Nawigacja

Rozwój firmy budowlanej – jak robić to skutecznie?

Branże
Rozwój firmy budowlanej – jak robić to skutecznie?

Jeżeli chodzi o branżę budowlaną, na polskim rynku mamy obecnie do czynienia ze wzrostem znaczenia specjalistycznych spółek małej i średniej wielkości. Wiele z nich jest zdolnych do realizacji nawet bardzo złożonych projektów. Oczywiście branża zmaga się z licznymi wyzwaniami. Część z nich jest związana np. z interpretacją przepisów oraz problemami z pozyskiwaniem finansowania. Zwykle jednak fachowcy, działający na rynku od lat, nie mają powodów do narzekania. Niemniej rozwój firmy budowlanej warto zaplanować z głową. 

Firmy budowlane działają w środowisku wysokiej konkurencji. Każdego dnia walczą nie tylko o intratne zlecenia, ale także zmagają się z powszechnym zjawiskiem podkupywania wartościowych pracowników. Ponieważ opinia otoczenia jest w ich przypadku niezwykle ważna, coraz wyraźniej dostrzegają potrzebę kształtowania właściwego wizerunku i komunikowania przewag konkurencyjnych. 

Jednym ze skutecznych sposobów na rozwinięcie firmy jest wybranie niszy, w której będzie działać. Z drugiej strony praktyka pokazuje, że klienci oczekują od firmy budowlanej bardziej kompleksowego podejścia. I są za nie skłonni zapłacić więcej, aby tylko uniknąć konieczności poszukiwania kolejnych fachowców. Tym bardziej, że pochlebne referencje dla firmy budowlanej, przysparzają jej często więcej, klientów niż jest w stanie obsłużyć.  

Jakie są bariery rozwoju firmy budowlanej? 

Przedsiębiorstwo budowlane chcące utrzymać się na dość konkurencyjnym rynku oraz pozyskiwać nowych klientów, musi stale obserwować otoczenie. Musi zdobywać wiedzę, wyciągać wnioski i przekuwać je na konkretne działania, prowadzące do rozwoju działalności. Musi także radzić sobie z problemami charakterystycznymi dla tej branży. Jednym z nich jest brak pracowników posiadających konkretny fach w ręku i odpowiednie doświadczenie, wynikające ze spadku popularności kształcenia się w kierunkach budowlanych oraz emigracji fachowców do krajów zapewniających lepsze warunki finansowe.

Chcesz skutecznie wypromować swoją firmę budowlaną?

Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia ekspertów od budowania wizerunku.

Kolejnym problemem, utrudniającym rozwój firmy budowlanej, jest narastające zjawisko zatorów płatniczych. To zjawisko uniemożliwia rozpoczęcie prac i ich terminowe ukończenie. A zakup sprzętu i materiałów budowlanych to spora inwestycja, która stanowi największą barierę wejścia na rynek. Dotkliwy jest także brak środków na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań (z pomocą przychodzi m.in. leasing maszyn i sprzętu, który umożliwia wdrożenie usprawnień przebiegu wielu procesów poprzez automatyzację i poprawę ich wydajności).

Coraz wyższe koszty pracy i materiałów budowlanych sprawiają, że coraz częstszym zjawiskiem jest zatrudnianie na podstawie „umów śmieciowych”, a pracownicy są mniej doświadczeni. Szukanie oszczędności wiąże się niekiedy z wyborem tańszych odpowiedników materiałów budowlanych, a nawet rezygnacją z tego, co zbędne, choć wpływające na określoną jakość.  

Rozwój firmy budowlanej blokuje często brak umiejętności budowania wyrazistego wizerunku. Problemem może być także brak pomysłu na skuteczne komunikowanie przewag konkurencyjnych. Firmy budowlane skupiają się głównie na zatrudnianiu fachowców z branży, a nie specjalistów od marketingu. Niechętnie patrzą na wynajmowanie firm zewnętrznych, traktując marketing jako koszt, a nie inwestycję. Kształtowanie wizerunku firmy nie jest możliwe także z powodu braku skutecznej strategii promocji. W przypadku firm budowlanych bardzo dobrym pomysłem jest reklama w sieci. W końcu to tam ludzie najczęściej szukają firm godnych polecenia.

Mity związane z rozwojem firm budowlanych 

Strategia rozwojowa to nie uniwersalny szablon, który pasuje do każdego biznesu. W każdej branży panują mity, które mają na celu odstraszyć nowe podmioty i zniechęcić je do wejścia na rynek. I choć w każdym micie kryje się ziarno prawdy, najważniejsze, by wszystkie pozorne trudności umieć przekuć na swoją korzyść. I wykorzystać w budowaniu przewagi konkurencyjnej. 

Mit 1 – Tu nie mam miejsca dla małej firmy 

Obserwując rozwój różnego rodzaju inwestycji budowlanych, można odnieść wrażenie, że są one dziełem wyłącznie dużych graczy z olbrzymim kapitałem. Jednak branża budowlana stoi tak naprawdę siłą małych firm, zajmujących się głównie wykańczaniem wnętrz. Remontami zajmują się z reguły kilkuosobowe ekipy, których najlepszą formą promocji są polecenia zadowolonych klientów. Wielkość popytu sprawia, że znajdzie się tu miejsce dla każdego, także w charakterze podwykonawcy. 

Mit 2 – Małe firmy nie mają szans na duże zyski 

Nie każda firma budowlana jest w stanie realizować wielkie projekty drogowe lub architektoniczne, których wartość wynosi dziesiątki milionów złotych. Jednak analizując zyski firm budowlanych, zajmujących się np. remontami mieszkań i wymianą instalacji, można zauważyć, że koszty robocizny kształtują się na poziomie ok. 30-40%. To całkiem sporo, zważywszy, że z uwagi na wysoki popyt, drobne firmy budowlane mogą odważnie negocjować warunki współpracy. 

Mit 3 – Zima to martwy sezon w budowlance 

Ujemne temperatury, co prawda hamują rozwój prac na zewnątrz obiektów, ale nie uniemożliwiają przeprowadzania robót wewnątrz budynków. Ponadto firmy budowlane powinny każdą „wolną chwilę” wykorzystać na rozwój swojej działalności w postaci chociażby przygotowywania planów marketingowych, strategii obecności w internecie, identyfikacji wizualnej oraz portfolia zleceń. Zima to także doskonały czas na aktywne poszukiwania nowych klientów. Np. poprzez tworzenie stron www, które jeszcze lepiej sprzedają –  oraz ustalanie harmonogramu prac „w sezonie”. To działania, które z pewnością zaprocentują w przyszłości. 

Przed jakimi wyzwaniami rozwojowymi stoją firmy budowlane? 

Przed osobą zarządzającą firmą budowlaną stoi wiele obowiązków. Począwszy od ustalania harmonogramów prac, poprzez ich rozliczanie, prowadzenie dokumentacji inwestycyjnej i raportowanie przebiegu robót, po planowanie kolejnych działań i utrzymywanie właściwej komunikacji z potencjalnymi klientami. Biorąc pod uwagę wysokie koszty pracy, większość z tych zadań spoczywa na barkach jednej osoby, co niestety przynosi więcej szkody, niż pożytku. 

W branży budowlanej panuje przekonanie, że najlepszą formą reklamy jest wykonana praca. I choć jest to prawda, to umiejętne i efektywne przedstawienie portfolia nieznanej grupie odbiorców, stanowi nie lada wyzwanie. Zbudowanie atrakcyjnej i odpowiednio wypozycjonowanej strony internetowej oraz prowadzenie angażujących i popularnych profili w mediach społecznościowych, wymaga posiadania odpowiednich umiejętności komunikowania i kreowania odpowiednich doświadczeń, dlatego warto zlecić ich wykonanie doświadczonej agencji marketingowej. 

Równie ważnym aspektem prowadzenia działalności w branży budowlanej jest dbanie o public relations i utrzymywanie właściwego poziomu obsługi klienta. Jeśli firma chce być postrzegana jako nowoczesna i profesjonalna, powinna w swojej codziennej działalności koncentrować się także na wdrażaniu rozwiązań wspomagających kontakt z klientami oraz tworzenie oferty pod kątem konkretnych potrzeb i preferencji. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt