Navigation

Marketingplanung im Unternehmen – Tools und Nutzen

Vermarktungsstrategie
Marketingplanung im Unternehmen – Tools und Nutzen

Wussten Sie, dass Vermarkter, die einem Plan folgen, 538 % mehr haben? Erfolgsaussichten haben als diejenigen, die sich dem Element stellen? Dies geht aus Daten des Content Marketing Institute hervor. Marketingplanung daje wymierne korzyści. Dlatego aż 89 proc. marketerów, którzy odpowiadają za strategiczne Marketingplanung B2B, korzysta z jasno określonego planu.  Czy jesteś wśród nich? 

Was lernen Sie aus dem Artikel?

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, na czym dokładnie polega strategiczne Marketingplanung? A może interesuje Was, jakie konkretne modele planowania marketingowego mogą pomóc Waszej firmie osiągnąć sukces? Jeśli tak, to trafiliście we właściwe miejsce.

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, skuteczne Marketingplanung jest kluczem do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Firmy, które wdrażają przemyślane strategie marketingowe, mogą liczyć na szereg korzyści – od zwiększenia rozpoznawalności marki po wzrost sprzedaży.

W tym artykule przyjrzymy się krok po kroku procesowi planowania marketingowego, omówimy najważniejsze narzędzia wykorzystywane w tej dziedzinie oraz pokażemy, jakie konkretne korzyści może przynieść firmie wdrożenie skutecznego planu marketingowego. Bez dalszych wstępów, zagłębmy się w świat planowania marketingowego!

Inhalt:

Haben Sie ein klar definiertes Marketingziel?

Wir helfen Ihnen, es zu erreichen.

Was ist strategische Marketingplanung? 

In früheren Artikeln sind wir bereits ausführlich auf einzelne Elemente des Plans eingegangen, wie zum Beispiel: Vision, Kampagne bzw Marketing-Kommunikationskanäle. Was den Betrieb des Unternehmens wirklich auf einen anderen Weg bringen wird, ist die Kombination all dieser Faktoren zu einem Ganzen, das eine kohärente Strategie sein sollte. Erst dann sehen Sie, ob die Teile dieses Puzzles zusammenpassen und den gewünschten Effekt erzielen. 

Czy gdy planujesz marketing w swojej firmie, to idziesz na żywioł? A może rozpisujesz kroki i działasz zawsze według planu? Dowiedz się, dlaczego strategiczne Marketingplanung może uratować Twoją działalność. Aby rozwijać firmę, musisz mieć Marketingziele. Następnie potrzebujesz środków, które pozwolą Ci je osiągnąć. W skrócie z tych dwóch etapów składa się strategiczne Marketingplanung

McDonald und Wilson, Autoren einer der Planungsmethoden, schreiben: „Ein strategischer Marketingplan ist eine klare Gegenüberstellung wichtiger Markttrends mit Zielen in Schlüsselmarktsegmenten und den Werten, die ein Unternehmen von seinen Wettbewerbern unterscheiden. Der Plan sollte sich auf Ziele und vorrangige Strategien konzentrieren. Sie muss auch deren finanzielle Folgen umfassen.“ 

Jakie są modele planowania marketingowego?

Niektórzy marketerzy kurczowo trzymają się jednego modelu planowania. Tymczasem modele to tylko narzędzia, które mają Ci ułatwić podjęcie odpowiednich kroków i osiągnięcie sukcesu. Warto wymienić kilka najpopularniejszych. Być może jeden z nich zainspiruje Cię w Twoim strategicznym planowaniu marketingowym

  • SOSTAC-Modell,
  • ASP-Modell,
  • McDonald's Vier-Phasen-Modell, 
  • APIC-Modell. 

Das SOSTAC-Modell besteht aus sechs Schritten. Ausgangspunkt ist die Analyse der Situation: Wo steht das Unternehmen an dieser Stelle? Wie sieht sein Umfeld in Bezug auf Wettbewerb und Trends aus? Dann fragen Sie sich, welche Wirkung Sie erzielen möchten und wohin Sie wollen. Im nächsten Schritt planen Sie Strategien und Taktiken, die Sie diesem Ziel näher bringen sollen und setzen diese in die Tat um. Der letzte Schritt besteht darin, die Auswirkungen zu überprüfen. 

ASP to kolejny popularny model planowania marketingowego. Tu kroki są tylko trzy: Analiza, Strategie i na końcu Programy, czyli: cele sprzedażowe, Branding, PR-Aktionen und alles, was es braucht, um die richtigen Strategien in die Tat umzusetzen. Das McDonald-Modell besteht aus vier Phasen: Zielsetzung, Situationsanalyse (Marketing-Audit, analiza), sformułowaniu strategii, a na końcu na alokacji zasobów i monitoringu. W modelu APIC Marketingplanung polega na analizie, planowaniu właściwym, implementacji i kontroli. Jak widać, większość kroków powiela się pomiędzy modelami. Nie da się powiedzieć, że jeden z nich jest lepszy od innych. Wszystko zależy raczej od doświadczenia w dobieraniu ich do konkretnej sytuacji. 

Co zyskuje firma wdrażając planowanie marketingowe?

Trudno wymienić wszystkie korzyści z planowania marketingowego. Przede wszystkim wiesz, jakiego efektu możesz się spodziewać. Jesteś też w stanie sprawdzić, czy obrane strategie rzeczywiście przynoszą efekt. Marketingplanung w kilku krokach pozwala rozłożyć duże idee na mniejsze etapy. To ułatwi Ci zarządzanie. W tym miejscu można zapytać, czy da się to pogodzić z modną koncepcją agile marketingu. 

Kurz gesagt geht es darum, Annahmen jederzeit während der laufenden Kontrolle der Umsetzung von Annahmen zu ändern. In einem solchen Modell lohnt es sich immer noch, strategische Marketingplanungsmodelle zu verwenden. Der einzige Unterschied besteht darin, dass diese Zyklen kürzer sein werden. Sie planen Ziele, legen Maßnahmen zu deren Erreichung fest und kontrollieren die Wirkung. Wenn etwas schief geht, ändern Sie Ihre Annahmen. Strategische Marketingplanung ist großartig, sowohl wenn Sie Ziele für die kommenden Jahre festlegen möchten, als auch wenn Sie die Lösung mehrere Wochen oder Monate lang testen möchten. Auch hier funktionieren einzelne Schritte, die es Ihnen ermöglichen, Ziele klarer zu setzen und Wege zu finden, diese zu erreichen. 

Marketingplanung Schritt für Schritt 

Omówiliśmy już kilka metod na wdrażanie strategii planowania marketingowego. Czy da się je sprowadzić do wspólnego mianownika? W uproszczeniu, niezależnie od metody, z której będziesz korzystał, musisz postawić na kilka najważniejszych etapów. Pierwszy to analiza obecnej sytuacji. Możesz ją przeprowadzić dzięki badaniom opinii, kontroli zysków i strat, podsumowaniu efektów dotychczasowych kampanii. Nie abstrahuj od sytuacji zewnętrznej. Weź pod uwagę zmieniające się trendy i działania konkurencji. Kolejny punkt to planowanie działań, które mogłyby poprawić sytuację. Zacznij od szerszych strategii, wykorzystując np. analizę SWOT lub Porters fünf Kräfte. Następnie rozbij te szerokie plany na kroki, które możesz wdrożyć na co dzień: w kanałach social-media, relacjach z pracownikami, polityce cenowej.  

Po wdrożeniu tych działań przeprowadź analizę tego, co się sprawdziło. Być może okaże się, że pewne założenia trzeba zmienić lub sięgnąć po zupełnie inne środki. Mając taką podbudowę, możesz rozpocząć kolejny cykl i strategiczne Marketingplanung z nowymi danymi, które już posiadasz. Jak widać, nawet strategia, która nie wypaliła, nie jest tak naprawdę porażką. Dowiedziałeś się, które środki nie doprowadzą Cię do celu, a to kapitał, który pozwoli następnym razem wdrożyć bardziej skuteczne rozwiązania. Oczywiście najlepiej byłoby „trafić” za pierwszym razem i stworzyć rozwiązanie, które odpowie na potrzeby Twojego przedsiębiorstwa. Aby sobie to ułatwić, skontaktuj się z nami w celu omówienia Twojej pierwszej strategii marketingowej.

Jak stworzyć skuteczny plan marketingowy?

Wirksam Marketingplanung rozpoczyna się od precyzyjnego zdefiniowania celów biznesowych, które mają być osiągnięte poprzez działania marketingowe. Następnie niezbędna jest dogłębna analiza rynku, obejmująca zarówno otoczenie makroekonomiczne, jak i mikroekonomiczne, co pozwala na identyfikację szans i zagrożeń. Kolejnym krokiem planowania działań marketingowych jest określenie grupy docelowej oraz jej potrzeb i oczekiwań, co umożliwia dostosowanie komunikacji i oferty. Ważnym elementem jest również wybór odpowiednich kanałów dystrybucji i promocji, które zapewnią efektywne dotarcie do klientów.

Struktura strategicznego planowania marketingowego

Przejrzysta struktura to fundament każdego skutecznego planowania marketingowego.Dokument powinien rozpoczynać się streszczeniem dla zarządu, następnie przechodzić do szczegółowej analizy sytuacji marketingowej, identyfikując zarówno możliwości, jak i zagrożenia. W tym kontekście planowanie działań marketingowych oznacza nie tylko planowanie kampanii, ale też opracowanie konkretnych rozwiązań w odpowiedzi na rozpoznane problemy. Po zdefiniowaniu celów marketingowych, następuje opracowanie kompleksowej strategii obejmującej decyzje produktowe, cenowe i dystrybucyjne. Plan działania, który podsumowuje wcześniejsze kroki, musi być skoordynowany z realnym budżetem. Istotnym elementem jest także część prognostyczna i kontrolna – planowanie marketingowe musi zakładać mierzenie efektów oraz możliwość korekty przy zmieniających się uwarunkowaniach.

Kto powinien odpowiadać za planowanie działań marketingowych w firmie?

Odpowiedzialność za planowanie działań marketingowych powinna spoczywać na zespole specjalistów z różnych obszarów, którzy wspólnie tworzą spójną strategię. Kluczową rolę odgrywa dział marketingu, który posiada wiedzę na temat rynku, klientów i konkurencji, oraz potrafi opracować skuteczne kampanie promocyjne. Ważne jest również zaangażowanie działu sprzedaży, który dostarcza informacji zwrotnych od klientów i pomaga w dostosowaniu oferty. W przypadku mniejszych firm, odpowiedzialność za strategiczne planowanie marketingowe może spoczywać na właścicielu lub menedżerze, który koordynuje działania różnych działów. 

Ruf mich an Panel klienta Kontakt