Niektóre firmy rozwijają się samoczynnie, jednak w większości jest to efekt świadomej decyzji i odpowiedniej strategii. To może wydawać się nieprawdopodobne, ale po wdrożeniu poniższych kroków możesz stwierdzić, że rozwój małej firmy przyspieszył nawet dziesięciokrotnie na przestrzeni kilku miesięcy.
Rozwój małej firmy na rynku przepełnionym wielkimi korporacjami to wyzwanie. Według badań przeprowadzonych w 2020 roku przez PARP aż 1/3 nowych firm z sektora MŚP upada w pierwszym roku swojej działalności. Dlatego przedsiębiorca, który chce osiągnąć sukces, musi walczyć o klientów. Jak? Pomocnym narzędziem w prowadzeniu skutecznego biznesu jest internet! Jak wykorzystać internet do rozwoju małej firmy?
Klienta łatwiej utrzymać, niż pozyskać
Małe firmy mają swoje ograniczenia. Jednym z nich jest to, że właściciele takich przedsiębiorstw często są tak skupieni na ciągłej pogoni za nowym klientem, że nie mają czasu na dbanie o już istniejących. Tymczasem według Marketing Metrics szansa na to, że były klient kupi coś ponownie, wynosi 60-70 proc. Tymczasem szansa na to, że kupi wstępnie zainteresowana osoba, to tylko 5-20 proc., a efektywność sprzedaży z cold mailingu to już 1-2 proc.
Co ciekawe, nie ma przy tym znaczenia, czy klient był zadowolony z usługi! Badania udowadniają, że szansa na ponowny zakup w naturalny sposób spada u klientów, którzy zgłaszają skargi czy reklamacje. Jednak już po sprawnym załatwieniu sprawy (rekompensata, przeprosiny) szansa na zakup ponownie rośnie, ale już do punktu wyższego, niż wyjściowy.
O rozwoju małej firmy poprzez pozyskiwanie istniejącego klienta można napisać całe tomy. Poniżej tylko kilka pomysłów:
- jeśli nie wysyłasz newsletterów, zacznij wysyłać je do obecnych i byłych klientów. Być może część z nich przypomni sobie o Twojej firmie.
- Z okazji Świąt i ważnych wydarzeń zaproponuj swoim dotychczasowym klientom ofertę specjalną.
- Wprowadź karty stałego klienta, które zachęcają do regularnych zakupów.
- Napisz każdemu z byłych klientów wprost, że jesteś otwarty na nowe zlecenia.
Wiele osób tego nie robi, w obawie przed ośmieszeniem. Tymczasem każdy marketingowiec potwierdza, że to najprostszy i najszybszy sposób ponownego pozyskania klienta.
Z powyższych wynikają kolejne pomysły na działania, które mogą nawet kilkukrotnie przyspieszyć rozwój firmy. Po pierwsze, zapisuj dane klientów, a jeśli jest ich wielu, sięgnij po system CRM. Będziesz widział jak na dłoni, kiedy klientowi kończy się produkt czy subskrypcja, jak często robi zakupy, co go interesuje. To pozwoli Ci jeszcze lepiej segmentować przekaz w mediach społecznościowych czy newsletterach, tworząc np. oferty dla najbardziej oddanych klientów, dla osób zainteresowanych tylko jednym segmentem oferty itp.
Jak przyspieszyć organiczny rozwój małej firmy?
Można czekać, aż klienci zaczną sobie polecać ofertę firmy lub zamieszczać w sieci pozytywne opinie. To jednak bardzo powolny proces. Da się go przyspieszyć, prosząc o opinie i polecenia. Nie musisz tego robić osobiście, za każdym razem przełamując swoje skrępowanie i obawy. Korzystaj z gotowych formularzy i szablonów e-maili. Możesz np. wysłać je wraz z podsumowaniem po każdej sfinalizowanej usłudze. Tak robią wszystkie firmy korzystające z systemu rezerwacji on-line – fryzjerzy, restauracje i lekarze. Krótka ankieta wypełniona nawet przez kilku klientów to dla Ciebie kopalnia cennych informacji pozwalających usprawnić sprzedaż, a także źródło potencjalnych opinii na stronę sklepu.
Ostatnio sporo mówi się o recyclingu treści. Tę samą opinię klienta możesz wykorzystać do wewnętrznych badań rynku, jako referencje na stronie i inspirację do postu w mediach społecznościowych. Dla klientów w sieci liczy się dziś tzw. social proof, czyli społeczny dowód na to, że danej firmie faktycznie warto powierzyć swoje pieniądze. Nie da się go pozyskać łatwiej, niż prosząc o opinie swoich klientów. Zacznij od stałych użytkowników, którzy z pewnością już są do Ciebie przekonani. Łatwo namówisz ich na podzielenie się wrażeniami. Rekomendacje w mediach społecznościowych czy opinie Google – klienci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe wyłącznie na tej podstawie! Zadbaj o lead marketing, czyli generowanie leadów z wyszukiwarek i generatorów zakupowych, zlecając wcześniej zebranie opinii klientów.
Możliwości przyspieszenia rozwoju małej firmy jest wiele.
My wiemy jak to zrobić!
Automatyzacja w rozwoju małej firmy
Zagadnienie automatyzacji w procesie rozwoju małej firmy częściowo pokrywa się z poprzednimi akapitami. Możesz ją wykorzystać jednak dużo szerzej – nie tylko do zbierania opinii i wysyłki newsletterów. Dawniej programy do automatyzacji były drogie, skomplikowane i dostępne właściwie tylko dla właścicieli dużych firm. Dziś mogą pomóc również w rozwoju małej firmy. Na przykład program do pozyskiwania e-maili pozwala automatycznie znaleźć adresy mailowe wszystkich osób z danej firmy czy wszystkich uczestników targów. Później możesz stworzyć szablon oferty i automatycznie rozesłać go pod każdy z tych adresów. Coś, co zajęłoby Ci tygodnie, teraz możesz zrobić w ciągu jednego dnia – lub zlecić to podwykonawcy, który zrobi to za Ciebie.
Kolejny przykład to obsługa płatności i innych bieżących procesów. Jeśli np. faktura nie zostanie opłacona w terminie, ustaw automatyczne przypomnienie o płatności. Jeśli klient w ciągu kilku dni od zamówienia nie wyśle Ci potrzebnych materiałów, dostanie automatyczną wiadomość z przypomnieniem. Jaki to ma związek z rozwojem małej firmy? Takie działania odciążają Cię i pozwalają zyskać nawet kilka wolnych godzin w tygodniu. Poza tym są bardziej efektywne, niż działania podejmowane chaotycznie, od przypadku do przypadku. Zamów audyt marketingowy, a później wykorzystaj automatyzację również do planowania komunikacji i contentu. Możesz np. zaplanować posty w mediach społecznościowych, publikację postów na blogu, uruchamianie promocji w sklepie.
Strategia krótko- i długoterminowa a rozwój małej firmy
Na stronie Commplace pisaliśmy już, że strategia komunikacji czy działań biznesowych może obejmować perspektywę od kilku miesięcy do wielu lat.
Tych dwóch porządków nie należy mylić. Potrzebujesz zarówno długoterminowej wizji, jak i konkretnych, codziennych działań, z których możesz rozliczać siebie i swój zespół. Po wdrożeniu strategii wielu naszych klientów wreszcie zyskało ramy, które pozwalają im planować zarówno najdrobniejsze, jak i duże kroki. To uwalnia przestrzeń umysłową, którą możesz wykorzystać do obmyślania nowych koncepcji czy planowania promocji.
Rozwój małej firmy w internecie
W internecie drzemie ogromny potencjał marketingowy. Dzięki niemu nawet niewielkie przedsiębiorstwa mają szansę dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców a także na stałe zapisać się w ich świadomościach. Grunt to umiejętnie wykorzystywać internetowe narzędzia.
Podstawowym narzędziem jest strona WWW. Strona to swoista wizytówka firmy. Dlatego musi być czytelna, atrakcyjna wizualnie a także zgodna z identyfikacją wizualną marki. Witryna powinna być zoptymalizowana pod kątem SEO. Dzięki temu będzie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwarek, co pozwoli marce na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów. Warto także wykorzystać kampanie Google Ads – dzięki temu rozwój małej firmy dodatkowo przyspieszy!
Myślisz, że małej firmy
nie stać na PR?
Wdrożymy skuteczne narzędzia,
dopasowane do Twoich potrzeb i możliwości!
Nieodłącznym elementem funkcjonowania marki w internecie są media społecznościowe. Social media to potęga marketingowa. Dzięki nim można nie tylko dotrzeć do wielu odbiorców. Można również w łatwy i szybki sposób komunikować się z nimi i budować długofalowe relacje oparte na zaufaniu i lojalności. Rozwój małej firmy w internecie to przede wszystkim zbudowanie pozytywnego wizerunku w mediach społecznościowych. Proces kształtowania wizerunku należy rozpocząć od przygotowania estetycznego, zgodnego z wizją marki profilu. Na profilu warto umieścić logo i nazwę firmy, krótki opis jej działalności i wartości, którymi się kieruje. Nie może zabraknąć ciekawych zdjęć i grafik w wysokiej jakości, które uatrakcyjnią stronę.
Aby zbudować pozytywny wizerunek w social mediach, trzeba regularnie publikować wciągające treści, pielęgnować relacje z odbiorcami (udzielać im feedbacku, angażować w rozwój firmy), być autentycznym i otwartym.
Rozwój małej firmy w internecie można wspomóc na wiele sposobów. Niektóre z nich to:
- płatnymi reklamami na stronach branżowych,
- sponsorowaną współpracą z twórcami internetowymi,
- marketingiem rekomendacyjnym,
- kampaniami reklamowymi w mediach społecznościowych.
A może dochód pasywny?
Ostatnim krokiem, który warto przemyśleć, by przyspieszyć rozwój małej firmy, jest wprowadzenie dochodu pasywnego. To może oznaczać co innego w każdej branży. Zazwyczaj firmy polegają na sprzedaży towarów lub usług, a to wymaga bieżącej obsługi i zaangażowania. Dochód pasywny oznaczałby np. sprzedaż e-booka czy kursu on-line, które nie wymagają już żadnej bieżącej obsługi.
Inny rodzaj tego typu dochodu to subskrypcja – klienci płacą za dostęp do materiałów, ale Ty nie musisz każdorazowo obsługiwać sprzedaży, bo płatność dokonuje się automatycznie w sposób cykliczny. Tego typu działania mogą znacznie przyspieszyć rozwój małej firmy, wraz z tym, jak zwiększa się udział procentowy usług pasywnych w dochodach. Wówczas Ty zyskujesz dodatkowe godziny na to, by rozwijać swoją firmę.
Jeśli potrzebujesz pomocy w którymkolwiek z wymienionych tu obszarów, odezwij się do nas i zamów bezpłatną wycenę.