Nawigacja

Komunikacja marki z udziałem mikroinfluencerów – trudno dziś tego uniknąć!

Online marketing

Dekadę temu, gdyby ktoś powiedział, że wykorzystuje w komunikacji swojej marki mikroinfluencerów, to nie zostałby nawet zrozumiany, a gdy już udałoby mu się wyjaśnić tę koncepcję, to nikt by jej nie wziął na poważnie. Dziś influencerzy mają większy wpływ na decyzje zakupowe, niż reklamy w gazetach czy telewizji. Czy komunikacja marki może się obejść bez ich pomocy? 

Dlaczego mikroinfluencerzy? 

Za mikroinfluencerami wciąż ciągnie się cień „szafiarek” i pierwszych kampanii z blogerami. Wydawało się wówczas, że młodzi internetowi twórcy nie mają poważnego podejścia, a ich działania marketingowe przynoszą nikły efekt. Dziś, gdy Kylie Jenner ma ok. 250 mln fanów na Instagramie, a PawDiePie – 108 mln subskrybentów na Youtubie, ich opinia liczy się bardziej niż wpływowych dziennikarzy czy aktorów. Zdają sobie z tego sprawę, dlatego też reklama na ich kanałach kosztuje już tyle samo, co w wielkonakładowej prasie.

Firmy zwracają się więc również w stronę mniej popularnych twórców, a nawet mikroinfluencerów. Według niektórych definicji mikroinfluencer może mieć już od kilkuset fanów; inne źródła podają, że powinien ich mieć kilkadziesiąt tysięcy. To zależy już od tego, w jakiej branży działa firma, a także od jej strategii komunikacji marki. 

Komunikacja marki w konkretnych branżach 

Szczerość jest dziś najcenniejszą walutą w reklamie on-line. Zdecydowanie lepiej mieć długofalową relację z influencerem, który naprawdę docenia markę, nawet jeśli nie ma on milionów fanów. Koszty w przypadku takiej współpracy mogą być symboliczne, a zysk dla marki bardzo duży, jeśli odpowiednio dobierze ona influencerów do współpracy.  

W mediach społecznościowych łatwo można znaleźć liderów opinii w konkretnych branżach. Niekoniecznie będą to najsłynniejsi influencerzy. Mogą docierać do kilku tysięcy osób. Jeśli jest wokół nich zaangażowana społeczność, to można się domyślać, że są to oddani fani, którzy liczą się ze słowami influencera.

Odchodzi się już od prostych taktyk reklamowych w mediach społecznościowych, natomiast jeśli uda się uzyskać synergię komunikacji marki z głosem szanowanej w internecie osoby, to korzyści może odnieść zarówno marka, jak i influencer.

Przykłady nisz, w których łatwo znaleźć jakościowego mikroinfluencera gotowego w rozsądnym budżecie na partnerstwo z marką:

  • produkty dla zwierząt,
  • niszowe dziedziny sportowe, hobby, taniec,
  • turystyka i survival,
  • specjalistyczne maszyny i usługi,
  • zielone energie, energooszczędne budownictwo,
  • usługi i produkty lokalne.

Kiedy komunikacja marki przy udziale influencerów się opłaca? 

Mniej popularni influencerzy paradoksalnie nie są tylko „znani z tego, że są znani”. To może być ginekolog, trener psów lub dietetyczka, z których opiniami odbiorcy naprawdę się liczą. Jeśli uda się wejść w taką współpracę, reputacja firmy znacząco się poprawi. 

Zysk z takiej komunikacji marki może być szczególnie duży w przypadku produktów, które po prostu są drogie. Klienci nie wydają wprawdzie kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy złotych pod wpływem impulsu. Metodyczna, długofalowa kampania influencerska może sprawić, że w końcu przekonają się do danego rozwiązania. Wówczas baza kilku tysięcy dobrze stargetowanych osób z publiczności influencera może się okazać bardzo cennym zasobem. Teoretycznie nikt nie szuka na Instagramie tak drogich produktów, ale w praktyce internauci ufają opiniom influnecerów o samochodach, domach czy panelach słonecznych.  

Obecnie wraz z influencerami powstają nawet kampanie PR. To gotowy pomysł na  kampanię marketingu referencyjnego i marketing rekomendacji. Jeśli jeszcze nie masz koncepcji komunikacji marki, to też stoisz przed doskonałą okazją. Potraktuj małe kampanie z udziałem mikroinfluencerów jako tani test różnych rozwiązań. Szybko przekonasz się, jaka strategia marketingowa jest najskuteczniejsza, najbardziej angażuje odbiorców i przekłada się na ilość zapytań. Wtedy wystarczy zainwestować w więcej podobnych kampanii lub nawiązać współpracę z jeszcze popularniejszym influencerem. Sami influencerzy jako twórcy zdjęć czy video są też kopalnią pomysłów na komunikację marki w internecie. 

Chcesz przygotować skuteczną kampanię, która chwyci za serce użytkowników social-mediów?

Daj nam o tym znać!

Marketing społecznościowy, blog a influencerzy 

Influencer prowadzi własne przedsiębiorstwo i ma swoją politykę. Nie warto więc ograniczać się wyłącznie do współpracy z influencerami, gdy chodzi o reklamę. Najlepsze efekty przynosi połączenie trzech kanałów komunikacji: marketing społecznościowy, blogi i influencerzy. 

  • Marketing społecznościowy – opinie, grupy i fora. Użytkownicy ufają opiniom. Obecność w grupach sprzyja lojalności wobec marki. Pozwala to bezpośrednio komunikować się z firmą. 
  • Blogi – choć video czy zdjęcia są coraz popularniejsze, wciąż większość wyników w Google to strony internetowe, w tym blogi. Marka ma lepszą reputację, jeśli jest tam widoczna. 
  • Influencerzy – content dociera głównie do osób z kręgu influencera, ale efekty komunikacji marki tym kanałem są błyskawicznie widoczne. 

Jak przebiega komunikacja marki w wydaniu influncerów? 

Przykłady komunikacji marki na kanałach społecznościowych influencerów to:

  • promocje, rabaty, oferty specjalne,
  • kluby, newslettery, zamknięte fora,
  • historia marki, oprowadzanie po fabryce, kulisy procesu produkcji,
  • konkursy,
  • PR produktowy, kampanie informacyjne,
  • poradniki, pytania i odpowiedzi, wywiady.

Jak widać, wiele z tych elementów ma bardzo naturalny charakter. Część odbiorców może nawet nie być świadoma, że ma do czynienia z reklamą. Bloger piwny oprowadzający po browarze czy instagramerka pokazująca wykonanie makijażu krok po kroku – to nie brzmi jak reklama, a fani właśnie dla takich treści odwiedzają media społecznościowe. Chcesz przygotować skuteczną kampanię, która chwyci za serce użytkowników social-mediów? Daj nam o tym znać.  

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt