Specjaliści od marketingu od lat próbują zrozumieć potrzeby i zachowania klientów, by skutecznie docierać do nich z określonymi ofertami. Jedną z innowacyjnych technik marketingowych, która pozwala „wejść” w umysły odbiorców i dzięki temu kreować skuteczne przekazy reklamowe, jest neuromarketing. Na czym polega ta metoda marketingowa? I jakie marki ją wykorzystują?
Neuromarketing – definicja
Neuromarketing to innowacyjne podejście do marketingu, które łączy go z nauką. To działania oparte na badaniach psychofizycznych i psychologicznych. Pozwalają sprawdzić zachowania ludzi i ocenić, jak reagują na określone bodźce reklamowe.
W neuromarketingu wykorzystuje się m.in.: elektroencefalografię (EEG), elektromiografię (EMG), funkcjonalny rezonans magnetyczny, badania reakcji elektrodermalnej, czy też badanie ruchu gałek ocznych.
Neuromarketing w reklamie
Nie od dziś wiemy, że najlepsza reklama to ta dopasowana do potrzeb i oczekiwań danego odbiorcy. Marki świadomie wykorzystują pozycjonowanie w sieci czy personalizację przekazów reklamowych. A także inne narzędzia, które pozwolą im dotrzeć do poszczególnych grup docelowych, a tym samym wpłyną na zwiększenie sprzedaży. Jednym ze skutecznych sposobów kreowania dopasowanych przekazów reklamowych jest właśnie neuromarketing.
Neuromarketing w reklamie to m.in.:
- określone barwy, które kojarzą się z logo danej marki, czy też wywołują pozytywne emocje – np. żółty kojarzony jest ze szczęściem, podekscytowaniem i energią, zielony symbolizuje spokój, komfort i pokój,
- odpowiednie grafiki umieszczone obok sprzedawanych produktów lub w otoczeniu treści, które mają przykuć uwagę klienta,
- odpowiednie czcionki o rzucających się w oczy kolorach, co ma wywołać podświadomą chęć do działania.
Zastanawiasz się, czy neuromarketing jest Ci potrzebny?
Wiemy jak dopasować metody badawcze do różnych firm!
Neuromarketing – przykłady
Neuromarketing stosują znane światowe marki. Jedną z nich jest firma PayPal, która – wykorzystując badania elektroencefalografii – odkryła, że internautom bardziej zależy na szybkim i wygodnym dokonywaniu zapłaty za zakup niż na bezpieczeństwie transakcji. Serwis PayPal, biorąc pod uwagę wyniki badania, zaproponował szybkie i komfortowe dokonywanie płatności przez internet.
Amazon również wykorzystał badanie neuromarketingowe. Uczestnicy mieli możliwość uzyskania darmowego kuponu na zakupy do wykorzystania na stronie – o wartości 15 i 20 dolarów. Co ciekawe, użytkownicy chętniej wybierali voucher o niższej wartości, ponieważ można było go szybciej otrzymać. Badanie wykazało wzmożoną aktywność w części mózgu odpowiadającej za emocje, co oznaczało, że decyzja o wyborze mniejszego kuponu była w pełni emocjonalna.
Neuromarketing w Polsce
Te badania w Polsce to pewna innowacja marketingowa, na którą decyduje się niewielu przedsiębiorców. Jednak bez wątpienia warto się nią zainteresować. Neuromarketing może wesprzeć tradycyjne działania marketingowe i pomóc skutecznie dopasować ofertę do preferencji odbiorców. To zaś może przełożyć się na wzrost sprzedaży, generowanie wyższych zysków i rozwój firmy. Neuromarketing to przyszłość w biznesie!