Marketing holistyczny obraca się wokół filozofii holizmu, zgodnie z którą świat stanowi całość, niedającą się sprowadzić do sumy części. W marketingowym ujęciu biznes i jego części są traktowane jako jeden połączony byt. Jego wszystkie działania są skierowane na jeden określony cel. Na ten całokształt składają się też wszystkie osoby związane z marką – pracownicy, obecni i potencjalni klienci, interesariusze – którzy tworzą wokół niej spójny ekosystem.
Istnieje wiele podejść i koncepcji marketingowych, z których każda jest odpowiednia dla innego rodzaju działalności. Wybór i inwestowanie w niewłaściwą strategię marketingową może kosztować firmę mnóstwo pieniędzy. Każda z nich stara się więc jak najlepiej określić, która strategia będzie dla niej najbardziej odpowiednia. Kolejnym wyzwaniem w tym procesie jest to, że branże nieustannie się zmieniają, podobnie jak marketing wciąż ewoluuje. W obliczu tej zmienności marketing holistyczny wydaje się jedną z tych koncepcji, która może pomóc firmom w utrzymaniu przewagi na turbulentnym rynku.
Marketing holistyczny – definicja
Marketing holistyczny traktuje biznes jak ludzkie ciało. Też składa się z różnych części i jest w stanie prawidłowo funkcjonować tylko wtedy, gdy wszystkie te części współpracują w tym samym celu. Holistyczna koncepcja marketingu wzmacnia tę współzależność i wierzy, że szeroka i zintegrowana perspektywa jest niezbędna do osiągnięcia najlepszych wyników.
W marketingu „wszystko ma znaczenie”.
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc utrzymać przewagę na turbulentnym rynku.
Całościowa koncepcja marketingowa opiera się na filozofii holizmu, która nie jest niczym nowym. Już Arystoteles twierdził, że całość to więcej niż suma jej części. Marketing zaczął się kierować tą zasadą stosunkowo niedawno. Zgodnie z tą koncepcją biznes nie jest połączeniem działów, które pracują osobno i każdy kieruje się własnymi celami. Zamiast tego wszystkie części i działy firmy powinny dążyć do tego samego celu, a marketing powinien być tym czynnikiem, który je wszystkie scala. Holistyczna koncepcja marketingu postrzega marketing jako ważny element, w który powinien zaangażować się każdy, kto jest częścią firmy.
Marketing holistyczny jest potwierdzeniem tezy, że w marketingu „wszystko ma znaczenie”. W tej koncepcji wszystko działa w sposób zintegrowany. Szeroka, zintegrowana perspektywa i wspólna praca nad każdym aspektem całej działalności są receptą na osiągnięcie najlepszych wyników. Ta filozofia zyskuje popularność dzięki wysokiemu współczynnikowi nasycenia i zwiększonej konkurencji na rynku. Bardzo dobrze identyfikuje zakres i złożoność działań marketingowych. Według badań obecnie nieuchwytne aktywa stanowią 84% wartości rynkowej firmy, ale stanowiły jedynie 17% wartości rynkowej firmy w 1975 r. To oznacza, że w ciągu 45 lat naprawdę wiele się zmieniło.
Komponenty marketingu holistycznego
Marketing holistyczny zakłada, że wszystko co się składa na biznes, powinno dążyć do tego samego celu. Jest nim stworzenie doskonałego doświadczenia klienta i budowanie pozytywnego wizerunku marki. Dodatkowo holistyczna koncepcja marketingowa pomaga firmie wysyłać ten sam komunikat do wszystkich klientów. Wszystkie kanały komunikacji niosą ten sam przekaz. Pomyśl o Coca Coli i jej reklamach. Wszystkie dotyczą szczęścia, co nie jest przypadkiem – to jedna z najsilniejszych emocji. Jak udaje się marce osiągnąć zintegrowane cele? W oparciu o 4 kluczowe elementy, składające się na marketing holistyczny. Pierwszym z nich jest marketing relacji. W holistycznej filozofii marketingu skupia się na długoterminowych relacjach i zaangażowaniu klientów, a nie na krótkoterminowych celach, takich jak pozyskiwanie klientów i sprzedaż indywidualna. Ta strategia koncentruje się na kierowaniu działań marketingowych na obecnych klientów, aby stworzyć z nimi silne, emocjonalne i trwałe relacje. W efekcie firma zyskuje kolejne transakcje, bezpłatny marketing szeptany i jeszcze więcej potencjalnych klientów.
Kolejnym elementem marketingu holistycznego jest marketing zintegrowany. To podejście mające na celu stworzenie doświadczenia spójnej interakcji konsumenta z marką. Aby to osiągnąć, konieczna jest spójna strategia komunikacji – reklamowa, promocyjna, marketingowa, public relations. Komunikowanie marki musi być skonturowane w taki sposób, aby wszystkie działały razem jako zjednoczona siła i skupiały się na jasnym i ukierunkowanym przedstawianiu wizerunku marki. Każda firma ma w istocie dwa rodzaje klientów – wewnętrznych i zewnętrznych. W naturalny sposób najwyższym priorytetem dla każdej z nich jest koncentrowanie się na klientach zewnętrznych. Tymczasem nie można zapominać także o klientach wewnętrznych, czyli pracownikach. To oni odgrywają kluczową rolę w promowaniu marki i produktów zewnętrznym klientom firmy.
Marketing wewnętrzny traktuje pracowników i personel jak klientów wewnętrznych, którzy muszą być równie przekonani o wizji firmy co klienci zewnętrzni. Są także równie cenni. W ujęciu holistycznym każdy z nich zdaje sobie sprawę ze swojej roli w procesie marketingowym. Marketing holistyczny stawia także na marketing odpowiedzialny społecznie. Ten aspekt wiąże się z szerszo pojmowaną troską o całe społeczeństwo i środowisko. Wymaga od firmy przestrzegania określonej etyki biznesowej i skupia się na partnerstwie z organizacjami non profit i działającymi pro publico bono.
Marketing holistyczny w praktyce
Organizacje składają się z różnych działów, takich jak sprzedaż, marketing, księgowość i finanse, rozwój produktów, a wreszcie HR i administracja. Aby wdrożyć holistyczną koncepcję marketingową należy się upewnić, że każdy z nich rozumie globalny cel firmy. Dział B+R i rozwój produktów powinny uwzględniać informacje zwrotne z marketingu i sprzedaży, aby wprowadzany na rynek produkt spełniał oczekiwania klientów. Z drugiej strony oba te działy muszą ściśle współpracować z księgowością i finansami, aby ustalić dokładny budżet projektu. Dział sprzedaży, marketingu i public relations muszą z kolei zgłaszać działowi HR jakich ludzi potrzebują, a na koniec dział administracji i zarządzania muszą opracować plan zatrzymania tych ludzi w strukturach firmy.
Marketing holistyczny to model, w którym firma, działając w przedstawiony sposób, otrzymuje właściwy produkt za odpowiednią cenę z odpowiednimi zyskami. Robi to dzięki zaangażowaniu odpowiednich ludzi, którzy będą promować oferowane przez firmę produkty we właściwy sposób. Oto esencja holistycznej koncepcji marketingowej. Robiąc razem właściwe rzeczy jako organizacja, twój produkt i marka mają znacznie większe szanse na odniesienie sukcesu niż gdyby te elementy funkcjonowały w oderwaniu od siebie, indywidualnie, bez jakiejkolwiek holistycznej wizji.
Cel holistycznej koncepcji marketingowej
Jeśli firma prawidłowo wdraża holistyczną koncepcję marketingową, w znacznym stopniu przyczynia się do czterech bardzo ważnych rzeczy. Dziś klient chce korzystać z produktów i usług tych firm, które dbają i zaspokajają jego potrzeby. Zapewniając obsługę klienta na najwyższym poziomie, firma stosująca marketing holistyczny sprawia, że jej klienci są zadowoleni i mają do powiedzenia na jej temat same dobre rzeczy. Pomagają firmie w budowaniu marki, opowiadając o tym znajomym oraz pisząc pozytywne recenzje i komentarze online. Taki marketing referencyjny stanowi też istotne źródło nowych klientów.
Celem holistycznej koncepcji marketingowej jest upewnienie się, że cała firma i wszystkie jej poszczególne działy wysyłają jednolity komunikat do klientów. To pomaga zachować spójność biznesu i zwiększa zaufanie do marki. Firma stawiająca na marketing holistyczny jest także bardziej wydajna i efektywna. Każdy dział wie, jaki cel przyświeca firmie, dlatego komunikacja wewnętrzna między poszczególnymi komórkami jest łatwiejsza. Stworzenie dobrego doświadczenia klienta i budowanie marki to cele długoterminowe. Takie nastawienie pozwala firmie skupić się na kilku dużych rzeczach zamiast kilkudziesięciu mniejszych. Wszystko to zwiększa skuteczność tej strategii, wydajność biznesu i pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.