Nawigacja

Funkcje ceny: element strategii marketingowej

Strategia marketingowa
funkcje ceny: strategia

Zakładając własną firmę, musisz podjąć wiele ważnych decyzji. Chociaż wielu przedsiębiorców samodzielnie prowadzi uproszczoną ewidencję kosztów i przychodów, ustalenie ceny produktu stanowi dla nich nie lada wyzwanie. To, jak go wycenisz, wpłynie nie tylko na dobór grupy docelowej, lecz także na to, w jaki sposób potencjalni klienci będą postrzegać Twoją ofertę. Aby ułatwić Ci zadanie, przybliżamy funkcje ceny.

Jaką rolę odgrywa cena w marketingu?

Przede wszystkim cena pełni funkcję informacyjną, ponieważ sygnalizuje klientowi, jaką wartość ma dany produkt lub usługa. Dodatkowo pozwala firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Warto również zwrócić uwagę na wizerunkowe funkcje ceny, które nie są związane z sytuacją ekonomiczną, dystrybucją zamówień, czy kosztem produkcji. Oferowane produkty kojarzą się z prestiżem, luksusem i wysoką jakością. Mogą również stanowić wyznacznik statusu społecznego.

Strategia cenowa wpływa bezpośrednio na marżę i zysk, z dotychczas przeprowadzonych badań wynika, że wiele przedsiębiorstw wciąż nie poświęca jej wystarczającej uwagi. Niektóre firmy zawyżają ceny, aby podkreślić unikalność produktu, podczas gdy inne marki proponują bardzo niskie ceny, aby przyciągnąć dużą liczbę klientów. 

Jakie są główne funkcje ceny?

Promocyjne funkcje ceny odgrywają ważną rolę, szczególnie w przypadku firm, które działają w konkurencyjnej branży. Zastanawiasz się, jak przekonać niezdecydowanych klientów? W tym przypadku warto przeprowadzić akcję promocyjną. 

Jeśli chodzi o podział dóbr i usług, kluczowym narzędziem jest cena. To oznacza,  że pełni funkcję redystrybucyjną. Pozwala również przesunąć dochody od jednej grupy społecznej do drugiej, a także budżetu państwa. Warto również wspomnieć o funkcji bodźcowej, czyli symulacyjnej. Ceny produktów i usług oddziałują nie tylko na konsumentów, lecz także na dostawców. Istnieje tutaj prosta zależność, im wyższa stawka, tym więcej zarobi produkt.  Z kolei tańszy produkt jest w zasięgu większej liczby klientów, ale może stać się nieopłacalny. 

Jak ustalić ceny produktów i usług?

Podpowiemy, jak stworzyć politykę cenową!

Zastanawiasz się, jak zdobyć silną pozycję rynkową i nie dać się konkurencji? Postaw na pozycjonowanie marki, które może dotyczyć polityki cenowej, identyfikacji wizualnej, strategii marketingowej, komunikacji z klientami, produktu lub usługi. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, powinieneś poznać potrzeby, zainteresowania, problemy i motywacje grupy docelowej.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt