Nawigacja

Marketing internetowy a marketing tradycyjny – co wybrać?

Online marketing
Marketing internetowy a marketing tradycyjny - co wybrać?

Świat całkowicie bez internetu, smartfonów i tabletów? Dziś jest już to całkowicie nie do pomyślenia. Miliony ludzi codziennie korzystają z Facebooka, Instagrama i innych kanałów mediów społecznościowych oraz szukają w internecie interesujące ich informacje. A jak wpływa to na sprzedaż i rozwój biznesu? Czy „offline” marketing wciąż ma swoje zastosowanie? Marketing internetowy a marketing tradycyjny – co wybrać i jak promować swoją firmę w dzisiejszych warunkach?

Czego się dowiesz z artykułu?

Marketing internetowy stał się nieodłącznym elementem współczesnych strategii promocyjnych, umożliwiając firmom dotarcie do szerokiej grupy odbiorców za pośrednictwem internetu. W tym artykule przyjrzymy się, czym dokładnie jest marketing internetowy oraz jak różni się od tradycyjnych działań promocyjnych offline. Przytoczymy także inspirujące cytaty dotyczące roli marketingu internetowego w nowoczesnym świecie.

W dalszej części artykułu zbadamy, jak wygląda marketing w internecie w praktyce oraz porównamy go z tradycyjnymi formami promocji, odpowiadając na pytanie, jak najlepiej promować firmę w dzisiejszym, cyfrowym środowisku. Przyjrzymy się także wyzwaniom, które mogą czekać marketing internetowy w przyszłości, i zastanowimy się, czy lepszym wyborem jest marketing internetowy czy tradycyjny. Artykuł zakończymy wnioskami, które pomogą Ci zrozumieć, jak optymalnie wykorzystać obie formy promocji.

Czym jest marketing internetowy – definicja

W odróżnieniu od tradycyjnych metod promocyjnych, marketing internetowy nie ma ograniczeń geograficznych. Będąc widocznym w internecie, masz szansę zostać dostrzeżonym przez potencjalnych klientów na całym świecie.

Internet stał się ulubioną metodą porozumiewania się współczesnych konsumentów. Marketing internetowy daje możliwość bezpośredniego komunikowania się z klientami w czasie rzeczywistym. Obecnie najpopularniejszymi kanałami marketingu internetowego są: strona internetowa, media społecznościowe, blogi, forma, portale, e-maile oraz dedykowane aplikacje.

Marketing internetowy jest skutecznym narzędziem biznesowym:

  • generuje ruch na Twojej stronie internetowej,
  • zapewnia nowe sposoby nawiązywania relacji z rynkiem,
  • buduje zaufanie,
  • nawiązuje relacje,
  • buduje społeczność,
  • zapewnia szybki dostęp do informacji o Twojej firmie,
  • ułatwia prowadzenie badań i gromadzenie danych.

Choć marketing internetowy spełnia wiele tych samych funkcji co jego tradycyjny odpowiednik, robi to jednak taniej i skuteczniej. Co ważne – docierając przy tym do znacznie większej liczby odbiorców.

Szukasz skutecznych sposobów dotarcia do klientów?

Sprawdź, co możemy zrobić dla Twojej firmy.

Marketing internetowy to nie tylko prowadzenie swojej strony internetowej, choć to ona stanowi centralną platformę obecności Twojej marki w internecie. Pomaga zwiększyć świadomość istnienia twojej marki, zasięg komunikatów na temat Twojej marki oraz liczbę wirtualnych rozmów na temat Twojej marki. Marketing internetowy opiera się na komunikacji dwukierunkowej. Zamiast wrzucania nowych treści na swoje strony społecznościowe każdego tygodnia i mówienia głównie o tym, co sami uznamy za słuszne, pozwólmy naszym klientom rozmawiać i publikować własne posty. Kampanie, które proszą klientów, aby dzielili się pomysłami w jaki sposób lepiej używać produktu lub pokazują jak ktoś używa konkretnego produktu, przynoszą najlepsze rezultaty.

Marketing internetowy polega na wykraczaniu poza oczekiwania klientów za pomocą powiązań międzyludzkich inicjowanych w świecie online. Podstawową zasadą marketingu internetowego jest komunikowanie się z klientami tam, gdzie przebywają najczęściej. Dlatego większość Twojej uwagi powinna koncentrować się na tym co dzieje się w sieci poza Twoją stroną internetową. W mediach społecznościowych, portalach branżowych, formach dyskusyjnych.

Czym charakteryzują się działania promocyjne offline?

Mimo że dziś ogromna część działań marketingowych odbywa się online, międzynarodowe przedsiębiorstwa sprzedawały miliony produktów jeszcze przed powstaniem internetu. I robiły to przecież bardzo skutecznie. Sekretem do skutecznej sprzedaży był marketing tradycyjny, czyli marketing offline. Pod pojęciem marketingu offline rozumie się wszelkie klasyczne działania i instrumenty marketingowe, które nie odnoszą się do przestrzeni cyfrowej.

Najpopularniejszymi technikami stosowanymi w tradycyjnym marketingu są m.in.

  • reklamy na bilbordach,
  • reklamy w telewizji i w radio,
  • rozdawanie ulotek i wywieszanie plakatów.

Tak naprawdę wybór tradycyjnych form promocji firmy jest bardzo szeroki. Niemniej w świetle rosnącego znaczenia promocji w internecie wiele tradycyjnych działań marketingowych traci swoje znaczenie.

Największymi problemami związanymi ze stosowaniem tradycyjnych metod sprzedażowych są z jednej strony wysokie koszty dystrybucji. Np. cena reklamy w telewizji jest znacznie wyższa niż przeprowadzenie skutecznej kampanii reklamowej w Google Ads. Problemem są także ograniczone możliwości wyboru grupy odbiorczej. Jeśli np. umieścimy baner przy jednej z głównych ulic miasta, z pewnością zobaczą go potencjalni klienci. Jednak zdecydowana większość osób, które będą widzieć baner, nie będzie zainteresowana ofertą. Minusem marketingu tradycyjnego jest także pasywność. Odbiorcy nie mogą wejść w interakcję z firmą lub contentem, tak jak ma to miejsce np. w marketingu internetowym. Dodatkowo w porównaniu z marketingiem online skuteczność działań marketingowych offline jest trudniejsza do zmierzenia.

Marketing internetowy – cytaty

Seth Godin zwraca uwagę na zmianę, jaka nastąpiła w momencie przesunięcia akcentów z działań marketingu tradycyjnego do działań prowadzonych w ramach marketingu internetowego. Jego zdaniem „Marketing internetowy nie dotyczy już rzeczy, które robisz, ale historii, które opowiadasz”. Tym, co przyciąga użytkowników do naszej marki, jest treść — content. To treść jest w marketingu internetowym najważniejsza.

Marketing internetowy vs marketing tradycyjny – różnice

Podstawową różnicę między marketingiem tradycyjnym a marketingiem internetowym idealnie podsumował Doug Kessler – „Tradycyjny marketing mówi do ludzi. Marketing internetowy z nimi rozmawia”. Klienci nie chcą, aby im sprzedawać; chcą, aby im opowiadać. Chcą się dowiedzieć, co powinni wziąć pod uwagę, aby podjąć świadomą decyzję. Kiedy marketerzy, wykorzystując możliwości jakie daje marketing internetowy, w większym stopniu edukują, niż sprzedają, stają się zaufanymi partnerami, a nie tylko dostawcami czy producentami. Taka postawa generuje wartość dla klienta i wpływa na jego lojalność.

Istotę prowadzenia marketingu internetowego doskonale podsumował Gary Vaynerchuk – „Dawaj wartość, dawaj wartość, dawaj wartość, a dopiero później sprzedawaj”. Jeśli masz dostęp do wszystkich kanałów komunikacji i technologii, możesz nauczyć się komunikować faktycznie z każdym klientem bezpośrednio, prowadząc marketing skierowany do milionów.

Możesz łatwo i szybko uzyskać wiedzę o tym:

  • jak klienci spędzają swój wolny czas,
  • z jakich mediów korzystają i jak często to robią,
  • jakie są ich zainteresowania,
  • jaki jest ich stosunek do marki,
  • jakie mają zwyczaje zakupowe, preferencje,
  • co lubią i czego nie lubią,
  • jaka jest dokładna wygenerowana przez nich całkowita wartość zakupów.

Całą tą wiedzę warto wykorzystać, by tworzyć wartość, którą dasz swojemu klientowi, zanim ten zdecyduje się na skorzystanie z Twojej oferty.

Marketing internetowy oparty na edukowaniu jest nie tylko skuteczną strategią w komunikacji marketingowej. Jest także bardzo dobrą strategią zapewniania klientowi doświadczeń. Gwarantując klientowi wsparcie na etapie decyzyjnym i dostarczając informacji w każdej fazie wzdłuż ścieżki doświadczeń, jakich doznaje klient w zetknięciu z twoim produktem i marką, odgradzasz się od konkurencji.

Co obejmuje marketing online?

Marketing internetowy, choć prowadzony za pomocą nowoczesnych technologii, powinien mimo wszystko opierać się na marketingu doświadczeń. Uwagę na to zwraca m.in. Neil Patel – „Kiedy chadzasz do sklepu obok, obsługa cię zna. Mogą nawet zacząć przygotowywać ci kawę zanim ją zamówisz. Czemu to się nie dzieje w sieci? Czemu nie umiemy odtworzyć tego przytulnego doświadczenia online?”. Zadaj sobie kluczowe pytanie o psychologiczne spełnienie, jakie twoja marka pomaga osiągnąć. Jeśli to zrobisz, będziesz w stanie dostrzec wartość swojego produktu w zupełnie innym świetle — w sposób, w jaki patrzą na niego nieświadome umysły twoich klientów. Kiedy ludzie czują się zauważeni i docenieni przez firmę, którą wspierają, ich satysfakcja wzrasta, co zachęca do kolejnych zakupów i poleceń.

Commplace agencja PR

Jak zauważa Marcin Żukowski, autor książek o marketingu w mediach społecznościowych, „Marketing internetowy to całkiem poważny biznes. Lekceważy go wprawdzie wiele osób, ale działa trochę jak wiatr (albo Duch Święty — w wersji dla wierzących). Nikt go nie widzi, ale każdy czuje. W internecie działa to dokładnie tak samo. Marketing, który prowadzimy, powinien być jak wiatr — ma wywoływać pożądany efekt, ale ludzie nie muszą być go świadomi.”

Co przyniósł rozwój technologii w kontekście marketingu internetowego?

Wraz z rozwojem i wzrostem dostępności do internetu pojawiły się też nowe środki komunikacji i sposoby na promocję firmy. Marketing w internecie, czyli marketingiem online, to promowanie produktów i usług w sieci. Na tym szybko rozwijającym się rynku stale pojawiają się nowe trendy i rozwiązania. Niemniej największymi i najpowszechniej wykorzystywanymi instrumentami są m.in.:

  • pozycjonowanie w wyszukiwarce Google,
  • prowadzenie profilu firmy w mediach społecznościowych,
  • reklama w Google Ads,
  • Facebook Ads,
  • współpraca z influencerami,
  • marketing afiliacyjny,
  • newslettery,
  • webinary i podcasty.

Jak wygląda marketing w internecie?

Marketing w internecie może odbywać się poprzez wykorzystanie wielu kanałów komunikacyjnych. Korzyści płynące z marketingu internetowego są ogromne i obecnie w wielu przypadkach promocja online jest znacznie tańsza niż reklama zewnętrzna i tradycyjny marketing. Reklama w internecie bardzo szybko dociera do grupy docelowej, a tworzenie interesującego contentu sprawia, że potencjalni klienci sami będą docierać na stronę internetową firmy. Z drugiej strony minusem marketingu internetowego jest to, że przedsiębiorcy muszą być gotowi na częste wprowadzanie zmian w swojej strategii marketingowej – w internecie stale pojawiają się nowe trendy, które wpływają na preferencje internautów.

Marketing internetowy a marketing tradycyjny – jak promować firmę?

Skuteczny marketing online to dziś zdecydowanie najlepszy sposób na promocję firmy. Dzięki wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, efektywnym kampaniom reklamowym oraz kreatywnie prowadzonym profilom w mediach społecznościowych, można bardzo szybko dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Nie oznacza to jednak, że wszystkie metody należące do tradycyjnego marketingu są już przestarzałe i nieskuteczne. Aby naprawdę skutecznie promować swoją firmę, powinieneś zastanowić się, jakie kanały komunikacji i działania sprzedażowe z obrębu marketingu internetowego i tradycyjnego najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej firmy. Oznacza to, że zamiast rezygnacji z marketingu tradycyjnego, warto go wkomponować w swoją strategię marketingową opartą głównie na działaniach w internecie.

Przygotowując strategię, która ma pomóc w zdobyciu nowych klientów, nie możesz zapominać o tak ważnym zjawisku, jak nowoczesna komunikacja. Działania marketingowe to nie tylko sprzedaż. To przede wszystkim budowanie długoterminowych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami oraz dbanie o pozytywny wizerunek firmy. Ludzie kupują od firm, które naprawdę im się podobają i mogą się z nimi w jakiś sposób utożsamiać. Dlatego public relations ma dziś większe znaczenie dla Twojej firmy niż kiedykolwiek wcześniej.

Jakie wyzwania czekają marketing internetowy w przyszłości?

Chociaż technologie wykorzystywane w marketingu internetowym niosą ze sobą tak ogromne, nigdy wcześniej niedostępne możliwości, aby je w pełni wykorzystać, musimy sprostać pewnym wyzwaniom:

  • Narzędzia marketingu internetowego zmieniają się nieustannie. Kiedy marketerom udaje się już opanować jedno narzędzie, pojawiają się nowe.
  • Ze względu na możliwości, jakie zapewnia marketing internetowy w zakresie dotarcia z wysoce spersonalizowaną komunikacją, klienci przyzwyczaili się do niej i jej oczekują, co czyni tradycyjne metody marketingowe mniej efektywnymi
  • Możliwość zarządzania w każdym momencie i w każdej chwili rozpiętością i głębokością tego, co w zakresie komunikacji z klientami umożliwiają kanały marketingu internetowego, przynosi następne wyzwanie. Obecnie musimy wybrać z wielu dostępnych kanałów takie, które będą najlepsze dla kilku segmentów klientów. Następnie trzeba dostosować wersje wszystkich składników każdej kampanii do poszczególnych segmentów lub modelowych klientów (person). W kolejnym kroku – zaadaptować format do wymagań każdego kanału, którego chcemy użyć, aby móc publikować szybko i często. Następnie powinniśmy monitorować dyskusje w mediach społecznościowych oraz strony z recenzjami. Po co? By móc szybko odpowiedzieć, ponieważ nie chcemy stracić zainteresowania klienta, swojej reputacji lub sprzedaży.

Marketing internetowy czy tradycyjnym? Wnioski

Chcąc prowadzić skuteczne działania marketingowe w sieci, musimy opracować strategię marketingu internetowego, na podstawie której będziemy działać. Strategia musi odpowiedzieć na kilka zasadniczych pytań:

  • Jaki jest Twój cel obecności w Internecie? Czy chcemy zwiększyć rozpoznawalność produktu, nauczyć ludzi, jak z niego korzystać, czy może stworzyć u odbiorców nowe potrzeby? Jak będziemy mierzyć nasz cel na poziomie celów operacyjnych (np. określoną liczbą wyświetleń danej treści, określonym poziomem zaangażowania odbiorców w treść)
  • Do kogo chcesz trafić? Do kogo chcemy dotrzeć z naszym treściami? Kto jest naszą grupą docelową i gdzie ją znajdziemy? Jak dopasujemy kanały, treść i formę treści do naszej grupy docelowej
  • Co będziemy publikować, aby osiągnąć swój cel? Jakich tematów będą dotyczyły nasze treści, jaką formę będą mieć (tekstową, wideo, audio, graficzną, inną), jaki będzie charakter komunikacji (luźny, poważny, bezpośredni, humorystyczny itp.)?
  • Gdzie będziemy publikować? Na jakim kanale, w jakim serwisie, a może na naszej stronie WWW, na własnym blogu, na Facebooku, na Twitterze, Instagramie, gdzie indziej?
  • Jak często będziemy publikować nowe treści? W jakich dniach i godzinach? Nie ma złotej zasady co do częstotliwości publikacji, trzeba to wszystko wypracować samodzielnie — tak aby było to dla nas komfortowe, bo wtedy będzie to również najbardziej efektywne i efektowne dla naszych odbiorców.

Jeśli zastanawiałeś się, czym różni się marketing internetowy a marketing tradycyjny i które z rozwiązań dla promocji swojej firmy powinieneś wybrać, to już znasz naszą opinię – działania marketingowe w internecie powinny być Twoim priorytetem, jednak okazjonalne wykorzystanie tradycyjnych metod sprzedażowych również może przynieść bardzo pozytywne skutki.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt