Nawigacja

Trendy konsumenckie – zauważ, zrozum, zastosuj!

Pozyskiwanie klientów
Trendy konsumenckie – zauważ, zrozum, zastosuj!

Jedyną rzeczą, której możemy być pewni jest zmiana, a sukces każdego przedsięwzięcia uzależniony jest od umiejętności dopasowywania się do ciągłych zmian społecznych, ekonomicznych i gospodarczych. Jednak, aby zrozumieć przyszłość i nauczyć się wychwytywać trendy konsumenckie, musimy najpierw zrozumieć teraźniejszość i uważnie nasłuchiwać, co próbuje nam przekazać. 

Trendy konsumenckie rodzą się w małych, początkowo ukrytych grupach, by wkrótce niepostrzeżenie, ale z impetem zmieniać styl życia całego społeczeństwa. Wyzwaniem każdego przedsiębiorcy jest nie tylko uświadamianie sobie w porę ich istnienia, ale czerpanie z nich inspiracji do własnego rozwoju. 

Czym są trendy konsumenckie? 

Trendy konsumenckie to istniejące w konkretnym momencie kierunki zmian zachowania uczestników rynku. Pojawiają się na skutek oddziaływania wielu różnych czynników – społecznych, ekonomicznych i technologicznych. Mogą mieć zasięg typowo lokalny, ale często przybierają wymiar globalny. Rodzą się jako uzupełnienie już istniejących trendów lub jako kontra do panującej powszechnie mody. 

Trendy konsumenckie

Trendy, mające wpływ na zmianę zachowań konsumenckich, mogą tak naprawdę narodzić się w każdej dziedzinie życia. Umiejętność ich dostrzegania nie jest jednak wiedzą tajemną, dostępną tylko dla wybranych. Trendy stanowią bowiem ciąg zdarzeń, układających się w pewnego rodzaju prawidłowość, którą można przewidzieć, uważnie obserwując zachowania społeczne. Obrazują pewną tendencję w zachowaniu społeczeństwa, która ma wpływ na konkretne decyzje zakupowe, dlatego od lat inspirują przedsiębiorców do zmian w obrębie kształtowania oferty, ale także w stylu i wykorzystanych kanałach komunikacji z grupą docelową. 

Trendy to przede wszystkim świadomość tego, co dzieje się wokół nas i jaki ma na nas wpływ. Ich świadomość nie daje gotowych odpowiedzi, ale inspiruje do zmian i wprowadzania w życie naprawdę innowacyjnych pomysłów, do których należą także innowacje marketingowe

Jaki jest wpływ trendów konsumenckich na sprzedaż? 

W dzisiejszych czasach budowanie relacji na linii marka – klient, wymaga wyjątkowo wnikliwej analizy zachowań konsumenckich. Oferta musi sprawiać wrażenie jakby była skrojona na miarę konkretnego klienta. Przedsiębiorca musi zatem posiadać dokładną wiedzę, na temat tego, czego potrzebuje grupa docelowa, w kierunku której wysyła swoje komunikaty. Znajomość preferencji klienta jest najkrótszą drogą do jego serca i portfela, a umiejętność przekuwania tej wiedzy w strategię marketingową i sprzedażową stanowi wyróżnik największych graczy na rynku.  

Konsumenci nie są bierni wobec przemian współczesnego świata, dlatego firmy muszą dotrzymywać im kroku i umiejętnie wykorzystywały posiadaną wiedzę na wszystkich etapach procesu zakupowego, którymi są: 

  1. wzbudzenie zainteresowania produktem, 
  1. analiza konkretnej oferty, 
  1. wybór oferty i finalizacja zakupu, 
  1. opieka posprzedażowa i odczucia po zakupie. 

Jak dobrze znasz preferencje swoich klientów?

Zyskuj, wychodząc im na przeciw!

Analiza trendów konsumenckich pozwala nam nie tylko stworzyć odpowiednią ofertę, ale także określić wizję rozwoju całej firmy. Współcześnie klienci nie kupują produktów czy usług, kupują konkretny zestaw korzyści i wartości, jakie oferuje im wybrana marka, a przewagę konkurencyjną zdobywają tylko te marki, które są zgodne z aktualnie panującymi trendami.

Współczesne trendy konsumenckie – które wykorzystać?

Trend to coś, co dopiero nadchodzi. Pokazuje kierunek, w którym zmierza społeczeństwo i który już wkrótce będzie miał wpływ na ich zachowania konsumenckie. Nie każda nowinka zamienia się w trend i nie każdy trend staje się globalna modą. Niektóre trendy konsumenckie przemijają bardzo szybko, a inne na stałe goszczą w świadomości nabywców. Trendy pojawiają się i znikają. Koniec pewnych trendów, oznacza początek innych.  

Istnieją także ogólne tendencje, które nie przeminą w najbliższych latach, dlatego warto wykorzystać je w strategiach komunikacji, marketingowych i sprzedażowych. Należą do nich m.in.: 
 
– szeroko pojęta troska o zdrowie i wzmacnianie odporności, 

– ekologia i troska o planetę, którą wykorzystuje ekomarketing

– media, filmy, muzyka, kultura „na życzenie”, 

– świadomy konsumpcjonizm, ograniczenie i minimalizm, 

– zainteresowanie lokalnymi produktami spożywczymi, 

– ograniczenie ilości spożywanego mięsa, 

– rękodzieło i odejście od masowej produkcji, 

– personalizacja i produkty „szyte na miarę”, 

– doświadczenia ważniejsze od zakupów.  

Sekret dostrzegania trendów – i gotowość do działania w oparciu o możliwości, które się z tym wiążą – polega na identyfikowaniu punktów napięć między tym, czego ludzie chcą, a tym, co jest obecnie dostępne. Oto przykłady ludzi, którzy doskonale wyczuwają trendy konsumencie i doskonale się w nich odnajdują.

Tak się sprzedaje w 2021 roku 

Huang Wei – chińska livestreamerka, która działa pod pseudonimem, jest czołową chińską sprzedawczynią online. W swoim livestreamowym sklepie sprzedała np. 430.000 kg ryżu w zalediwe 60 sekund czy 814 domów w 20 minut. W maju 2020 roku jej widownia wyniosła ponad 37 milionów –  to więcej niż zgromadził przed ekranami finałowy odcinek „Gry o tron” czy gala rozdania Oskarów. Viya sprzedaje wszystko: od kosmetyków po meble i dzwonki do drzwi, ale także samochody, domy i rakiety. Jej pokaz na żywo jest połączeniem kilku aktualnych trendów technologicznych – streamingu, influencerów, mediów społecznościowych, handlu. Wszystko razem składa się na sukces, o którym wielu tylko marzy: każdej nocy jej publiczność składa zamówienia warte miliony dolarów. 

Trendy konsumenckie

Viya nie jest pierwszą, która zarabia, ponieważ idealnie odpowiada na pojawiające się tendy konsumenckie. W 2017 r. biznesmen Xinda Zhan o pseudonimie Pearl Bro zarobił w ciągu pół roku 4,4 miliona dolarów, transmitując na żywo proces zbierania pereł. 

„Samochód, zamów trzy skrzydełka z kurczaka, pół kilograma sera i jedną butelkę mleka!” — to nie cytat z filmu science-fiction, ale odpowiedź branży motoryzacyjnej na nowe trendy konsumenckie. Asystenci głosowi mieszkają w naszych domach i są integralną częścią smartfonów,ale co z naszymi samochodami? Już 5 lat temu obliczono, że przeciętny Polak spędzał w samochodzie prawie 4 lata swojego życia! Podczas jazdy niewiele można zrobić poza słuchaniem muzyki czy audiobooka lub zatopieniem się w myślach. Okazuje się, że jeśli chcemy np. zamówić coś na obiad, możemy to zrobić za pomocą wbudowanego asystenta głosowego w samochodzie. Oczywiście nie w każdym modelu auta. BMW zintegrowało już Alexę Amazona w swoich samochodach, a Visa zapewnia swoim partnerom Visa Token Service, cyfrowy portfel samochodowy, który sprawia, że płatności są proste i bezpieczne. 

Jak i po co analizować trendy konsumenckie? 

 Uważne śledzenie trendów konsumenckich może być zalążkiem wdrożenia naprawdę innowacyjnych rozwiązań. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie tzw. Consumer Trend Canvas (CTC), czyli matrycy analizującej trendy konsumenckie, składająca się z dwóch podstawowych części: analize (analizuj) i apply (zastosuj). 

W pierwszej części dogłębnej analizie poddajemy: 

  1. powody, które sprawiły, że dany trend się pojawił; 
  1. potrzeby klienta, które dany trend ma zaspokoić, 
  1. zmiany, jakie dany trend wywoła (w skali makro i mikro). 

Kiedy przeanalizujemy już dokładnie dany trend, kolejnym krokiem jest określenie jego potencjału i praktycznego zastosowania w ramach prowadzonej strategii marketingowej i sprzedażowej. Finalnie otrzymujemy gotowe pomysły na wykorzystanie danego trendu w danej organizacji. Każdy trend powinien zostać przeanalizowany nie tylko pod kątem jego kreatywnego zastosowania, ale także rentowności wdrożenia nowych rozwiązań. Aby innowacyjny pomysł mógł finalnie okazać się rzeczywiście opłacalna inwestycją, musi być mocno osadzony w realiach rynkowych i finansowych przedsiębiorstwa. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt