Nawigacja

UX i UI design,
czyli jak zmienić
obserwatora w klienta?

Online marketing
UX i UI design

Chcesz, czy nie – Twoja strona internetowa jest najważniejszym miejscem interakcji użytkowników sieci z Twoją marką. Co więcej, z biegiem czasu użytkownicy mają coraz większe oczekiwania względem jej wyglądu i funkcjonalności. W świecie rosnącej konkurencji, doświadczenia użytkowników związane z eksplorowaniem stron internetowych i aplikacji stają się kluczowym elementem strategii komunikacji. To właśnie poziom satysfakcji z kontaktu z marką decyduje, czy zwykły obserwator wirtualnej rzeczywistości zmieni się w zadowolonego i wiernego klienta. Na czym zatem polega projektowanie doświadczenia klienta i jaką rolę odgrywa dobrze przemyślany interfejs? Objaśniamy tajniki UX i UI design.

Czym jest UX?

UX bazuje na doznaniach, uczuciach i emocjach, jakie wywołuje w użytkowniku interakcja z naszą ofertą. User Experience (doświadczenie użytkownika) to klucz do przyciągnięcia, zatrzymania i przywiązania klienta do naszej strony internetowej lub aplikacji. Eksploracja tych narzędzi powinna zaspokajać wszystkie, mniej lub bardziej świadome potrzeby i preferencje. To właśnie UX decyduje o wygodzie, użyteczności, intuicyjności i efektywności proponowanych przez nas rozwiązań.

User Experience oznacza partnerstwo. Poczucie bezpośredniego wpływu na ofertę to najbardziej skuteczny marketingowy afrodyzjak, o ile jest poparty autentycznym działaniem, a nie pustą obietnicą. UX design koncentruje się na trosce o satysfakcję klienta i zwiększenie jego lojalności względem proponowanego rozwiązania.

Przynosi konkretne korzyści biznesowe pod postacią grona zadowolonych, lojalnych i wiernych użytkowników, którzy spontanicznie polecają nasz produkt dalej. To z kolei przekłada się na większe zyski, szybszy zwrot z inwestycji oraz większe szanse na rozwój i szeroko rozumiany sukces biznesowy.

UX i UI design

User Experience Designer doskonale rozumie potrzeby użytkowników. Bacznie obserwuje ich zachowania i wie, co należy poprawić, by doświadczenie klienta z marką było głębsze i bardziej satysfakcjonujące. Jego codzienna praca skupia się na badaniu, obserwacji i analizie zachowań konsumentów oraz testowaniu różnego rodzaju innowacji.

Na czym polega UI design?

UI jest jednym z fundamentów User Experience. User Interface koncentruje się na wizualnej warstwie danego rozwiązania oraz jego interaktywności. Osoby odpowiedzialne za UX i UI ściśle ze sobą współpracują. Efektem ich działania jest profesjonalna, funkcjonalna, angażująca, intuicyjna i atrakcyjna strona internetowa lub aplikacja firmowa.

Interfejs użytkownika to przestrzeń, w której człowiek nawiązuje połączenie z proponowanym mu rozwiązaniem. UI design skupia się na wywołaniu możliwie najlepszego pierwszego wrażenie w kontakcie potencjalnego klienta z marką oraz na skutecznym zachęcaniu go do dalszej interakcji. Poruszanie się po stronie zaprojektowanej z myślą o User Interface jest czystą przyjemnością.

User Interface Designer wie, jaki wpływ odgrywają poszczególne elementy wizualne (kolorystyka, grafika, fonty) w budowaniu doświadczenia  użytkownika. Jego poczucie estetyki oraz wiedza o preferencjach użytkowników są kluczowe w procesie projektowania i właściwego eksponowania poszczególnych funkcjonalności.

UX i UI – podstawowe różnice

User Experience i User Interface łączy wspólny cel – poczucie zadowolenia użytkownika. Właściwa współpraca osób odpowiedzialnych za UX i UI prowadzi do uzyskania możliwie najlepszego efektu. Może się on przejawiać w postaci estetycznej i w pełni funkcjonalnej strony internetowej, aplikacji lub szeroko rozumianego produktu końcowego. Działania prowadzone w ramach User Experience sprawiają, że użytkownik porusza się po naszej stronie sprawniej, szybciej i pewniej. Podczas gdy działania zorientowane na User Interface wzmacniają walory estetyczne tej podróży.

Tożsamość marki - wiemy, jak ją budować

Jakie są kluczowe elementy uwagi UX/UI Designera?

Uwaga UX i UI Designera koncentruje się na całym szeregu elementów. Dla niektórych być może wydają się nieistotne, jednak w ujęciu całościowym przekładają się na pełne poczucie zadowolenia użytkownika. Na szeroko pojętą przyjemność z korzystania z danego rozwiązania mają wpływ m.in.:

  • dostępność konkretnego rozwiązania dla wszystkich użytkowników,
  • szybkość działania aplikacji lub ładowania się strony internetowej,
  • łatwość poruszania się między poszczególnymi zakładkami,
  • atrakcyjność wizualna i estetyka wykonania produktu końcowego,
  • dopasowanie rozwiązania do różnego rodzaju urządzeń i różnej wielkości ekranów.

Projektanci i twórcy stron internetowych oraz aplikacji muszą mieć na uwadze wszystkie te elementy. Każdy brak przekłada się bowiem negatywnie na pozostałe elementy oferowanego rozwiązania.

Na czym polega projektowanie UX i UI?

Każdy proces projektowania UX i UI poprzedzają gruntowne badania potrzeb, oczekiwań i preferencji użytkowników. Najczęściej przeprowadzane są na podstawie analizy wszelkich dostępnych danych oraz wyników ankiet i wywiadów bezpośrednich. Kluczowa jest także obserwacja konkretnych zachowań użytkowników w kontakcie z już istniejącym produktem lub wersją testową proponowanego rozwiązania.

W toku przeprowadzonych badań, może okazać się, że preferencje użytkowników są skrajnie różne. Aby nie zatracić się w chęci „uszczęśliwienia” wszystkich, w pierwszej kolejności warto skoncentrować się na fundamentalnych elementach każdego skutecznego rozwiązania. Czyli na prostocie, spójności i czytelności.

Wdrożenie konkretnego rozwiązania zawsze poprzedza faza testowania i optymalizacji. Coś, co doskonale prezentuje się na papierze, może totalnie rozjechać się w toku codziennego użytkowania. Życie bywa zaskakujące, dlatego testowanie warto opierać o różnego rodzaju scenariusze. Wszystkie zebrane informacje zwrotne mogą okazać się przełomowe, dlatego na etapie testowania i optymalizacji warto wykazać się wyjątkową otwartością i elastycznością.

Jakie korzyści niesie ze sobą zorientowanie na UX/UI design?

Zadowolony klient jest najważniejszą walutą każdego biznesu. Jego poziom satysfakcji przekłada się bezpośrednio na zaufanie i lojalność. Pozytywne doświadczenia przyciągają uwagę kolejnych klientów, rozpędzając machinę nowych możliwości.

Właściwie zaprojektowana strona internetowa lub aplikacja to także niższe koszty obsługi i opieki posprzedażowej. To również mniejsze ryzyko „porzucania koszyka” podczas składania zamówienia. Strony zorientowane na UX i UI są także znacznie wyżej pozycjonowane w wyszukiwarkach i lepiej prezentują się w porównaniach z konkurencją.

Zaangażowanie specjalistów od User Experience ma ogromny wpływ na ostateczny odbiór finalnego rozwiązania. Ciekawy design, dobry interfejs, wartościowe informacje oraz odpowiednia architektura treści. Wszystkie te elementy decydują o tym, czy użytkownik uzna daną stronę internetową lub aplikację za wartą jego czasu i uwagi.

W czym pomaga agencja User Experience?

Projektowanie stron internetowych w oparciu o UX przekłada się na dłuższy czas interakcji użytkownika z zawartością strony i mniejszą liczbę odrzuceń, a tym samym wyższe wyniki wyszukiwania. Dobrze zaprojektowana strona staje się miejscem, w którym użytkownik chętnie spędza swój czas. A ponadto z zainteresowaniem podąża wskazaną mu ścieżką zakupową.

Specjaliści od UX i UI punkt to punkcie wdrażają drobne elementy, na które firmy często nie zwracają uwagi, jak np.:

  • protokół HTTPS,
  • certyfikat SSL,
  • odpowiednia struktura adresów URL,
  • dopasowane tytuły i opisy stron,
  • zintegrowana wizytówka w Google Maps ,
  • intuicyjna nawigacja,
  • sprawnie działająca wyszukiwarka na stronie,
  • możliwość filtrowania i sortowania informacji,
  • proste i intuicyjne formularze kontaktowe,
  • wsparcie chatbot’a lub live chat’a,
  • odpowiedniej jakości zdjęcia i grafiki, które znacząco wpływają na prędkość ładowania się strony.
UX i UI design

Agencje zorientowane na User Experience służą wsparciem obejmującym zarówno projektowanie właściwej struktury strony oraz jej warstwy wizualnej, jak i wypełnieniem jej doskonale zoptymalizowaną treścią, czy zapewnieniem wartościowych linków zewnętrznych. Działania te nie tylko pozytywnie wpływają na ranking strony, ale przede wszystkim zwiększają poziom satysfakcji użytkowników, dla których personalizacja oferty i poczucie bycia wysłuchanym są obecnie najwyższą wartością.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt