Nawigacja

Jak silna jest strategia komunikacji Twojej marki?

PR – co to znaczy

Strategia komunikacji ma dziś niebagatelne znaczenie dla firm. Z badania przeprowadzonego przez ZPP wynika, że obecna koniunktura gospodarcza jest negatywnie oceniana przez 62% przedstawicieli sektora MŚP. Aż 76% właścicieli firm martwi się obecną sytuacją. W sytuacji kryzysu tym, co w dużej mierze zdecyduje o dalszych losach wielu firm jest strategia komunikacji. Ci przedsiębiorcy, którzy zauważyli, że kluczem do przetrwania jest spokojny, spójny głos marki i otwarte kanały komunikacji z klientami, mogą się czuć wygrani. Czy Twoja firma jest w tym gronie?

W ciągu ostatnich kilku miesięcy z powodu pandemii Covid-19 codzienne życie konsumentów i marek całkowicie się zmieniło. Wszyscy żyjemy dziś w nowej rzeczywistości. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, marki muszą się wykazać kreatywnością, a przyjęta przez nie strategia komunikacji musi pokazać konsumentom wsparcie w tym stresującym czasie.

Strategia komunikacji i jej rola w czasie kryzysu

Chociaż sytuacja na świecie i w kraju zmienia się z dnia na dzień, zdążyliśmy już nieco „przywyknąć” do pandemicznej rzeczywistości. Nie tylko wśród ludzi, ale także wśród firm można zauważyć różne reakcje na zaistniałą sytuację. Od chaosu, popadania w depresję i paraliż po optymizm, ukierunkowanie na zmianę i poszukiwanie nowych możliwości. Kryzys może działać na korzyść Twojej firmy lub przeciwko Tobie. Nie wierzysz? Historia pokazuje, że sporo wielkich wynalazków powstało właśnie przez kryzysy i/lub potrzebę prawdziwej zmiany. Bomba atomowa, penicylina, samochód, internet i proste rzeczy, jak woda butelkowana. Niezbędna do tworzenia świetnych pomysłów w tych szczególnych momentach dziejów jest szybkość dostosowania się do zmiany. Musi za nią nadążać także strategia komunikacji firmy.

Wśród potężnego szumu informacyjnego staraj się wyłuskać informacje, które publikują Twoi klienci.

Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Jak przyjęta strategia komunikacji wpływa na klientów?

Silne marki zawsze starają się wyróżniać spektakularnymi kampaniami, innowacyjnymi produktami, świetnymi akcjami promocyjnymi. To co je wyróżnia, to także strategia komunikacji oparta na ciągłym emocjonalnym angażowaniu się w kontakt z konsumentami i stawianie na tworzenie więzi, aby budować lojalność wobec marki, a tym samym na dłuższą metę – wzmacniać jej wartość. – Okres epidemii wiąże się u wszystkich z przeżywaniem trudnych emocji – dotyczy to zarówno pracowników, jak i klientów – mówi Marcin Nowacki, psycholog i coach biznesowy. – Firmy, chcąc zminimalizować te trudności, powinny postawić na przekazywanie jasnych informacji. Strategia komunikacji oparta na faktach nie będzie dodatkowo wzmacniać nieprzyjemnych emocji. Konsumenci tym bardziej docenią proste i uzasadnione komunikaty, że zewsząd są epatowani często rozbieżnymi i nacechowanymi negatywnie informacjami – podsumowuje Nowacki.

Zaangażuj social media

O tym, że media społecznościowe zawsze umożliwiają skuteczne sposoby komunikowania się z odbiorcami, mogli się przekonać wszyscy. Nawet te firmy, które musiały tymczasowo zawiesić działalność w początkowych okresach pandemii. Strategia komunikacji oparta na ciągłym kontakcie ze społecznością swoich klientów to zawsze najlepsze rozwiązanie.  Pytania, na które powinna odpowiadać strategia komunikacji skrojona na miarę aktualnych realiów, to m.in.: jak firma może okazywać klientom empatię? Jak utrzymać świadomość marki pomimo specyficznych okoliczności? Jak nadal budować lojalność pomimo kryzysu? W jaki sposób okazywać konsumentom, że firma się o nich troszczy? Jak pokazać, że marka ich wspiera?

Strategia komunikacji w praktyce

Bez względu na sytuację strategia komunikacji ma pewne zasady, które obowiązują zawsze. Jedna z nich mówi, że z odbiorcami należy się komunikować regularnie. Obecnie, jeśli to możliwe, wskazane jest nawet zwiększona obecność w Internecie. O ile zapewne Twoi klienci od dawna korzystają z sieci, z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że teraz spędzają jeszcze więcej czasu przeglądając media społecznościowe, wyszukując rozwiązania z Google, czy czytając artykuły na portalach branżowych. Bez względu na treść Twoich publikacji warto zintensyfikować działania.

W czasie „przed epidemią” na Instagramie w ciągu zaledwie 1 minuty publikowano ponad 46 tys. wpisów. W sieci powstawało 571 nowych stron oraz wysyłano188 mln maili. Wśród potężnego szumu informacyjnego staraj się wyłuskać informacje, które publikują Twoi klienci. By identyfikować ich potrzeby, to w co wierzą i co czują. Niech Twoja strategia komunikacji czerpie i korzysta z tej wiedzy, budując zaangażowanie i zaufanie do marki. Bez względu na sytuację kryzysową treść przekazu Twojej marki powinna wykorzystywać właściwe spostrzeżenia, rozumiejąc, co motywuje Twojego konsumenta, jakie są jego priorytety w życiu i jakie codzienne wyzwania stoją przed nim obecnie.

Strategia komunikacji w czasie kryzysu powinna się skupić na tym, co w tej chwili jest najistotniejsze dla konsumenta. Najpierw trzeba zidentyfikować, czy jest to np. bezpieczeństwo dokonywania zakupów, dostępność towarów, a może czas dostawy. Mając tę wiedzę należy jednak skoncentrować się raczej na empatii, niż na tworzeniu okazji do sprzedaży – podpowiada Bartosz Zieliński, ekspert z Commplace. 

Komunikacja prokonsumencka, czyli jaka?

Bez względu na to, na jakim etapie „walki” z efektami epidemii jesteś, Twoja strategia komunikacji powinna bazować na przejrzystości. Komunikaty kierowane do klientów powinny emanować spokojem. Bez wątpienia pandemia to trudny okres dla wszystkich, jednak nadal jest w nim miejsce na prowadzenie biznesu i promocję. Ludzie nie stracili zainteresowania konsumpcją. Stali się jedynie ostrożniejsi, jeśli chodzi o wydatki. Twoja strategia komunikacji, oparta na komunikowaniu ludziom w jaki sposób Twoje usługi i produkty mogą im pomóc przejść przez pandemię, przyniesie efekty. Ten specyficzny czas prędzej czy później się skończy. Wówczas Ci klienci, których udało ci się utrzymać, spragnieni po długiej przerwie „chleba i igrzysk”, będą dwukrotnie bardziej chętni, by ponownie skorzystać z Twojej oferty.

Czujesz, że strategia komunikacji Twojej firmy mogłaby być lepsza? Skontaktuj się z nami by wdrożyć najlepszą!

Zadzwoń Panel klienta Kontakt