Informacje o rynku gier komputerowych stanowią kluczową część strategii marketingowej dla firm z branży rozrywki elektronicznej. W obliczu dynamicznego wzrostu tego sektora, zarówno producenci, jak i wydawcy gier zdają sobie sprawę z konieczności śledzenia i analizowania trendów oraz preferencji graczy. Dlatego też, analiza danych rynkowych –zarówno pod kątem popularności gatunków gier, jak i rynku docelowego – staje się fundamentalnym narzędziem w budowaniu skutecznych strategii marketingowych. Marketing gier komputerowych – nomen omen – wkracza do gry.
- Jak się narodził marketing w gamingu?
- Dlaczego warto uwzględnić gaming marketing w strategiach marketingowych?
- Reklama marki w grach – jakie narzędzia wykorzystywane są najczęściej?
- Jak skutecznie przyciągnąć uwagę gamerów i fanów gier komputerowych?
- Czy tworzenie własnej gry reklamowej zawsze oznacza skuteczne działania marketingowe?
- W jaki sposób marketing gier wykorzystują najbardziej znane marki?
- Czy każda branża może stosować marketing gier wideo?
Jak się narodził marketing w gamingu?
Popkultura i gry wideo już dawno przestały być niewinną rozrywką dla nerdów. Żyjemy w czasach, w których zaczyna dominować pokolenie, dla którego gry stanowiły i nadal stanowią istotny element codzienności, a nawet sposób na życie. Młodzież wychowana w wirtualnej rzeczywistości dorosła, ale nie wyrosła z ulubionych gier. Wprost przeciwnie – wykorzystuje techniki grywalizacji w budowaniu kariery zawodowej, inicjacji relacji międzyludzkich, a nawet w podejmowaniu podstawowych decyzji zakupowych.
Gamer Advertising z roku na rok pobija własne rekordy, skutecznie przykuwając uwagę kolejnych pokoleń. Joystick zaczął stanowić przedłużenie ciała współczesnego konsumenta. Najwyższy czas, by Twoja marka również chwyciła go mocno w swoje ręce. Jakie warunki spełnia efektywny marketing gier komputerowych? Jak zareklamować swoją markę angażując się w rynek gamingowy? Podpowiadamy.
Dlaczego warto uwzględnić gaming marketing w strategiach marketingowych?
Wszelkie prognozy rynku gier są jednoznaczne. Według najnowszych analiz firmy Newzoo, w 2023 roku szacowana wartość rynku gier na świecie wyniesie prawie 188 mld dolarów. To oznacza wzrost gier wideo o 2,6% w stosunku do wyników uzyskanych w roku ubiegłym. Rynek gier niezależnych i branża e-sportowa rosną w siłę, a twórcy gier wideo często przeskakują nawet samych siebie. Rola marketingu gier jest znacząca, a wirtualny tort całkiem pokaźny, dlatego warto zawalczyć o to, by skubnąć chociaż odrobinę lukru.
Marketing gier komputerowych (gaming marketing) od początku stanowił rdzeń ich strategii twórców pierwszych gier wideo. Zastosowanie nowych technologii wiązało się ze sporymi nakładami finansowymi już na starcie. Rola marketingu gier sprowadzała się do tego, by znaleźć skuteczne i oryginalne sposoby na pozyskanie inwestorów.
Zaczęto tak projektować gry, by zapewnić nie tylko wciągającą rozrywkę na długie godziny, ale także sporą przestrzeń na mniej lub bardziej ukryte działania marketingowe. Z czasem rozrywka dla nerdów przerodziła się w masowo rozpowszechniony styl życia, a sam rynek gier dedykowanych, e-sport marketing i transmisje na żywo stały się globalnym fenomenem, generującym miliony obserwatorów i ogromne przychody.
Reklama marki w grach – jakie narzędzia wykorzystywane są najczęściej?
Strategia marketingu marki w oparciu o marketing gier to nie tylko działania advergames kierowane bezpośrednio do graczy. Odkryto, że w każdym z nas drzemie gracz. Wystarczy więc zastosować odpowiednie mechanizmy psychologiczne oraz odrobina rozrywki, by każdego zainspirować do zakupu. Marketing gier komputerowych najczęściej wykorzystuje następujące narzędzia:
- lokowanie produktu i reklamy statyczne,
- reklamy dynamiczne wewnątrz gry (in-game marketing),
- ukryte kody rabatowe,
- autorskie gry reklamowe,
- partnerstwo i sponsoring w grach,
- wydarzenia, transmisje na żywo, live streamy, turnieje i eventy dla określonej grupy odbiorców,
- wydarzenia organizowane wewnątrz gier,
- streamerzy i marketing oparty na współpracy z influencerami,
- wirtualne assety dodawane do produktów kupionych w świecie rzeczywistym,
- loterie i nagrody dla graczy za wykonanie określonych zadań,
- sponsoring w ramach e-sport marketingu,
- grywalizacja (gamifikacja), czyli wykorzystanie mechanizmu gier do zwiększenia zaangażowania lub motywowania do określonego działania.
Chcesz pozyskać więcej graczy?
Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!
W „in-game marketing” z powodzeniem grają największe marki na świecie. Inwestują, by zareklamować swoją markę i stać się rozpoznawalnym elementem popularnych gier, a nawet współtworzą własne, autorskie wersje. Warto jednak pamiętać, że marketing gier nie zawsze oznacza działania generujące wysokie koszty. Specyfika rynku gier sprawia, że często wystarczy oryginalny pomysł na ciekawe wykorzystanie mechanizmów rywalizacji lub zdobywania nagród, by odpowiednio pobudzić konsumentów do działania.
Warto pamiętać, że działalność marek prowadzących marketing gier komputerowych powinna być przede wszystkim naturalna i autentyczna. Choć podejmowanym aktywnościom towarzyszy atmosfera rozrywki i zabawy, zawsze powinniśmy mieć przed oczami nasz cel – konkretny efekt wizerunkowy lub sprzedażowy. Liczba gier, w których można zaistnieć jest powalająca, dlatego warto dobrze przemyśleć, jak ma wyglądać nasza reklama w grach.
Jak skutecznie przyciągnąć uwagę gamerów i fanów gier komputerowych?
Choć rynek graczy obecny jest od wielu lat, współpraca marki z twórcami gier nadal stanowi niemałe wyzwanie. Wykorzystywane technologie rozwijają się z zawrotną prędkością, a wraz z nimi preferencje i potrzeby graczy. Coraz trudniej przyciągnąć i zatrzymać ich uwagę. Aby nie zostać w tyle, należy stale trzymać rękę na pulsie oraz bacznie obserwować najnowsze trendy i nowinki technologiczne. Pomoże także nieustająca obserwacja i badanie konkurencji.
Mimo, iż na rynku nie brakuje marek chętnych do zaistnienia w świecie popularnych gier komputerowych, warto pamiętać, że samo umieszczanie banerów lub logotypów w tle nie wystarczy, by pozyskać nowych klientów. Grając w grę, wielu graczy charakteryzuje się tzw. ślepotą banerową. To sprawia, że są tak skupieni na samej grze, że wręcz nie zauważają otoczenia. Specyfika rynku gier sprawia, że im bardziej marki są nachalne w swoich działaniach marketingowych, tym bardziej zniechęcają do siebie graczy skoncentrowanych na uzyskaniu określonego wyniku.
Choć walka o uwagę gracza stanowi niemałe wyzwanie, influencerzy w gamingu są bardzo wdzięcznym obiektem działań marketingowych. Gamerzy i e-sportowcy uwielbiają zdobywać nagrody za swoje dokonania oraz niestrudzenie angażują się w zdobywanie kolejnych poziomów zaawansowania. Pobudza ich rywalizacja, ale także satysfakcjonuje możliwość współpracy.
Rasowi gamerzy i influencerzy gamingowi są w stanie poświęcić naprawdę wiele czasu, energii i pieniędzy, gdy cel wyda im się odpowiednio atrakcyjny. Nie należy zapominać także o tym, że już samo oglądanie gier wideo i transmisje na żywo stanowią odrębny byt zrzeszający potężną liczbę fanów.
Sukces marketingu gier komputerowych tkwi w doskonałej znajomości rynku, mechaniki działania poszczególnych gier oraz indywidualnych potrzeb społeczności, która za nimi stoi. Gracze i gry, influencerzy w gamingu oraz zbudowana wokół nich popkultura i gry wideo są wyjątkowo specyficzne. Aby wejść do gry o uwagę i zaangażowanie odbiorcy gier komputerowych, należy bardzo dobrze się przygotować. Marka, która chce postawić na marketing gier nie może bać się ryzyka. To cecha każdego prawdziwego gracza, która jest wyjątkowo premiowana w oczach całej społeczności.
Czy tworzenie własnej gry reklamowej zawsze oznacza skuteczne działania marketingowe?
Marki coraz chętniej inwestują w tworzenie własnych gier. Zwłaszcza tych, które można łatwo i szybko zainstalować w telefonach komputerowych lub które jako gry mobilne uzupełniają już funkcjonujące aplikacje lojalnościowe. Autorska gra jest ciekawym elementem kampanii marketingowej nie tylko dla produktów dopiero wchodzących na rynek. Marketing twojej gry wideo sprawdza się doskonale także w przypadku produktów głęboko zakorzenionych w naszej świadomości, w które chcemy tchnąć nieco bardziej nowoczesnego ducha, by przekonać kolejne pokolenia.
Nie ma co ukrywać, pisanie scenariuszy gier komputerowych i tworzenie własnej gry, która będzie zachwycać zarówno pomysłem i zastosowanymi mechanizmami, jak i warstwą wizualną oraz testowanie gier są kosztowne. Marketing twojej gry wideo to złożony proces. Dlatego zanim przystąpimy do pracy kreatywnej, powinniśmy najpierw dokładnie określić nasze cele oraz oszacować warunki i termin finalnego zwrotu z inwestycji.
Samo tworzenie gier komputerowych to tylko jeden z elementów efektywnego marketingu gier. Nawet najlepiej zaprojektowana gra będzie bezwartościowa, jeżeli zabraknie osób, którzy będą w nią grać. Konkurencja wśród twórców jest ogromna. Nowa gra i jej promocja będzie generowała szereg dodatkowych kosztów. Autorska gra jest w ujęciu marketingowym wręcz odrębnym produktem danej marki, który trzeba dopieścić pod każdym względem.
W jaki sposób marketing gier wykorzystują najbardziej znane marki?
Historia branży gier pokazuje, że tworzenie gier komputerowych naprawdę nie zna granic. Jeżeli chodzi o znane marki, najchętniej wybieranym narzędziem marketingu pozostaje in-game marketing, sponsoring w grach oraz mniej lub bardziej klasyczny product placement . Bohaterowie popularnych gier wyposażeni są w odpowiednio obrandowane atrybuty i w odróżnieniu od prawdziwych ludzi, korzystają wyłącznie z produktów określonych marek.
Kolejnym popularnym narzędziem marketingu gier są różnego rodzaju turnieje, transmisje na żywo i live streamy, do udziału w których zapraszani są zarówno znani i cenieni gracze, influencerzy gamingowi, jak i osoby, których marzeniem jest zmierzyć się z najlepszymi. Kluczowym elementem jest nie tylko sam turniej, ale także możliwość wspólnej zabawy i integracji społeczności wokół gier wideo.
Skutecznym sposobem na zwiększenie efektywności działań prowadzonych w ramach in-game marketing, jest połączenie ich z działaniami w świecie rzeczywistym. Jedna z popularnych sieci restauracji nie tylko aktywnie zaangażowała się w sam scenariusz gry, ale także przygotowała dedykowane menu dla graczy chcących posilić się po wyczerpującej walce o kolejne levele.
Inną nie mniej oryginalną formą łączenia świata gier ze światem rzeczywistym jest marketing partyzancki, którego celem jest przede wszystkim pozyskanie nowych graczy. Twórcy gier z powodzeniem inwestują np. w murale, wielkoformatowe banery, flash-moby, które przykuwają uwagę przypadkowych przechodniów i zachęcają ich do dalszej eksploracji. Atrakcyjne działania partyzanckie są także świetnym generatorem viralowych filmów, które dodatkowo podkręcają zaangażowanie odbiorcy gier komputerowych w mediach społecznościowych.
Czy każda branża może stosować marketing gier wideo?
Prężny rozwój rynku gier sprawia, że stał się oczkiem w głowie marek nastawionych na rozwój i innowację. Wiele technik wykorzystywanych w sprzedaży i marketingu gier można z powodzeniem implementować w pozostałych branżach. Gracze i gry stanowią istotne źródło inspiracji. To branża gier komputerowych pokazała, że chcąc pozyskać inwestorów wcale nie trzeba mieć fizycznie gotowego produktu, a wystarczy odpowiednio zaprezentować i sprzedać wizję tego, co przed nami. Jeżeli inwestorów, którzy zdecydują się na zakup „kota w worku” wynagrodzimy dodatkowo benefitami, niedostępnymi dla innych, możemy pozyskać solidnych partnerów na długie lata.
Inną techniką zaczerpniętą z klasycznego marketingu gier jest proponowanie przed zakupem darmowej wersji demonstracyjnej danej usługi. Umożliwienie potencjalnemu klientowi bezpłatnej możliwości testowania usługi w praktyce zwiększa przede wszystkim zaufanie do danej marki. Każda informacja zwrotna od klienta jest także nieocenionym wsparciem dla marki. Dzięki interakcji może na bieżąco poprawiać swój produkt i dopasowywać strategię marketingu cyfrowego do realnych potrzeb.