Czasem można sobie pozwolić na strategię rozpisaną na lata. Innym razem czas goni, konkurencja zaskakuje kreatywnością, a Ty zaczynasz się zastanawiać, jak wypromować restaurację w ciągu tygodni, dni lub… godzin.
Na początek ważna uwaga: zanim zaczniesz swoją kampanię, warto byłoby przeprowadzić audyt marketingowy i przegląd lokalnego rynku. Możesz prowadzić już drogie działania w sieci i poza nią. Jeśli jednak jest oparta na nietrafionych założeniach, to mija się z potrzebami mieszkańców. Nawet, jeśli dawniej Twoja strategia komunikacji była perfekcyjna, przyjrzyj się jej jeszcze raz. Właściciele lokali, zajęci od rana do wieczora pracą, nie odwiedzają zwykle lokali konkurencji. Jeśli np. dawniej byłeś znany z dowozu, a dziś po pandemii dziesiątki lokali w tej samej dzielnicy oferują taką usługę, to musisz zacząć myśleć o nowym wyróżniku.
Jak wypromować restaurację w sieci?
Przede wszystkim lepiej nie zaczynać rozmyślania nad tym, jak wypromować restaurację w sieci, już po jej otwarciu. Zdecydowanie warto już kilka miesięcy wcześniej:
- wykupić domenę,
- zacząć prace nad profilami społecznościowymi,
- informować o planowanym otwarciu lokalne portale,
- zacząć reklamować się poprzez Google Ads, pozycjonowanie,
- dodać info o lokalu do spisów, rejestrów, przewodników.
Gdy ruszysz z restauracją, nie starczy Ci czasu na zastanawianie się, jak promować lokal w sieci. Zacznij wcześniej – rejestracja domeny trwa, a zdjęcia zza kulis otwierania lokalu będą działały jako darmowa forma reklamy. Parę tygodni lub miesięcy przed startem to też świetny czas na rozpoczęcie pozycjonowania. Nie martw się, że wszyscy dowiedzą się przez to o Twojej restauracji, która jeszcze nie będzie gotowa.
Kampania SEO zaczyna przynosić zwykle efekty po paru tygodniach, a kumulować zaczynają się one po kilku miesiącach. Daj sobie czas, by stworzyć kilka ciekawych wpisów na blog restauracji, zamiast pisać je później w panice już po otwarciu.
Wiesz, jak się wyróżnić?
Możemy Ci pomóc. Od lat z sukcesami prowadzimy własny biznes w branży HoReCa
Jak wypromować restaurację w social mediach?
Większość właścicieli restauracji najbardziej zwraca uwagę na posty w swoich kanałach social-media. Są one oczywiście bardzo ważne. Jednak do tego, jak wypromować restaurację w social-mediach, najbardziej liczy się, czy na Twoim profilu:
- jest podany telefon i adres restauracji,
- jest menu i ceny,
- są prawidłowo wykorzystane hashtagi lokalne i tematyczne,
- są wykorzystane oznaczenia lokalizacji,
- znajdują się wyraźne zdjęcia lokalu, wejścia, potraw.
To może wydawać się tak banalne, że wręcz niepotrzebne. Przypomnij sobie jednak, czy zdarzyło Ci się przeglądać profil lokalu i zrezygnować, bo nie byłeś pewien, czy restauracja jest otwarta, a do tego nigdzie nie mogłeś znaleźć menu?
Jeśli prawidłowo wykorzystasz wszystkie powyższe elementy, możesz liczyć na organiczny, przypadkowy ruch na swoim profilu, a w ten sposób zwiększysz efektywność sprzedaży. Coraz więcej osób traktuje Facebook, Youtube czy Instagram jako wyszukiwarki. Jeśli to Ty pojawisz się w wynikach, gdy klient wpisuje „sushi Józefów” lub „najlepszy ramen w Krakowie”, to jesteś o krok przed konkurencją. Jeśli do tego stworzysz wyrazisty wizerunek w social-mediach, to klienci będą ciekawi Twojej restauracji. W tym celu warto wychodzić do nich z poradami, a także stworzyć opowieść – marketing narracyjny, który porwie tłumy. Dodanie jednego postu dziennie zajmie Ci kilka sekund. Dzięki niemu klienci będą pewni, że lokal jest otwarty i serwuje danie dnia.
Jak wypromować restaurację na rynku lokalnym?
Restauratorzy myślą czasem, że sekretem tego, jak wypromować restaurację na rynku lokalnym, są bannery, znaki i ulotki. Oczywiście – jeśli lokal trudno jest znaleźć, to zadbaj w pierwszej kolejności o widoczność, a dopiero potem zabieraj się za promocję w sieci. Później jednak pomyśl nad tym, jak dotrzeć do klientów w internecie. Coraz więcej osób, idąc po deptaku w swoim mieście, najpierw sprawdza listę lokali w mediach społecznościowych lub porównywarkach jak Tripadvisor, a dopiero potem podejmuje decyzję. Inni mogli słyszeć o Twoim miejscu od znajomych, ale i tak najpierw sprawdzą w internecie, zanim do Ciebie przyjdą.
Z myślą o takich osobach koniecznie uzupełnij wizytówkę Google swojej firmy, podając godziny otwarcia i dane kontaktowe. Zachęcaj gości do pozostawiania recenzji – wielu podejmuje decyzje na podstawie rekomendacji. Jeśli wszystkie restauracje w okolicy mają setki opinii, a Twoja kilka, to niestety większość osób do niej nie przyjdzie. Na rynku lokalnym poza reklamą typu pull potrzebne jest też aktywne wyjście do klienta.
Możesz zasponsorować lokalną drużynę piłkarską, dostarczyć pizzę na ważny event lub zaprosić na obiad emerytów czy dzieci z domu dziecka. Wszystko to poprawi Twoją reputację, a ta najbardziej liczy się na lokalnym rynku.
Co najskuteczniej promuje restaurację?
Wciąż istnieją lokale, które niezbyt dużo uwagi poświęcają temu, jak wypromować restaurację, a mimo to mają tysiące gości. Dlaczego tak się dzieje? Zazwyczaj spełnionych jest kilka podstawowych warunków związanych z:
- miłą, kompetentną obsługą,
- pysznymi potrawami,
- odpowiednim wystrojem i czystością.
Każdego dnia ktoś w Twoim mieście idzie od lokalu do lokalu i szuka miejsca, w którym będzie mógł wygodnie usiąść i zamówić coś smacznego. W przeciwieństwie do hotelu, który odwiedzamy raczej rzadko, do dobrej restauracji można chodzić nawet codziennie. Niektórzy odwiedzają „swoje” miejsce kilka razy dziennie…Wszystko to jest o tyle ważne, że decyduje o powodzeniu strategii na to, jak wypromować restaurację w sieci czy w mediach społecznościowych. Jeśli obsługa jest niemiła, a potrawy nikomu nie smakują, to artykuł w lokalnej prasie tylko przypomni mieszkańcom okolicy o tym, że nie warto odwiedzać danego lokalu.
Dlatego, zanim rozpoczniesz działania promocyjne, zastanów się, czy możesz poprawić coś na miejscu. Szkolenia załogi lub wymiana personelu, nowa karta dań, bardziej staranny wystrój – wszystko to pomysły na to, jak wypromować restaurację, by goście faktycznie chcieli do niej wracać. Zauważ, że po spełnieniu tych warunków nastąpi synergia z pozostałymi elementami Twojej kampanii, bo zachwyceni miejscem goście będą sprawdzać w mediach społecznościowych aktualności i dzwonić, by zamówić rezerwację.
Nie ignoruj jeszcze jednej ważnej rzeczy: każdy chętnie opowiada znajomym o pysznym posiłku. Wielu chętnie zaprosi do dobrej restauracji partnera czy przyjaciół, a ci… opowiedzą o tym swoim znajomym. Dzięki poleceniom zadowolonych gości możesz szybko stworzyć bazę setek powracających klientów. A o to przecież chodzi.