Nawigacja

Funkcje marki – czy Twój brand spełnia je wszystkie?

Strategia marketingowa

Żyjemy w świecie opanowanym przez marki. Mamy swoje ulubione marki samochodów, sprzętów elektronicznych, napojów, kosmetyków i innych produktów, które ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie czy uprzyjemniają wolny czas. Zbudowanie silnej marki to przepis na sukces w biznesie! Tylko czym tak właściwie jest brand? Jakie są najważniejsze funkcje marki?

Czym jest marka? 

Dlaczego klient spośród wielu konkurencyjnych produktów wybiera jeden konkretny? Często sekret popularności danych towarów tkwi w potędze marki. 

Podstawowa definicja mówi, że marka – z ang. brand – to nazwa, określenie, znak, symbol, logo, projekty graficzne lub kombinacje wszystkich tych elementów stworzone w celu oznaczenia i odróżnienia konkretnych produktów lub usług od towarów konkurencyjnych. Marką są wszelkie elementy komunikacyjne, behawioralne i wizualne. Wynika z tego, że marka to również fanpage na Facebooku, zachowania firmy wobec konsumenta, wygląd opakowań, reklama, sposób dystrybucji, polityka cenowa.

Jak wykreować silny brand, który będzie odnosił sukcesy? I co w zasadzie może dać Ci zbudowanie rozpoznawalnej marki? Jakie są funkcje marki w biznesie?

Chcesz wykreować silny brand, który będzie odnosił sukcesy?

Wiemy, jak to zrobić!

Jak zbudować rentowną markę?

Na rynku nieustannie pojawiają się nowe marki. Niektóre z nich odnoszą sukcesy i ciągle się rozwijają, a inne upadają nawet chwilę po rozpoczęciu działalności. Czemu tak się dzieje? Sukces marki zależy od wielu czynników. Jednym z pierwszych i najważniejszych jest proces kształtowania brandu. Od niego w dużej mierze zależy istota marki, jej charakter, wartości itd. 

Kreowanie marki to długotrwały i wymagający proces. W biznesie nazywa się go brandingiem. Wspomnieliśmy, że marka to zbiór pewnych elementów, które mają odróżnić dany produkt lub konkretną usługę od konkurencyjnych. Naming oraz ustalenie całej identyfikacji wizualnej to zatem jeden z pierwszych etapów brandingu. Jednak na współczesnym rynku to nie wystarcza. Elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania. Dziś sam fakt posiadania markowego produktu nie ma większego znaczenia. Marka to nie tylko logo, znaczek czy symbol. Dużo ważniejsze jest to, co kryje się za owym symbolem.

Dzisiejsze marki niosą za sobą konkretne przekazy, emocje, doświadczenia i historie. Są czymś więcej. Koncentrują się na elementach symbolicznych i emocjonalnych – w tym na pozytywnych skojarzeniach, poglądach, postawach i wartościach. Kluczem do wykreowania silnej, odnoszącej sukcesy marki jest zatem nadanie jej pewnego charakteru, wartości i celu, do którego będzie dążyć swoimi działaniami.

Budując profesjonalną markę, należy wyszczególnić:

  • atrybuty marki – elementy, które odróżniają markę od innych, wyjątkowe cechy, wartości, których nie wyznaje nikt inny, coś unikalnego, co czyni markę jedyną w swoim rodzaju,
  • korzyści dla klienta – czyli co klient otrzyma, kupując produkt bądź korzystając z usługi danej marki,
  • sytuację użycia marki – moment, w którym produkt/usługa sprawdza się najlepiej (np. marka Merci promuje swoje czekoladki jako idealny sposób na wyrażenie wdzięczności bliskiej osobie),
  • stosunek ceny do jakości,
  • kraj lub region pochodzenia (jeśli jest istotny) – np. szwajcarskie zegarki, francuski szampan.

Wyróżnienie powyższych cech służy do pozycjonowania marki na rynku i ułatwia budowanie przewagi konkurencyjnej. 

Skrupulatnie wykreowany i dobrze wypozycjonowany brand będzie spełniać swoje najważniejsze funkcje. Jakie funkcje marki są najcenniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców?

Funkcje marki, czyli co możesz zyskać

Marka to coś, co odróżnia dany produkt od produktów konkurencyjnych. Marki budują skojarzenia, ułatwiają zapamiętanie konkretnych produktów lub usług, a dzięki temu ułatwiają klientom podejmowanie decyzji zakupowych. Toyota kojarzy nam się z bezawaryjnością i niezawodnością, Milka przywołuje na myśl szczęście i przyjemną, rozpływającą się w ustach słodycz, a Lipton to wyjątkowy aromat i doskonała jakość. 

Dobrze zbudowany brand komunikuje emocjonalne korzyści wynikające z zakupu konkretnego towaru bądź skorzystania z danej usługi i przekazuje pewne wartości, które są ważne dla danego segmentu rynku.

Porządnie zbudowany brand to swoista zachęta do zakupu. Potencjalny klient wie, czego może się spodziewać po danym towarze, a dzięki temu z łatwością podejmuje decyzje zakupowe. Budowa silnej marki to świetny sposób na wykreowanie solidnej przewagi konkurencyjnej na rynku, nieustanny rozwój i generowanie atrakcyjnych zysków, a dzięki temu – ostateczny sukces w biznesie. 

Stworzenie odnoszącego sukcesy brandu pozwala zaoszczędzić na marketingu w perspektywie długofalowej. Dobry wizerunek sprzedaje się sam, dzięki czemu nie trzeba wydawać potężnych sum na akcje promocyjne. 

Czy Twoja marka spełnia powyższe funkcje? Jeśli nie, zastanów się, jak możesz ją ulepszyć! Z chęcią możemy Ci w tym pomóc. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak robimy dobry rebranding.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt