Services

Public relations Communication strategy Branding Google Ads Positioning of websites Website development

Product offer

Company events Food marketing Marketing communication Graphic design Sales support Online marketing

Consulting offer

Social Media Internal communication Crisis management Employer Branding Reference Marketing Customer Lifetime Value B2B Marketing
return

A/B testing

Testy A/B – co to jest i na czym polega?

Definition

Testy A/B to testy porównawcze, których zadaniem jest porównanie co najmniej dwóch różnych wersji – np. treści – oraz ocenienie, która z nich jest bardziej efektywna i lepiej trafia do odbiorców. Dzięki testom porównawczym A/B możemy porównywać strony internetowe różniące się zaledwie jednym szczegółem lub kilkoma znaczącymi cechami.

Testy A/B ciekawostki, czyli co warto o nich wiedzieć

Gdzie wykorzystamy testy A/B?

Testy A/B mogą być wykorzystywane do różnych zadań. Stosując je, można porównywać reakcje poszczególnych grup odbiorców na poszczególne elementy umieszczone na stronie internetowej. Głównym celem wykonywania testu A/B jest wybór najlepszego z możliwych rozwiązań, a co za tym idzie – zwiększenie współczynników konwersji. Testy A/B pozwalają wybrać takie rozwiązania, które najlepiej przemawiają do odbiorców, wywołują u nich pożądane reakcje i bezpośrednio wypływają na liczbę odwiedzających daną witrynę internetową.

Czy testy A/B przynoszą korzyści?

Testy A/B są wyjątkowe i przynoszą niebywałe korzyści, dzięki temu, że można jej przeprowadzać praktycznie w każdym obszarze oraz w dowolnie wybrany sposób. Ich rola w poszczególnych badaniach została już dawno uznana za niezwykle przydatną. Testowanie różnych układów, kolorów, czy treści na stronie internetowej pozwala zidentyfikować najlepsze rozwiązania pod względem użytkowości i doświadczenia użytkownika. Dzięki testom A/B podejmowanie decyzji opiera się na danych, co minimalizuje ryzyko wprowadzania zmian bez wcześniejszego sprawdzenia ich skutków.

Testy A/B – najważniejsze informacje

Testy porównawcze A/B mogą przybierać różne formy. Mogą to być testy porównawcze stron internetowych, gdzie sprawdzane są czytelność treści, kolorystyka i inne parametry pomagające określić, który wariant wzbudza największe zainteresowanie i przyciąga największą liczbę odwiedzających. Kolejne to testy A/B porównujące tematy i działania w zakresie marketingu e-mailowego. W tym przypadku testowana grupa osób jest odpowiednio dzielona i oceniane jest, która z wersji przynosi efekty w postaci większej liczby otwartych i odczytanych wiadomości e-mail. Testy A/B mogą przybierać także formę porównywania różnych treści i badania wywoływanych przez nie zachowań.

Wiele osób z pewnością zadaje sobie pytanie, czy warto przeprowadzać testy porównawcze. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, gdyż testy A/B najwięcej korzyści przynoszą wtedy, gdy przeprowadzane są regularnie. Dla niektórych ich rezultat może być więc mało miarodajny.

Testy A/B pozwalają na przeprowadzenie szczegółowej analizy każdej strony internetowej, zarówno w całości, jak i jej poszczególnych elementów. Najważniejsze jest jednak, by przed przeprowadzeniem konkretnego testu i analizą wskazanego obszaru upewnić się, co dokładnie nas interesuje i jaki dane pragniemy uzyskać. Szczegółowe przedstawienie badanego zagadnienia jest kluczowe dla poznania konkretnej odpowiedzi i uzyskania wskazówek odnośnie kierunku dalszego działania.

Summary

Testy A/B  to bardzo skuteczna i prosta metoda badawcza, polegająca na pokazywaniu wybranej grupie odbiorców co najmniej dwóch różnych wersji jednego produktu. Może być to na przykład wiadomość e-mail, konkretny element strony internetowej, jak i cała witryna, choć takie rozwiązane jest dość rzadkie. Przeprowadzenie takiego testu daje odpowiedź na pytania, która wersja jest lepiej odbierana przez odbiorców, która zachęca ich do wykonania konkretnego działania – może to być wypełnienie ankiety lub klikniecie we wskazany link, czy baner. Takich działań jest mnóstwo i jedynie od konkretnego przypadku uzależniony jest ostateczny przebieg badania. Testy A/B, aby były miarodajne, nie powinny być przeprowadzane przypadkowo. Każdy powinien być dokładnie przemyślany.

Bardzo ważne by po zakończeniu testów dokładnie i starannie przeanalizować wyniki, co jest niezbędne do wdrażania zmian. Jednak na tym nie koniec. W kolejnych krokach należy dokładnie obserwować ich efekty i w razie potrzeby – wykonywać kolejne testy. 

Do you need help with your business development?

Bartosz Zieliński

Bartosz Zieliński Managing director

+48 665 379 071
b.zielinski@commplace.pl
Call me Log in Contact