Czy wiesz, że marketerzy, którzy działają według planu, mają o 538 proc. większe szanse na osiągnięcie sukcesu niż ci, którzy idą na żywioł? Tak wynika z danych udostępnionych przez Content Marketing Institute. Planowanie marketingowe daje wymierne korzyści. Dlatego aż 89 proc. marketerów, którzy odpowiadają za strategiczne planowanie marketingowe B2B, korzysta z jasno określonego planu. Czy jesteś wśród nich?
Czego się dowiesz z artykułu?
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, na czym dokładnie polega strategiczne planowanie marketingowe? A może interesuje Was, jakie konkretne modele planowania marketingowego mogą pomóc Waszej firmie osiągnąć sukces? Jeśli tak, to trafiliście we właściwe miejsce.
W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, skuteczne planowanie marketingowe jest kluczem do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Firmy, które wdrażają przemyślane strategie marketingowe, mogą liczyć na szereg korzyści – od zwiększenia rozpoznawalności marki po wzrost sprzedaży.
W tym artykule przyjrzymy się krok po kroku procesowi planowania marketingowego, omówimy najważniejsze narzędzia wykorzystywane w tej dziedzinie oraz pokażemy, jakie konkretne korzyści może przynieść firmie wdrożenie skutecznego planu marketingowego. Bez dalszych wstępów, zagłębmy się w świat planowania marketingowego!
Spis treści:
Masz jasno określony cel marketingowy?
Pomożemy Ci go osiągnąć.
Na czym polega strategiczne planowanie marketingowe?
W poprzednich artykułach omawialiśmy już dokładnie poszczególne elementy planu takie jak: wizja, kampania czy kanały komunikacji marketingowej. Tym, co naprawdę przestawi działanie przedsiębiorstwa na inne tory, będzie zespolenie wszystkich tych czynników w całość, jaką powinna być właśnie spójna strategia. Dopiero wtedy zobaczysz, czy elementy tej układanki do siebie pasują i czy składają się na efekt, na którym Ci zależy.
Czy gdy planujesz marketing w swojej firmie, to idziesz na żywioł? A może rozpisujesz kroki i działasz zawsze według planu? Dowiedz się, dlaczego strategiczne planowanie marketingowe może uratować Twoją działalność. Aby rozwijać firmę, musisz mieć cele marketingowe. Następnie potrzebujesz środków, które pozwolą Ci je osiągnąć. W skrócie z tych dwóch etapów składa się strategiczne planowanie marketingowe.
McDonald i Wilson, autorzy jednej z metod planowania, piszą, że: „strategiczny plan marketingowy to klarowne zestawienie głównych trendów rynkowych z celami na kluczowych segmentach rynku i wartościami, które odróżniają jedno przedsiębiorstwo od konkurencji. Plan powinien skupiać się na celach i strategiach priorytetowych. Musi też zawierać ich finansowe konsekwencje.”
Jakie są modele planowania marketingowego?
Niektórzy marketerzy kurczowo trzymają się jednego modelu planowania. Tymczasem modele to tylko narzędzia, które mają Ci ułatwić podjęcie odpowiednich kroków i osiągnięcie sukcesu. Warto wymienić kilka najpopularniejszych. Być może jeden z nich zainspiruje Cię w Twoim strategicznym planowaniu marketingowym:
- model SOSTAC,
- model ASP,
- czterofazowy model McDonalda,
- model APIC.
Model SOSTAC składa się z sześciu kroków. Początkiem jest analiza sytuacji: gdzie jest firma w tym momencie? Jak wygląda jej otoczenie pod względem konkurencji i trendów? Następnie zadaj sobie pytanie o to, jaki efekt chcesz osiągnąć i dokąd zmierzasz. W kolejnym kroku planujesz strategie i taktyki, które mają Cię przybliżyć do tego celu i wcielisz je w życie. Ostatni krok to kontrola efektów.
ASP to kolejny popularny model planowania marketingowego. Tu kroki są tylko trzy: Analiza, Strategie i na końcu Programy, czyli: cele sprzedażowe, branding, kampanie PR i wszystko to, co jest potrzebne do tego, by wcielić w życie odpowiednie strategie. Model McDonalda składa się z czterech faz: ustalania celów, przeglądu sytuacji (audyt marketingowy, analiza), sformułowaniu strategii, a na końcu na alokacji zasobów i monitoringu. W modelu APIC planowanie marketingowe polega na analizie, planowaniu właściwym, implementacji i kontroli. Jak widać, większość kroków powiela się pomiędzy modelami. Nie da się powiedzieć, że jeden z nich jest lepszy od innych. Wszystko zależy raczej od doświadczenia w dobieraniu ich do konkretnej sytuacji.
Co zyskuje firma wdrażając planowanie marketingowe?
Trudno wymienić wszystkie korzyści z planowania marketingowego. Przede wszystkim wiesz, jakiego efektu możesz się spodziewać. Jesteś też w stanie sprawdzić, czy obrane strategie rzeczywiście przynoszą efekt. Planowanie marketingowe w kilku krokach pozwala rozłożyć duże idee na mniejsze etapy. To ułatwi Ci zarządzanie. W tym miejscu można zapytać, czy da się to pogodzić z modną koncepcją agile marketingu.
W skrócie chodzi o zmienianie założeń w dowolnym momencie podczas bieżącej kontroli realizacji założeń. W takim modelu nadal warto wykorzystywać modele strategicznego planowania marketingowego. Jedyna różnica polega na tym, że cykle te będą trwały krócej. Planujesz cele, ustalasz środki służące do ich realizacji i kontrolujesz efekt. Jeśli coś idzie nie po Twojej myśli – modyfikujesz założenia. Strategiczne planowanie marketingowe świetnie się sprawdza zarówno wtedy, gdy chcesz określić cele na najbliższe lata, jak i wówczas, gdy chcesz przetestować rozwiązanie przez kilka tygodni lub miesięcy. Tu również sprawdzą się poszczególne kroki, które pozwolą Ci na bardziej klarowne ustalanie celów i wyznaczanie sposobów ich realizacji.
Planowanie marketingowe krok po kroku
Omówiliśmy już kilka metod na wdrażanie strategii planowania marketingowego. Czy da się je sprowadzić do wspólnego mianownika? W uproszczeniu, niezależnie od metody, z której będziesz korzystał, musisz postawić na kilka najważniejszych etapów. Pierwszy to analiza obecnej sytuacji. Możesz ją przeprowadzić dzięki badaniom opinii, kontroli zysków i strat, podsumowaniu efektów dotychczasowych kampanii. Nie abstrahuj od sytuacji zewnętrznej. Weź pod uwagę zmieniające się trendy i działania konkurencji. Kolejny punkt to planowanie działań, które mogłyby poprawić sytuację. Zacznij od szerszych strategii, wykorzystując np. analizę SWOT lub pięć sił Portera. Następnie rozbij te szerokie plany na kroki, które możesz wdrożyć na co dzień: w kanałach social-media, relacjach z pracownikami, polityce cenowej.
Po wdrożeniu tych działań przeprowadź analizę tego, co się sprawdziło. Być może okaże się, że pewne założenia trzeba zmienić lub sięgnąć po zupełnie inne środki. Mając taką podbudowę, możesz rozpocząć kolejny cykl i strategiczne planowanie marketingowe z nowymi danymi, które już posiadasz. Jak widać, nawet strategia, która nie wypaliła, nie jest tak naprawdę porażką. Dowiedziałeś się, które środki nie doprowadzą Cię do celu, a to kapitał, który pozwoli następnym razem wdrożyć bardziej skuteczne rozwiązania. Oczywiście najlepiej byłoby „trafić” za pierwszym razem i stworzyć rozwiązanie, które odpowie na potrzeby Twojego przedsiębiorstwa. Aby sobie to ułatwić, skontaktuj się z nami w celu omówienia Twojej pierwszej strategii marketingowej.