Nawigacja

Onboarding klienta: sposób na długofalowe relacje z klientami

Pozyskiwanie klientów

Ostatnimi czasy dużo słyszy się o procesie onboardingu – głównie w kontekście nowo zatrudnionych pracowników. A czym jest onboarding klienta? I jak go wdrożyć?

Onboarding klienta – co to jest?

W ogólnym rozumieniu „onboarding” to „wprowadzenie”. Słowo pochodzi z języka angielskiego, a jego etymologia wskazuje na połączenie słów „on board”, które w dosłownym tłumaczeniu oznaczają „na pokładzie”. Jak to się ma do biznesu i klientów?

Onboarding klienta to proces, podczas którego potencjalny klient zapoznaje się z produktami bądź usługami oferowanymi przez daną firmę. Innymi słowy – to przywitanie konsumenta „na pokładzie” firmy, przedstawienie oferty i tego, co wyróżnia przedsiębiorstwo na tle konkurencji. To swego rodzaju zachęcenie użytkownika do tego, żeby dołączył do grona stałych klientów. 

Onboarding klienta to m.in. komunikaty powitalne z użytecznymi informacjami o zakupionym towarze (tj. warunki przechowywania, instrukcja obsługi), dotyczącymi kolejnych zakupów lub programu lojalnościowego firmy. 

Już pierwsze chwile klienta z firmą przekładają się na Twój sukces

Wykorzystaj naszą wiedzę i wdróż działania, które nowego klienta zmienią w stałego!

Jak go wdrożyć?

Onboarding to dobre rozwiązanie zarówno dla sklepów internetowych, jak i wszelkich przedsiębiorstw usługowych i innych. Proces może wykorzystać każda firma, która zbiera adresy e-mail lub numery telefonów osób odwiedzających jej stronę. 

Aby skutecznie wdrożyć onboarding, trzeba przede wszystkim dokładnie przeanalizować grupę docelową, w celu uzyskania informacji, kim są odbiorcy marki, co jest dla nich ważne, czego potrzebują. 

Duże znaczenie ma także szczegółowa analiza oferowanych produktów bądź usług i wyodrębnienie wartościowych cech, które odróżniają je od produktów/usług konkurencji. 

Następny etap to sprecyzowanie celu, jaki firma chce osiągnąć dzięki onboradingowi klienta. Na podstawie celu i informacji uzyskanych z wcześniejszych analiz przygotowuje się cały proces. W tym wybiera się narzędzia, tworzy grafiki i treści, a także ustala mierniki sukcesu.

Do prowadzenia onboardingu klienta wystarczy proste narzędzie służące do marketingu internetowego (np. e-mail marketingu), oferujące funkcję autoresponderów (cykle automatycznych wiadomości). Proces można rozbudować poprzez wykorzystanie marketing automation (działania użytkownika w sieci wywołają konkretną akcję . System automatycznie wyśle do niego określoną wiadomość czy włączy reklamę w mediach społecznych).

Czy onboarding klientów się opłaca? Bez wątpienia! Umiejętnie prowadzony onboarding klientów to szansa na to, by generować większe zyski, zbudować silną, zaangażowaną społeczność wokół marki i wykreować jej pozytywny wizerunek. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt