Dobrze przemyślana i skutecznie wdrożona strategia pozwala na uzyskanie przewagi konkurencyjnej, trwałych przychodów i wyższych zysków. I choć strategia odgrywa kluczową rolę, to przedsiębiorstwa nie do końca potrafią ją zdefiniować i zastosować na co dzień. Czym jest zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie? Efektem tej strategii jest wdrożenie błyskotliwego planu biznesowego. Dzięki niemu nie tylko zrealizujemy postawione sobie cele, ale także rozwiniemy działalność zgodnie z pojawiającymi się szansami i możliwościami.
Punktem wyjścia zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie jest wizja, która precyzuje oczekiwany status przedsiębiorstwa. Jeżeli staje się ona udziałem pracowników i kieruje ich działaniami tak, by wspólnie osiągali zaplanowane cele, pomaga jednoczyć ich w imię wspólnie wyznawanych wartości. Co więcej motywuje ich także do dalszej pracy i pokonywania ewentualnych problemów. Największym wyzwaniem nie jest zatem sformułowanie wizji, ale takie zarządzanie ludźmi, by umożliwić im wspólną realizację strategii.
Istota zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie
Aby zrozumieć czym jest zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, należy najpierw poznać jego strategię. To ogólna formuła, która określa, w jaki sposób dana firma zamierza skutecznie konkurować z innymi podmiotami o udział w rynku i przyciągniecie uwagi klientów. Pozwala dostarczać argumenty przemawiające za wyborem określonej oferty.
Skuteczna strategia opiera się na śmiałej wizji tego, jak dana firma widzi siebie na rynku i jakie cele zamierza osiągnąć. Zawiera w sobie trzy elementy:
- Myślenie, oznaczające przedstawianie innowacyjnego, oryginalnego, odważnego i inspirującego pomysłu, który pozwoli w efektywny sposób osiągnąć określone cele. To także śmiałe innowacje marketingowe i reagowanie na zmieniające się trendy konsumenckie.
- Akcję, którą tworzą dokładnie określone działania przybliżające firmę do osiągnięcia celu. Ich dobór powinien być podyktowany konkretnymi potrzebami i preferencjami grupy docelowej.
- Proces, oznacza dynamiczny i elastycznie zmieniający się pod wpływem pojawiających się możliwości, cykl budowania relacji z klientem, otoczeniem i pracownikami.
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie wspiera takie jego funkcje jak: planowanie, organizacja, motywacja i kontrola. Pomaga w rozwiązywaniu problemów dotyczących rozwoju firmy, uwzględniając panujące warunki i wpływ otoczenia. Składa się z trzech etapów: planowania działań, wdrażania rozwiązań i nadzorowania efektów.
Podstawowe założenia zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie
Docelowym efektem wdrożenia zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie jest osiągnięcie najlepszych wyników finansowych, efektywne gospodarowanie posiadanymi zasobami oraz uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Możemy tego dokonać na cztery sposoby. Strategia konkurencyjna może się opierać na:
- proponowaniu cen niższych od konkurencji,
- oferowaniu oryginalnych i innowacyjnych rozwiązań,
- skupieniu się na zaspokajaniu potrzeb wąskiej niszy odbiorców (rynkowej, społecznej lub geograficznej),
- stosowaniu niekonwencjonalnych form marketingu i promocji.
Chcąc przygotować i wdrożyć odpowiednio dopasowaną strategię musimy na samym początku dokładnie ocenić kondycję własnej firmy oraz sytuację, która panuje wokół. Musimy bacznie przyjrzeć się konkurencji i klientom. Ta wiedza pozwoli nam w podjęciu mądrych i obiektywnych decyzji oraz wyznaczeniu jasnych, śmiałych, wymiernych i realnych celów.
Potrzebujesz błyskotliwej strategii marketingowej, by zwiększyć efekty?
Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.
Jak skutecznie zarządzać?
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie opiera się na gromadzeniu i zrównoważonym wykorzystywaniu kluczowych zasobów. Które to są? Musimy określić tak naprawdę wszystko, co popycha przedsiębiorstwo do przodu. Twoje produkty lub usługi powinny wychodzić naprzeciw faktycznym, kluczowym i pilnym potrzebom potencjalnych klientów. A oferta powinna znacząco wyróżniać się od propozycji konkurencji.
O skuteczności zarządzania strategicznego decyduje m.in. proces wymiany informacji oraz współpraca między wszystkimi działami i szczeblami decyzyjnymi, a także zaangażowanie pracowników w przygotowanie i wdrożenie strategii.
Strategia opiera się na jasno określonych celach, natomiast elastyczność samego zarządzania strategicznego dotyczy dopasowywania metod działania, które mogą zmieniać się pod wpływem warunków zewnętrznych i wewnętrznych. Strategia skupia się na długookresowym rozwoju firmy poprzez doskonalenie procesów i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań.
Proces wdrażania zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie
Wdrażanie strategii przedsiębiorstwa jest niekończącym się procesem, który składa się z pięciu podstawowych kroków:
- Przygotowanie deklaracji strategii, która wyznacza wizje, misję, konkretne ramy i cele rywalizacji z innymi podmiotami na rynku.
- Identyfikacja grup docelowych, obejmująca dokładną analizę potrzeb i preferencji potencjalnych klientów i odbiorców komunikatów marketingowych. Do tego niezbędna jest strategia komunikacji. Naszym celem jest znalezienie i zastosowanie odpowiedniej przynęty, by przykuć ich uwagę oraz bycie obecnym i aktywnym, tam, gdzie spędzają oni swój czas.
- Wykorzystanie wszystkich sposobów na zdobycie przewagi konkurencyjnej i uwagi potencjalnych klientów, dzięki oryginalnemu podejściu, innowacyjności i proponowaniu wartości dodanej. Aby stworzyć oryginalną ofertę, należy dokładnie poznać swoich potencjalnych klientów, ale przede wszystkich oferowany przez siebie produkt lub usługę. Czy wiesz, w jaki sposób klienci korzystają z Twojego produktu i które cechy podnoszą jego atrakcyjność? Zastanów się nad sposobami uatrakcyjnienia swojej oferty (np. zmiana opakowania, nietypowe wymiary, innowacyjna technologia wykonania, oryginalne materiały).
- Przygotowanie odpowiedniego systemu sprzedaży, czyli finalizacji procesu zakupu. Zastanów się nad formami reklamy, jakie zastosujesz, by ostatecznie zmotywować odbiorców komunikatów marketingowych do zakupu.
- Utrzymywanie właściwych relacji z klientami poprzez efektywny model obsługi posprzedażowej. Dzięki dobrze wyszkolonym pracownikom bezpośredniej obsługi klienta oraz motywującym programom lojalnościowym, jesteś w stanie zbudować silne i trwałe relacje z klientami, którzy będą lojalni wobec twojej firmy i z przyjemnością będą polecać Twoją ofertę dalej.
Jeżeli masz strategię, jesteś w grze, ale to za mało, by liczyć na zwycięstwo. Nie mniej ważne jest doskonałe wcielenie jej w życia. Obserwując rynek, można zauważyć, że niedoskonała strategia, ale bezbłędnie zrealizowana, ma większą moc niż świetna strategia zrealizowana byle jak.