Nawigacja

Etapy rozwoju firmy czyli konsekwentnie dąż do celu

Strategia marketingowa

Firmy przechodzą przez różne fazy swojego życia. Każdy z nich ma swoje specyficzne cechy i możliwości, które odpowiednio wykorzystane przygotują Twoje przedsiębiorstwo na przyszłość. Etapy rozwoju firmy pozwalają na osiągnięcie sukcesu na rynku.

Etapy rozwoju firmy szansą dla Twojej firmy

Fazy cyklu życia organizacji wskazują w jakim momencie znajduje się aktualnie Twoje przedsiębiorstwo. Pomaga to w planowaniu przyszłości oraz dopasowaniu odpowiedniej strategii rozwojowej firmy. Etapy rozwoju firmy charakteryzują się tym, że w każdej fazie Twoje przedsiębiorstwo napotka różne wyzwania, szanse, ale i zagrożenia, które wymagają podjęcia różnych działań. Tylko pełne zrozumienie kolejnych etapów cyklu życia firmy pozwoli Ci przygotować się na przeszkody, jakie Twoja firma będzie musiała pokonać, by odnieść oczekiwany sukces.

Istnieje wiele różnych modeli ukazujących etapy rozwoju firmy. Jedni twierdzą, że istnieje ich cztery czy pięć. Liczba jednak nie ma tutaj wielkiego znaczenia. Wszystkie proponowane modele są podobne do siebie i ukazują zbliżone do siebie fazy cyklu życia przedsiębiorstwa. Można zacząć od etapu zalążkowego – tak jak w przypadku roślin, czy etapu noworodka (u człowieka). To zupełny początek Twojej firmy polegający na tym, że masz pomysł na przedsiębiorstwo. Na tym etapie testujesz swój pomysł na biznes przeprowadzając różnorodne badania. Jeśli odniosą pierwszy sukces – na przykład w formie zainteresowania i zaciekawienia, przechodzisz do kolejnej fazy, czyli fazy rozruchu.

Chciałbyś w pełni wykorzystać możliwości na Twoim etapie rozwoju firmy?

Oddaj się w ręce specjalistów!

Startup jako pierwszy etap

Etapy rozwoju firmy rozpoczynają się tak naprawdę od fazy startupu, czyli gdy pomysł na firmę zostaje wprowadzony w życie. Etap ten jest niezwykle trudny, ryzykowny, wymagający środków finansowych ora po prostu cierpliwości. Przedsiębiorstwo zaczyna poszukiwać swojego miejsca na rynku. Właściciel musi sprostać wielu zadaniom prowadzonym jednocześnie: zatrudnianie nowych pracowników, delegowanie zadań, ustalanie przepływów pieniężnych, formułowanie różnorodnych strategii i wiele innych. Firmy muszą odkryć, czy na danym rynku jest miejsce na ich produkt bądź usługę, a jeśli tak – to w jaki sposób odnieść na nim sukces. Przedsiębiorstwa są w tej fazie szczególnie narażone na porażkę, gdy przyjęły nierealistyczny model biznesowy, nie były elastyczne na zmiany albo ich w ogóle nie wprowadzały w modelu biznesowym. Największym wyzwaniem w tym momencie jest utrzymanie pracowników oraz optymalne wykorzystanie posiadanych środków pieniężnych.

Rozwój

Podczas kilku pierwszych latach działalności występuje faza wzrostu, podczas której osiąga się pierwsze zyski. Przedsiębiorstwo może mieć już swoją bazę klientów, ale również konkretny udział w rynku, co generuje stałe przychody. Te z kolei pomogą pokryć koszty operacyjne i stworzą nowe możliwości biznesowe. Konsumenci znają Twój produkt bądź usługę.

Po kilku latach możesz przeżywać gwałtowny rozwój swojej działalności. Ważne jest jednak, by w tym momencie nie spocząć na laurach – należy stale monitorować sytuację i wykorzystywać szanse znajdujące się w otoczeniu. Szczególnie istotne jest zarządzanie rozwojem w tej fazie, aby koncentrować się nadal na swoich celach biznesowych. Głównym wyzwaniem podczas tego etapu jest zrównoważenie wzrostu wydatków koniecznych do rozwoju z nadal ograniczonymi funduszami.

Ekspansja

Zaraz po rozwoju przychodzi etap ekspansji, w której posiadasz ugruntowaną pozycję w branży. Co więcej, Twoja firma rozwinęła się do tego stopnia iż może wchodzić na nowe rynki bądź wprowadzać nowe kanały dystrybucji. Aby dalej kontynuować intensywny musisz znaleźć nowe źródła przychodów i stale zwiększać swój udział na rynku. Głównymi wyzwaniami jest rosnąca konkurencja na rynku przy jednoczesnym rozszerzaniu naszej działalności.

Etapy rozwoju firmy – dojrzałość

Przedsiębiorstwo z fazy wzrostu przechodzi w dojrzałość. To tutaj nowe firmy rzadko mogą zagrozić Twojemu sukcesowi. Posiadasz już stałą bazę klientów i solidny udział w rynku, co świadczy o jej stabilności i dojrzałości. Czujesz się pewnie oraz bezpiecznie. Posiadasz już konkretne procedury i zespoły, które mogą działać przy niewielkim zaangażowaniu właściciela w procesy. Twoje produkty są dobrze znane, a marka jest głęboko zakorzeniona w świadomości konsumentów. Jest to doskonała okazja do rozwoju oraz ekspansji na nowe rynki. Dlatego nie pozwól, byś popadł w moment stagnacji. Wręcz odwrotnie. Zwiększ penetrację rynku, opracuj nowe produkty bądź dodaj ulepszenia, a może nawet rozszerz swoją działalność poprzez przejęcie innego przedsiębiorstwa?

Odnowienie działalności albo upadek

Etapy rozwoju firmy przechodzą kolejno od początku jego życia, aż po sam koniec. I tak dochodzimy do upadku firmy albo odnowienia jej działalności. Podczas tego etapu stabilne firmy zaczynają odnotowywać spadek sprzedaży. Jeśli nie wykorzystasz szans znajdujących się w otoczeniu, nie wysłuchasz potrzeb Twoich klientów, nie wprowadzisz nowości rynkowych, nie odpowiesz na zmiany w branży, konkurencja wprowadzi lepsze produkty a Ty nic z tym nie zrobisz, nie zareagujesz na postęp technologiczny to wtedy Twoja firma ma duże prawdopodobieństwo porażki.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt