Nawigacja

Problemy decyzyjne w przedsiębiorstwie

Strategia marketingowa

Podejmowanie decyzji stanowi nieodłączną część zarządzania każdą organizacją i ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całej firmy. Decyzje oddziałują nie tylko na rezultaty biznesowe, ale także na kulturę organizacyjną, atmosferę w pracy i postawy pracowników. Czym są problemy decyzyjne w przedsiębiorstwie? I jak sobie z nimi poradzić?

Czym są problemy decyzyjne w przedsiębiorstwie?

Według ogólnej definicji podejmowanie decyzji jest „proceduralno-technologiczną cechą procesu zarządzania, która ma podłoże ekonomiczne i psychosocjologiczne”. Cechę tę można rozpatrywać na dwa sposoby:

  • w szerokim znaczeniu jest to proces składający się z rejestracji i oceny informacji, identyfikacji problemu decyzyjnego, zastosowania konkretnego kryterium wyboru oraz dokonania wyboru,
  • w wąskim ujęciu jest to jeden z etapów procesu decyzyjnego, oznaczający świadomy akt, nielosowego wyboru jednego z wielu możliwych wariantów rozwiązania problemu decyzyjnego. 

Innymi słowy, podejmowaniem decyzji nazywamy cały proces decyzyjny bądź moment świadomego, nielosowego wyboru jednego z przynajmniej dwóch możliwych sposobów działania. Punktem wyjścia do podjęcia decyzji jest zaistnienie konkretnej sytuacji decyzyjnej (problemowej), dotyczącej funkcjonowania całego przedsiębiorstwa lub jego określonego obszaru. Sytuacja problemowa zawiera w sobie elementy niejasności, niedostatku informacji, konfliktu potrzeb, a także konieczności dokonania selekcji. Problemem decyzyjnym jest zaś sytuacja problemowa zamieniona na pytania lub zbiór pytań. Rozwiązanie problemu wymaga od przedsiębiorstwa znalezienia odpowiedzi i podjęcia określonych działań. 

Obszary problemów decyzyjnych w przedsiębiorstwie

W zarządzaniu firmą wyróżnia się 3 obszary problemów decyzyjnych:

  • właścicielskie,
  • menadżerskie,
  • wykonawcze.

Problemy właścicielskie dotyczą najważniejszych elementów zarządzania strategicznego, a w tym kształtowania wizji i misji firmy, kierunku jej rozwoju, finansowania oraz podziału zysków. Podejmowanie decyzji w tym wypadku należy do właścicieli organizacji. Co więc, w proces często angażowani są menadżerowie wyższych szczebli. Rozwiązywanie problemów właścicielskich czasem (ale raczej rzadko) powierzane jest radzie nadzorczej działającej w imieniu firmy.

Problemy menadżerskie wiążą się z zarządzaniem funkcjami wykonawczymi w firmie. Zaliczmy do nich problemy: regulacyjne, związane z określaniem celów, planów oraz sposobów i standardów działania w określonych sytuacjach. Problemy menadżerskie mogą także dotyczyć nietypowych, nieregulowanych kwestii.

Ostatnia grupa – problemy wykonawcze – obejmuje wszystkie procesy realizacyjne w przedsiębiorstwie. Ich obszar jest bardzo szeroki. Zaliczymy do nich zarówno kwestie związane z analizą rynku, jak i sprawy dotyczące bieżącej produkcji, naprawy maszyn i innych codziennych spraw. Problemy wykonawcze zwykle są precyzyjnie określone i łatwe do rozwiązania, a sposoby radzenia sobie z nimi zawarte są w rozmaitych procedurach, regulaminach i zasadach.

Podejmowanie decyzji – rozpoznanie problemu

Podejmowanie każdej decyzji w przedsiębiorstwie jest swego rodzaju procesem opartym o kompleksową analizę, specjalistyczną wiedzę, doświadczenia i logiczne myślenie. Niezależnie od rodzaju decyzji i jej wagi najważniejszym elementem procesu jest odpowiednie rozpoznanie sytuacji. Dlaczego?

Wielu właścicieli i menadżerów nie docieka prawdziwej przyczyny zaistniałych sytuacji problemowych – nie szukają prawdy, rzeczywistej istoty problemu. Stosują utarte schematy rozwiązywania kryzysów, podejmują decyzje bez przygotowania i nie zastanawiają się długo nad konsekwencjami. W rezultacie nie zawsze otrzymują to, czego chcieli. Nieprzemyślane decyzje mogą negatywnie odbić się na funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa. W zależności od formy i specyfiki problemu może to doprowadzić do:

  • spadku wydajności firmy,
  • utraty klientów,
  • pogorszenia wizerunku przedsiębiorstwa na rynku,
  • utraty płynności finansowej,
  • zmarnowania szansy rynkowej,
  • spadku produktywności zespołu,
  • pogorszenia atmosfery w zespole,
  • zwiększenia rotacji pracowników.

Aby uniknąć negatywnych konsekwencji, należy w pełni zaangażować się w każdy proces decyzyjny w firmie. Pierwszym etapem podejmowania decyzji powinno być sformułowanie problemu oraz jego kompleksowe rozpoznanie. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytania:

  • czego dotyczy problem,
  • gdzie i kiedy powstał, jakie są jego źródła,
  • czy można go zbagatelizować,
  • czy się powtarza, czy zdarzył się pierwszy raz.

Im bardziej precyzyjny obraz rzeczywistości i możliwych konsekwencji stworzymy, tym mamy większe szanse na to, że podjęta decyzja będzie słuszna. 

Co dalej?

Po rozpoznaniu problemu przychodzi czas na jego analizę. Analiza powinna dostarczyć szczegółowych informacji o złożoności i formie problemu. Na ich podstawie określa się możliwe rozwiązania i tworzy scenariusze przedstawiające ewentualne konsekwencje każdej decyzji. Konsekwencje należy zbadać pod kątem wynikających z nich szans i zagrożeń. Po kompleksowej analizie wybiera się najlepszą opcję. Na koniec następuje wdrożenie skutków podjętej decyzji, czyli przełożenie wyboru na rzeczywiste rozwiązanie. 

Problemy decyzyjne w przedsiębiorstwie każdorazowo prowadzą do jakichś konsekwencji. Aby rezultaty były pozytywne, należy w pełni zaangażować się w proces decyzyjny. Szczegółowa analiza problemu, oparta o rzetelne, starannie zebrane informacje to postawa! Warto mieć to zawsze na uwadze, niezależnie od złożoności i wagi problemu.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt