Rozpoznanie rynku to ważne narzędzie dla każdego przedsiębiorcy. Bez znajomości branży nie da się odnosić spektakularnych sukcesów. Działając po omacku, możesz łatwo popełnić błąd, który będzie wiele kosztował Twoją markę.
Rozpoczęcie działań biznesowych na nieznanym obszarze zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Wypracowanie przewagi konkurencyjnej i osiąganie wyznaczonych celów wymaga podejmowania trafnych decyzji i przemyślanych kroków opartych na rynkowych realiach. Dlatego rozpoznanie rynku jest tak ważne. Czym jest i jak je przeprowadzić? Podpowiadamy!
Czym jest rozpoznanie rynku?
Według Jerzego Dietla, profesora nauk ekonomicznych, rozpoznanie rynku to „kompleks czynności doprowadzających do poznania zjawisk, czynników i procesów rynkowych, ich genezy, aktualnego kształtu i tendencji rozwojowych”.
Rozpoznanie rynku to dokładne badania, które oceniają rynek pod względem atrakcyjności. Innymi słowy – jest to pozyskanie danych na temat rynkowych mechanizmów, zachodzących na rynku zjawisk i procesów oraz trendów, które na nim rządzą.
Analiza pokazuje, jak funkcjonuje dany rynek – określa, czy warto w niego inwestować. W badaniach należy uwzględnić takie elementy jak:
- wielkość i tempo rozwoju rynku,
- sposoby działania i opłacalność typowych działań na rynku,
- koszty wejścia i koszty ewentualnego wyjścia z rynku,
- preferencje i oczekiwania grupy docelowej,
- systemy sprzedaży i sieci dystrybucji,
- działania konkurencji oraz cechy biznesów, które odnoszą sukcesy.
Kluczem do sukcesu, poza samą analizą, jest wyciągnięcie logicznych wniosków i wykorzystanie ich w strategii rozwoju firmy.
Dlaczego warto przeprowadzić analizę rynku?
Aby osiągać wyznaczone cele i odnosić sukcesy w branży, firma potrzebuje porządnej strategii rozwojowej. Strategia powinna być szczegółowa, przemyślana i… oparta na rzetelnej analizie rynku.
Starannie przeprowadzone rozpoznanie to szansa na to, by poznać specyfikę rynku – pozwala pozyskać kompleksową wiedzę o wszelkich obszarach rynku oraz mechanizmach i procesach, które na nim zachodzą. Wyciągnięcie wniosków z badania to sposób na zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędów biznesowych, które mogą negatywnie odbić się na funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Dzięki temu można uzyskać przewagę konkurencyjną i umocnić swoją rynkową pozycję.
Rozpoznanie rynku to także sposób na prognozowanie popytu, a dzięki temu wsparcie sprzedaży, podstawa do ustalenia odpowiedniej strategii marketingowej oraz pomoc w ustaleniu kierunku dalszego rozwoju firmy.
Dla kogo rozpoznanie rynku?
Rozpoznanie rynku mogą wykorzystać zarówno nowo powstałe firmy, jak i te, które działają w branży już jakiś czas. Dla tych pierwszych jest to dobre przygotowanie do wejścia na rynek – sprawdzenie swoich rzeczywistych szans na rozwój i zysk. Dla drugich zaś to sposób na ulepszenie biznesu poprzez dostosowanie działalności do realiów rynku, nowej sytuacji czy konkurencji.
Rozpoznanie rynku to przydatne narzędzie również dla tej firmy, która planuje wprowadzenie produktu na rynek lub wejście na nowe rynki. Dane pozyskane z analizy umożliwią przedsiębiorstwu lepsze zaplanowanie strategii marketingowej. Rozpoznanie może uchronić firmę przed potencjalnymi wpadkami – np. przed niepowodzeniem launchu produktu, utratą stabilnej pozycji na rynku, a nawet przed bankructwem.
Metody rozpoznania rynku
Rynek możemy analizować na kilka różnych sposobów. Wybór zależy od potrzeb danego przedsiębiorstwa oraz informacji, jakie chce uzyskać.
Wyróżniamy 3 główne metody rozpoznania rynku:
- desk research,
- wywiady rynkowe,
- badania z klientami.
- Desk research
Desk research to metoda badawcza polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu danych pochodzących z ogólnodostępnych źródeł. Nazywa się ją analizą danych zastanych.
Dane do badania można pozyskać z takich źródeł jak:
- sprawozdania,
- roczniki statystyczne,
- raporty rynkowe,
- materiały prasowe,
- katalogi ofertowe konkurentów,
- analizy i publikacje branżowe.
Zaletą metody desk research jest łatwy dostęp do wielu źródeł informacji oraz wiarygodność owych informacji. Sposób ten nie sprawdzi się jednak w przypadku firmy działających na rynkach niszowych, na których dane są niekompletne lub nie istnieją w ogóle.
2. Wywiady rynkowe
Wywiady rynkowe to sposób rozpoznania rynku polegająca na przeprowadzaniu rozmów z ekspertami w danej dziedzinie. Metoda ta pozwala poznać szanse i zagrożenia rynkowe oraz perspektywy dla danego biznesu w najbliższym czasie.
Informacji o danym rynku można szukać także u dziennikarzy branżowych, którzy doskonale znają rynkową specyfikę i świetnie odnajdują się w konkretnej dziedzinie.
3. Badania z klientami
Rozpoznanie rynku to także szersze spojrzenie na potrzeby klientów. Świetnym sposobem na badania wśród klientów są badania ilościowe (np. ankiety), które można przygotować i rozesłać odbiorcom przez internet.
Wyciągaj wnioski
Metody analizy rynku będą skuteczne, jeśli firma wyciągnie wnioski ze zgromadzonych informacji i wykona stosowne zestawienia i raporty. Doskonałym pomysłem jest wykorzystanie analizy SWOT, która pokaże ogólną sytuację firmy na rynku, poprzez określenie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, a także szans i zagrożeń wynikających z otoczenia. Analizę SWOT warto regularnie powtarzać, aby z łatwością planować cele krótkoterminowe oraz modyfikować cele długoterminowe, dopasowując je do realiów zmieniającego się rynku.
Dane uzyskane z powyższych metod rozpoznania rynku można również wykorzystać do analizy portfelowej. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę:
- wielkość rynku – ilu jest potencjalnych klientów,
- pojemność rynku – ile produktów można sprzedać w określonym czasie,
- dynamikę rynku – jak będzie zmieniał się wskaźnik sprzedaży w konkretnych odstępach czasu,
- udział w rynku – jak ma się sprzedaż firmy do sprzedaży całkowitej.
Analiza portfelowa pokazuje, jaką strategię przedsiębiorstwo powinno obrać, żeby osiągać maksymalne zyski.
Odpowiednie rozpoznanie rynku jest kluczem do sukcesu.
Skutecznie przeprowadzamy analizy rynku w każdej branży!
Ile trwa rozpoznanie rynku?
Długość trwania analizy rynku ustalana jest indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa i przede wszystkim zależy od rozpatrywanego problemu. Inne aspekty, które mają wpływ na czas trwania badań rynku, to: liczba konsultantów realizujących projekt, ilość informacji, które mają zostać pozyskane, dostępność danych oraz wybrana metoda analizy.
Rozpoznanie rynku nie jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, jednak bez wątpienia warto je zrobić – a szczególnie dziś, w dobie ogromnej konkurencji, która może skutecznie utrudniać budowę satysfakcjonującej rozpoznawalności. Szczegółowe badania rynku to obecnie podstawa udanego biznesu. Dane pozyskane z badania pozwolą przygotować plan działania, który usprawni funkcjonowanie firmy i ułatwi mu drogę na sam szczyt.