Siatka FCB, znana również jako macierz FCB, to prosty schemat, który pozwala zinterpretować zachowania zakupowe klientów. Wzorce myślenia i odczuć odbiorców ułatwią wdrożenie skutecznej strategii reklamowej. Proponowany model bazuje na teorii dominującej półkuli. Sprawdź, dlaczego warto go wykorzystać przy tworzeniu kampanii!
Siatka FCB: analiza zachowań klientów
Specjaliści przypominają, że klient przechodzi przez etap poznawczy, afektywny i behawioralny. Siatka FCB uwzględnia cztery czynniki: myślenie, odczuwanie, a także wysokie i niskie zaangażowanie. Wspomniana macierz została opracowana w 1980 roku przez Richarda Vaughna i jego współpracowników. W tym czasie Vaughn pełnił funkcję starszego wiceprezesa globalnej sieci agencji reklamowych – Foote, Cone and Belding (FCB).
Lewa półkula odpowiada za racjonalne zachowanie, z kolei prawa półkula jest emocjonalna i intuicyjna. Siatka FCB odzwierciedla wspomnianą teorię. Aby dobrze zinterpretować wyniki, warto pamiętać jeszcze o jednej zasadzie. Oś pozioma przedstawia zachowania od racjonalnych do emocjonalnych, z kolei oś pionowa ilustruje zmianę zainteresowań i zachowań konsumentów.
Kategoryzacja produktów
Siatka FCB pozwala przyporządkować produkty do poszczególnych kategorii. Do pierwszego kwadrantu (informacyjnego) należą produkty o wysokiej wartości. Zazwyczaj kupuje się je raz w życiu, wymagają zaangażowania i myślenia konsumenta. Do drugiego kwadrantu (afektywnego) zaliczymy cenne produkty, które wywołują duże emocje u kupującego. W trzeciej ćwiartce (nawykowej) znalazły się przedmioty codziennego użytku, natomiast do czwartej (satysfakcji) przypisane zostały produkty, których zakup lub konsumpcji sprawiają radość.
Siatka FCB pomaga stworzyć skuteczną strategię marketingową. Zastanawiasz się, jak włączyć social media w plan PR? Przede wszystkim dopasuj swoje działania do specyfiki danej platformy. Zastanów się, jakie posty przyciągną większą liczbę użytkowników, a jakie zniechęcą ich do Twojej firmy.
Zastanawiasz się, jak zbadać zaangażowanie konsumentów?
Nasi specjaliści korzystają z profesjonalnych narzędzi analitycznych!
Nie wiesz, jak wywołać określoną reakcją u odbiorcy i skłonić go do rozpowszechnienia informacji? Wykorzystaj do tego reklamę wirusową, która zaciekawi i zainspiruje użytkownika do działania. Aby zmaksymalizować efekty, poznaj rynek i potrzeby potencjalnych klientów. Postaw na kreatywność, dzięki czemu wyróżnisz się na tle innych marek.