W bazie firm deweloperskich znajduje się niemal 43 tys. podmiotów. Konkurencja na rynku deweloperskim jest ogromna. Dlatego kluczowym elementem sukcesu jest budowanie pozytywnego wizerunku, a w tym pozyskanie zaufania klientów i inwestorów, poprzez przemyślane działania PR. Jak robić dobry PR w branży deweloperskiej?
Branża deweloperska w 2024 roku
W ostatnich latach sytuacja w branży deweloperskiej dynamicznie się zmieniała. W 2022 i 2023 roku deweloperzy utrzymywali solidne wyniki finansowe. Stopa zysku brutto w 2022 roku kształtowała się na poziomie 13,6%, a w rok później – 13,5%. Szczególne ożywienie na rynku nieruchomości mogliśmy obserwować w drugiej połowie ubiegłego roku. W tym okresie na sześciu największych rynkach deweloperzy sprzedali 2,5x więcej mieszkań niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przyczyną wyższego popytu na mieszkania było uruchomienie rządowego programu Bezpieczny kredyt 2% w lipcu 2023 roku. Odpowiedzią na popyt było przyspieszenie uruchomienia nowych inwestycji. Tylko w drugiej połowie 2023 roku deweloperzy rozpoczęli budowę 67 tys. mieszkań (48 tys. w I połowie).
Dobra passa trwała do początku 2024 roku. W ramach programu Bezpieczny kredyt 2% do lutego 2024 roku zawarto 82 tys. umów kredytowych, z czego ok. 32 tys. dotyczyło mieszkań na rynku pierwotnym. Jednak wiosna przyniosła ochłodzenie sprzedaży. W branży deweloperskiej narasta niepokój, a na znaczeniu zyskują przemyślane działania PR, które pomagają efektywnie działać w branży, nawet mimo niesprzyjających realiów rynkowych.
Jak robić dobry PR w branży deweloperskiej: komunikacja przede wszystkim
Szczególne znaczenie w branży deweloperskiej ma otwarta komunikacja ze wszystkimi interesariuszami podczas realizacji inwestycji – zwłaszcza w obliczu trudności związanych z dużymi projektami budowlanymi, tj. zmiany w infrastrukturze miejskiej czy dbałość o estetykę i bezpieczeństwo na placach budowy. Deweloperzy nie tylko budują mieszkania, ale także kreują przestrzeń publiczną, która wpływa na komfort życia mieszkańców.
Skuteczna komunikacja z różnymi grupami interesariuszy – od mediów, przez lokalne społeczności, aż po przyszłych nabywców – jest niezbędna, aby utrzymać pozytywne postrzeganie firmy. Deweloperzy, którzy angażują się w komunikację z klientami na każdym etapie realizacji inwestycji, budują wizerunek rzetelnej i profesjonalnej firmy.
Deweloperzy powinni organizować spotkania prasowe i konferencje, by informować o postępach w realizacji projektów, nowych inwestycjach czy innowacjach. Przydatne są też artykuły w prasie, wywiady w telewizji czy publikacje w internecie, które pozwalają na promocję projektów a także pomagają budować reputację eksperta w branży nieruchomości. Warto rozważyć także współpracę z dziennikarzami, zarówno na poziomie lokalnym, jak i ogólnopolskim. To dobry sposób na to, by utrzymać pozytywną obecność w mediach.
Co ważne, aby strategia komunikacji rzeczywiście przyniosła oczekiwane efekty, musi być dostosowana do specyfiki branży nieruchomości. Oznacza to, że powinna uwzględniać korzyści wynikające z konkretnych działań firmy deweloperskiej – rozwój infrastruktury, atrakcyjność inwestycji dla lokalnych społeczności itd.
Wspieramy z sukcesem rozwój branży deweloperskiej!
Stań się jego częścią.
Czego oczekują klienci i inwestorzy?
Klienci, inwestorzy i społeczności lokalne oczekują od firm deweloperskich większej troski o środowisko oraz wpływ na otoczenie społeczne. Dlatego dużo mówi się dziś o znaczeniu zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności społecznej i ekologii. Deweloperzy, którzy wykorzystują ekologiczne technologie, takie jak panele słoneczne, systemy odzyskiwania wody deszczowej oraz materiały budowlane o mniejszym śladzie węglowym, inwestują w tereny zielone wokół inwestycji, promują transport publiczny i rowerowy, a także angażują się w inicjatywy wspierające lokalne społeczności, są lepiej postrzegani na rynku.
Co ważne, w działaniach PR liczy się nie tylko deklaracja pewnych wartości. Należy dostarczyć dowody. W jaki sposób? M. in. przez tworzenie kampanii informujących o korzyściach ekologicznych, społecznych i ekonomicznych wynikających z realizacji projektów deweloperskich.
Przykłady działań PR w branży deweloperskiej
Przemyślane działania public relations to także ważny element zarządzania kryzysowego. W branży deweloperskiej mogą wystąpić nieprzewidziane opóźnienia, problemy z jakością materiałów lub nieporozumienia z mieszkańcami. Dobrze zorganizowany PR pozwala szybko i skutecznie zarządzać takimi sytuacjami, minimalizując ich negatywne skutki.
Kampanie PR w firmie deweloperskiej powinny obejmować współpracę z działem marketingu. Marketing i public relations razem stanowią potężne narzędzie pomocne w realizacji wyznaczonych celów wizerunkowych i sprzedażowych. Połączenie tych dwóch obszarów najlepszy sposób na to, by stworzyć spójną strategię promocji nowych inwestycji, obejmującą m.in. organizowanie dni otwartych, prezentacji projektów czy tworzenie wizualizacji przyszłych budynków.
Public relations w branży deweloperskiej łączy komunikację strategiczną, zarządzanie reputacją i kreowanie pozytywnego wizerunku. Skuteczne działania PR w firmie deweloperskiej pozwalają budować trwałe relacje z inwestorami, klientami, mediami i społecznościami lokalnymi – a to podstawa sukcesu każdego kolejnego projektu i fundament rozwoju przedsiębiorstwa!