Nawigacja

Etapy rozmowy sprzedażowej, czyli krok po kroku do udanej sprzedaży

Pozyskiwanie klientów

Na dzisiejszym, mocno konkurencyjnym rynku skuteczne sprzedawanie to sztuka! Często ostateczny sukces zależy od handlowca, który przeprowadzi z klientem merytoryczną, profesjonalną rozmowę sprzedażową. A także umiejętnie przekona go do zakupu bądź skorzystania z usług. Jakie etapy rozmowy sprzedażowej wyróżniamy? 

Najważniejsze etapy rozmowy sprzedażowej

Rzetelne przygotowanie do rozmowy z klientem to podstawa! Działając zgodnie z wyznaczonym kluczem, handlowiec wie, na co zwrócić szczególną uwagę, kiedy i jakie kroki podjąć, a także jakie pytania zadawać, by doprowadzić do finalizacji sprzedaży.

Potrzebujesz wskazówek, by przeprowadzać rozmowy z klientami?

Znamy cenne porady jak być skutecznym w rozmowach sprzedażowych!

Możemy wyróżnić 5 etapów:

  1. Nawiązanie kontaktu

Nawiązanie kontaktu z klientem to swoiste wprowadzenie do rozmowy sprzedażowej, fundament pod przyszłą sprzedaż. Zwykle jest to krótka pogawędka, czasem nawet jedno zdanie, które ułatwi zbudowanie relacji z klientami, pozwoli sprzedawcy dopasować się do jego sposobu bycia i komunikacji. Pierwsze wrażenie niejednokrotnie rzutuje na dalszy przebieg całej rozmowy sprzedażowej. Dlatego handlowiec powinien nawiązać z klientem kontakt wzrokowy, by pokazać pewność siebie i zbudować jego zaufanie. Duże znaczenie ma również uśmiech, który rozluźnia atmosferę i pokazuje pozytywne nastawienie.

  1. Analiza potrzeb klienta

Ważną cechą dobrego sprzedawcy jest umiejętność aktywnego słuchania. Handlowiec powinien dokładnie poznać oczekiwania klienta, by w kolejnym etapie rozmowy sprzedażowej zaproponować mu taką ofertę, jaka zadowoli go najbardziej.

  1. Prezentacja oferty 

Prezentacja oferty sprzedażowej to jeden z najważniejszych etapów rozmowy sprzedażowej. Handlowiec powinien wykorzystać informacje uzyskane w analizie potrzeb klienta, by przedstawić mu ofertę „szytą na miarę”. Warto wykorzystać do tego język korzyści. By wzbudzić zaufanie klienta i przekonać go do zakupu, sprzedawca musi wykazać się doskonałą znajomością oferowanego produktu/usługi i dużą wiedzą z zakresu technik sprzedażowych. 

  1. Finalizacja sprzedaży

Finalizacja to punkt kulminacyjny procesu sprzedaży. Handlowiec przedstawia ostateczne argumenty, a następnie w odpowiednim momencie pewnie zamyka transakcję, zadając proste pytanie – np. „Czy zatem możemy przejść do kasy?”, „Gotówka czy karta?”, „Rozumiem, że nawiązujemy współpracę?”, „Rozumiem, że jest Pan zdecydowany?”. 

  1. Obsługa posprzedażowa

Obsługa posprzedażowa to wszelkie czynności, które następują po zrealizowaniu płatności. Czyli pomoc w razie problemów, odpowiadanie na pytania o szczegóły realizacji usługi itp. Profesjonalna obsługa posprzedażowa to skuteczny sposób budowy długotrwałej relacji z klientem. Istnieje bowiem duża szansa na to, że klient, którym marka doskonale zaopiekowała się na każdym etapie sprzedaży, ponownie skorzysta z jej usług.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt