzonych pracodawców, w przeciwieństwie do firm „z sercem”, troszczących się o środowisko i pracowników. Stąd zrównoważony rozwój firmy jako employer branding jest często wabikiem.

Pracownicy doceniają:

  • inicjatywy charytatywne o ekologicznym charakterze;
  • symboliczne gesty, jak segregacja śmieci czy ule na dachu;
  • warsztaty i bonusy, jak robienie eko-kosmetyków czy nauka medytacji;
  • zrównoważona kultura korporacyjna;
  • inicjatywy pracownicze, jak sprzątanie lasów czy plaż;
  • dobry przykład zarządu, który np. biega w maratonach charytatywnych czy adoptuje zwierzęta ze schroniska;
  • branie pod uwagę ich sugestii, np. zmiana procedur na bardziej zrównoważone.

Jak widać, pod hasłem zrównoważonego rozwoju firmy mieści się tak naprawdę bardzo wiele – od warsztatów medytacji po segregację śmieci. Większość tych działań kojarzy się z większymi niż wcześniej wydatkami. Niektóre zmiany mogą też przyczynić się do zwiększenia zysków firmy.

Czy to się opłaca?

Właściciele firm traktują często konieczność przystosowania przedsiębiorstw do nowych wymogów jako przykry obowiązek. Tymczasem możesz na tym zyskać! W ostatnich latach, wraz ze wzrostem zapotrzebowania, pojawiło się wiele nowych rozwiązań. Niektóre pozwalają oszczędzać na procesie produkcji, transportu czy sprzedaży.

Zauważ, że wiele firm ogłasza ostatnio zmniejszenie zużycia plastiku w opakowaniach, rezygnację z toreb papierowych lub wprowadzenie opakowań zwrotnych. Poza tym, że to świetny ruch marketingowy a przez to wsparcie sprzedaży, często dzięki temu po prostu oszczędzają na plastiku czy papierze! Może się okazać, że rezygnacja z taśmy klejącej w paczkach wysyłanych z Twojego sklepu będzie nie tylko dobrym ruchem marketingowym, ale też biznesowym.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt