Nawigacja

Marketing zapachowy w brażny hotelarskiej 

Marketing

Marketing zapachowy to coś więcej niż rozprzestrzenianie w konkretnych miejscach przyjemnych aromatów. Konkretny zapach stanowi cenny element wizerunku marki. Z potecjału aromamarketingu zdają sobie sprawę firmy z najróżniejszych branż – również z hotelarskiej. Jak wykorzystać marketing zapachowy w hotelu?

Potęga marketingu zapachowego

Czy wiesz, dlaczego przy wejściu do supermarketów czuć zapach świeżego pieczywa? Przed kawiarniami intensywnie pachnie świeżo zmieloną kawą? A w okresie świątecznym w galeriach handlowych nad głowami unosi się przyjemna woń jodły, mandarynek czy piernika? Odpowiedzią jest marketing zapachowy! 

Według badań zapach jest odpowiedzialny za wywoływanie ponad 70% emocji w ciągu dnia. Obok wzroku jest to najsilniejszy zmysł, jakim dysponuje człowiek. Przedsiębiorcy i specjaliści do spraw marketingu wykorzystują tę wiedzę w kreowaniu skutecznych działań marketingowych. Za pomocą przyjemnych, starannie wyselekcjonowanych i właściwie dobranych zapachów oddziałują na zmysł węchu potencjalnych klientów. Przyjemne zapachy przywołują na myśl miłe wspomnienia, wprawiają w wyśmienity nastrój i wywołują w nas konkretne emocje. Zapach świeżych bułeczek sprawia, że Twoje ślinianki zaczynają produkować więcej śliny, a brzuch wyraźnie daje znać, że potrzebuje jedzenia. Z pewnością doświadczając takiego uczucia, jesteś bardziej skłonny do tego, żeby wstąpić do mijanej piekarni i kupić coś pysznego. I to właśnie jest marketing zapachowy.

Aromamarketing polega na rozpylaniu przyjemnych aromatów w celu wzmocnienia wizerunku marki, nadania jej określonej wartości, wywołania w odbiorcach przyjemnych odczuć i ostatecznie zwiększenie sprzedaży. Marketing zapachowy głównie wykorzystuje się w sprzedaży detalicznej, restauracjach i branży usługowej. Jednak z jego potencjału coraz chętniej korzystają również hotele i inne obiekty wypoczynkowe. 

Jak pachnie odpoczynek?

Prowadzenie hotelu na dzisiejszym, niesamowicie konkurencyjnym rynku to prawdziwe wyzwanie. Właściciele obiektów wypoczynkowych dokładają wszelkich starań do tego, żeby goście czuli się komfortowo. Dbają o wysoką jakość obsługi, oferują znakomite zakwaterowanie oraz rozmaite udogodnienia i pielęgnują pozytywne doświadczenia klientów na każdym etapie kontaktu z marką. Budowa dobrych relacji z gośćmi jest bowiem ważnym elementem działań marketingowych. Zadowoleni klienci nie tylko są skłonni powrócić do hotelu, ale także chętnie polecają obiekt znajomym i zamieszczają w sieci pozytywne opinie, które zachęcają innych do skorzystania z jego oferty. 

Jak się okazuje, na pozytywne doświadczenia klientów wpływa również zapach, który unosi się w hotelu. Podstawowym założeniem aromamarketingu w hotelarstwie jest stworzenie dobrego, wręcz przyjemnego pierwszego wrażenia oraz wykreowanie korzystnego wizerunku marki w świadomościach gości. Zapach odróżnia hotel od konkurencji, nadaje mu indywidualny charakter i poprawia jego rozpoznawalność na rynku. Czyni go czymś wyjątkowym, jedynym w swoim rodzaju. Co więcej, miły aromat wprowadza atmosferę świeżości i czystości oraz zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

Jednym z pierwszych hoteli, który wykorzystał marketing zapachowy, był obiekt sieci Westin Hotels & Resorts. Specjaliści zaważyli, że zapach nieodłącznie powiązany jest z pamięcią. W swoich działaniach wykorzystali przyjemny zapach białej herbaty. Rozpylili go w obiekcie, by hotelowi goście mogli go zapamiętać. Następnie zaczęli aromatyzować swoje materiały promocyjne i papier firmowy. Dzięki temu na stałe zapisali się w świadomości swoich odbiorców. Zapach białej herbaty stał się nieodłącznym elementem wizerunku marki. 

Marketing zapachowy wykorzystuje również sieć Le Méridien. Marka, chcąc sprawdzić, by goście czuli się jak w domu podczas podróży, zaczęła rozpylać w swoich hotelach zapach książek. Inspiracją do stworzenia aromatu „Saint-Exupery” była stara kopia książki „Mały Książę”. Zapach przywodzi na myśl wiekową, drewnianą bibliotekę, wypełnioną po brzegi prawdziwymi arcydziełami, oprawionymi w skórzane okładki. Ta wyjątkowa nuta zapachowa kojarzy się z ciepłem domowego ogniska i spokojem. Dodatek przyjemnej wanilii zapewnia gościom poczucie komfortu i sprawia, że czują się bezpiecznie, przebywając w hotelach sieci. 

Gdzie w hotelu powinien dominować zapach?

Gość hotelowy już od progu powinien zostać powitany pięknym zapachem. W końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz! Właściciel hotelu ma zaledwie kilka sekund na to, żeby oczarować swojego gościa. Zapach w tzw. strefie wejścia, czyli w lobby i przy recepcji, powinien być świeży i przyjemny. Musi tworzyć wyjątkową, niezapomnianą atmosferę, która na długo zostanie zapamiętana. 

Piękny aromat powinien unosić się również w innych częściach wspólnych w hotelu, takich jak korytarze, toalety i restauracje. Można rozpylić go również w hotelowym SPA, w sali fitness czy w strefie basenowej.

Skuteczność marketingu zapachowego w hotelach 

Marketing zapachowy, też cały marketing sensoryczny, czyli taki, który oddziałuje na zmysły, wielokrotnie zostawał poddawany badaniom i analizom. Wyniki są jednoznaczne – przyjemny zapach generuje pozytywne odczucia. Ponad 90% osób przyznaje, że miły aromat w hotelu korzystnie wpływa na ich nastawienie. Co ciekawe, prawie 70% gości czuje się lepiej w miejscach, w których ładnie pachnie. Przyjemny aromat pozwala im się odprężyć i wyposaża ich w większe pokłady cierpliwości. 

Około 50% ankietowanych chętnie powróci do hotelu, który kojarzy im się z miłym, kojącym zapachem. Aromat wzmacnia tożsamość marki i kreuje jej pozytywny wizerunek, skutecznie zachęca do ponownych odwiedzin i tworzy silną więź brandu z klientem. 

Marketing zapachowy sprawdza się w hotelarstwie. Umiejętnie wykorzystany przyniesie Ci wyjątkowe korzyści!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt