Definicja
Elementy marketingu mix to składowe kompozycji marketingowej odgrywające rolę w procesie promocji i sprzedaży produktów i usług. Elementy te dotyczą różnych aspektów działania związanego z kreowaniem i komunikowaniem marki oraz prowadzeniem interakcji z klientami i konkurencją.
Ciekawostki
- Istnieją różne modele marketingu mix, których elementy mogą się różnić lub uzupełniać. Najbardziej popularna jest koncepcja mix 4 P, na którą składają się: produkt (product), cena (price), promocja (promotion) i miejsce (place).
- Różne koncepcje uwzględniają odmienne perspektywy: model 4 P sprawdza się w odniesieniu do sprzedaży produktów, 7 P uwzględnia kwestie istotne w przypadku oferowania usług, natomiast mix 4 C koncentruje się na uchwyceniu perspektywy klienta jako uczestnika procesów marketingowych.
- Celem rozważania poszczególnych elementów marketingu mix jest optymalizacja procesu sprzedażowego: stworzenie odpowiedniego produktu a następnie jego sprzedaż odpowiednim odbiorcom w najlepszym czasie i miejscu, za adekwatną odpowiednią cenę.
Informacje
Model mix marketingu może zawierać różne komponenty i ukazywać odmienne perspektywy. Wybierając własny schemat planowania warto zastanowić się nad dostosowaniem narzędzia do specyfiki oferowanego produktu lub usługi.
Najczęstsze elementy planów marketingowych mix
Czynniki skoncentrowane na funkcjonowaniu przedsiębiorstwa:
- Ludzie - od nastawienia, dobrej organizacji pracy i profesjonalizmu pracowników zależy nie tylko sama jakość produktu lub usługi, ale także to, w jaki sposób klient postrzega ofertę.
- Miejsce - takie, w którym sprzedaje się produkt lub usługę. Może to być sklep stacjonarny lub online, miejsce własne lub wykupione u innego sprzedawcy. Należy także rozważyć kwestie przechowywania i transportu.
- Procesy - wszelkie czynności związane z obsługą sprzedażową leżące po stronie firmy, których wydajność i skuteczność zależy od stopnia automatyzacji usługi i umożliwienia szybkiej interakcji ze sprzedawcą na etapach, gdzie mogą pojawić się pytania ze strony klienta.
- Otoczenie rynkowe - odwołuje się do kształtowania wizerunku marki i tworzenia wyróżniającego się produktu.
- Partnerzy - osoby lub organizacje zewnętrzne, współpraca z którymi skutkuje zwiększeniem zasięgu działań marketingowych.
Czynniki skoncentrowane na produkcie:
- produkt (lub usługa) - W punkcie tym planuje i rozwija się projekt tego, co będzie przedmiotem sprzedaży, obmyśla się potrzebne do niego technologie i określa się potrzebę, na jaką produkt lub usługa ma odpowiadać.
- opakowanie - istotne jest dostosowanie projektu opakowania tak, by z jednej strony zabezpieczało produkt, z drugiej zaś by swoją estetyką przemawiało do klienta.
- cena - dostosowanie ceny powinno opierać się na założeniu o generowaniu zysku oraz na określeniu stosunku ceny do jakości.
- pozycjonowanie - to określenie wartości (jakości i ceny) produktu lub usługi w stosunku do podobnych ofert proponowanych przez konkurencję.
- promocja - szereg działań informacyjnych i perswazyjnych ukierunkowanych na dotarcie do określonej grupy odbiorców.
Czynniki skoncentrowane na kliencie:
- planowanie i research - w modelach mix dotyczy określenia specyfiki grupy docelowej, tego kim jest klient, jakie ma potrzeby, możliwości i ograniczenia.
- dowody rzeczowe - zewnętrzne potwierdzenie jakości oferowanych usług (np. recenzje, gwarancje). Dowody rzeczowe mają ułatwić klientowi proces decyzyjny poprzez uwierzytelnienie oferty.
- personalizacja - zaplanowanie zakresu, w jakim oferta może ulec zmianie, by okazała się adekwatna do indywidualnych potrzeb klienta.
Podsumowanie
Elementy marketingu mix umożliwiają tworzenie ogólnych, wieloczynnikowych modeli marketingowych, a ich stosowanie w procesie planowania zwiększa szansę na to, że żaden z kluczowych aspektów nie został pominięty. Punktem wyjścia jest koncepcja marketingu 4 P, która może ulegać dalszemu rozbudowywaniu według indywidualnych potrzeb.
Powiązane hasła:
narzędzie promocji, agencja kreatywna, agencja brandingowa, agencja konsultingowa, wizja firmy, agencja 360, doradctwo strategiczne, strategia produktu, plan strategiczny, strategia biznesowa