Nawigacja

Cykl życia klienta: jak nim zarządzać?

Pozyskiwanie klientów
cykl życia klienta: wskaźniki

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w biznesie, nie możesz przyciągać tylko jednorazowych klientów. Postaraj się nawiązać długotrwałe relacje z konsumentami, którzy zostaną z Tobą przynajmniej jakiś czas. Aby skutecznie przekształcić jednorazowych nabywców w lojalnych kupujących, powinieneś poznać cykl życia klienta. Przeprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces.

Cykl życia klienta: jak wygląda?

Wspomniany proces obejmuje etapy, przez które przechodzi konsument – od pierwszego kontaktu przez finalizację transakcji po nawiązanie silnej więzi z marką. Specjaliści przypominają, że cykl życia klienta składa się z:

  • zasięgu (świadomości), 
  • pozyskania, 
  • zakupu (konwersji),
  • utrzymania,
  • lojalności.

Jak pozyskać stałych klientów?

Jeśli chcesz poprawić wyniki sprzedażowe, nie wystarczy, że zoptymalizujesz wymienione wyżej etapy. Pamiętaj, żeby raz na jakiś czas popatrzeć na cykl życia klienta z lotu ptaka. W ten sposób szybko sprawdzisz, na jakim etapie znajdują się poszczególni konsumenci.

Oszacuj, jaki jest koszt pozyskania jednego klienta. Możesz również śledzić wyświetlenia reklam i współczynnik konwersji. Przeanalizuj, jaka jest wartość i częstotliwość transakcji. Sprawdź, czy stali klienci wydają więcej, czy mniej niż nowi kupujący. Czy częstotliwość zakupów pozostaje na stałym poziomie, a może z biegiem czasu rośnie albo spada?

Cykl życia klienta obejmuje też zamianę jednorazowych nabywców w stałych konsumentów. Na tym etapie warto wykorzystać wskaźniki zaangażowania. Jak często subskrybenci otwierają e-maile? Czy regularnie zaglądają na Twoje profile w mediach społecznościowych? Lajkują, komentują i udostępniają posty? A może zaglądają do Ciebie tylko wtedy, gdy czegoś potrzebują? Teraz już wiesz, jak zarządzać cyklem życia klienta.

Jak skutecznie dotrzeć do klientów?

Zastanawiasz się, jak skutecznie dotrzeć do grupy docelowej? Najpierw zajmij się tworzeniem persony, możesz nadać jej imię i przypisać cechy charakteru. Pomyśl, gdzie mogą mieszkać Twoi potencjalni klienci, ile mają lat, czym się interesują. Zastanów się, czego od Ciebie oczekują, dzięki temu łatwiej dopasujesz do nich strategię sprzedaży.

Zastanawiasz się, jak mierzyć i poprawić doświadczenia zakupowe klientów?

Zapraszamy do kontaktu!

Szukasz sposobu, aby zbudować silny wizerunek marki? Nie wiesz, jak dotrzeć do nowych odbiorców, a jednocześnie podtrzymać relacje ze stałymi konsumentami? Przygotuj strategię komunikacji z klientami, która będzie spójna i spersonalizowana we wszystkich kanałach. W ten sposób wzbudzisz szacunek, a jednocześnie zmotywujesz grupę docelową do większego zaangażowania.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt