Istnieje wiele taktyk, które zwiększają wartość sprzedaży i dzięki temu pozwalają generować wyższe zyski. Jedną z nich jest sprzedaż komplementarna. Na czym polega? Czy jest skuteczna?
Co to jest cross-selling?
Cross-selling, inaczej zwany sprzedażą komplementarną lub krzyżową, to technika zwiększania wartości zakupu poprzez proponowanie przedmiotów dodatkowych do głównego produktu. Jak to wygląda w praktyce? Klient kupuje smartfon, a sprzedawca w sklepie detalicznym bądź specjalny algorytm w e-sklepie proponuje mu zakup słuchawek, etui, czy folii na ekran. Kluczem do skutecznego cross-sellingu jest oferowanie produktów dodatkowych o niższej wartości niż produkt główny. Cena akcesoriów wydaje się znikoma, dlatego klienci chętniej dodają je do koszyka.
Czy sprzedaż komplementarna działa?
Proponowanie produktów komplementarnych przekłada się na realne zyski. Cross-selling pobudza do dalszych zakupów. Według statystyk prawie 30% całkowitej sprzedaży wielu sklepów internetowych to produkty rekomendowane. Wielu sprzedawców detalicznych twierdzi, że polecenia konkretnych produktów, jako dodatek do głównego artykułu, to jeden z głównych czynników wpływających na ostateczną wartość zakupów klienta.
Cross-selling to skuteczna technika sprzedażowa, która zamiast narzucać klientom zakup, delikatnie go proponuje. Sprzedaż komplementarna zwiększa customer lifetime value. Klient czuje się ważny, ponieważ marka dba o jego potrzeby, oferując mu dodatkowe produkty, które mogą mu się przydać.
Wielu konsumentów podejmuje decyzje pod wpływem impulsu. Gdy sprzedawca zaproponuje im konkretny produkt dodatkowy, którego sami nie znaleźli w sklepie, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że go kupią.
Zastanawiasz się jak zastosować cross-selling w Twojej firmie?
Zajmujemy się sprzedażą komplementarną!
Cross-selling a up-selling
Cross-selling często utożsamiany jest z up-sellingiem. Chociaż są to pojęcia zbliżone, to dotyczą nieco innych mechanizmów. Sprzedaż komplementarna to proponowanie dodatkowych produktów, natomiast up-selling to oferowanie droższych zamienników, w celu zwiększenia wartości pojedynczego zakupu. Sklepy często promują produkty o wyższym standardzie jako „chętniej wybierane przez klientów”.
Zarówno sprzedaż komplementarna, jak i up-selling to znakomite taktyki sprzedażowe, które w prosty sposób mogą zwiększyć wartość transakcji. Sprzedawca, który chce prowadzić efektywny biznes, powinien rozważyć wprowadzenie zarówno jednej, jak i drugiej formy sprzedaży.