Jeżeli chcesz dotrzeć ze swoim produktem lub usługami do szerokiego grona odbiorców, powinieneś zainteresować się influencer marketingiem. Jest to niezwykle popularna i skuteczna forma marketingu. Z dalszej części artykułu dowiesz się czym dokładnie jest influencer marketing i dlaczego warto w niego zainwestować.
Influencer marketing jest stosunkowo nowym terminem, który narodził się w erze rozwoju social media. O ile słowo marketing jest dosyć znane i oznacza ogół czynności, technik prowadzących do sprzedaży produktów oraz usług, to znacznie słowa influencer nie jest już tak oczywiste. Najogólniej ujmując, influencer jest terminem, którym określa się popularne osoby, posiadające wpływ na decyzje i opinie innych osób. W naszym rozumieniu taka osoba jest znana na portalach społecznościowych – Instagramie, YouTube, Snapchacie, Twitterze i nie tylko. Zazwyczaj przyjmuje się, że osoba może mianować się influencerem, jeżeli ma duże grono odbiorców na wszystkich mediach społecznościowych (od kilku tysięcy po nawet kilkaset milionów osób).
Na czym polega influencer marketing?
Istotą influencer marketingu jest wykorzystanie wpływu znanych osób na odbiorców będących potencjalnymi klientami firmy. Za pomocą treści publikowanych na swoich social media influencer jest w stanie wpłynąć na decyzje swoich fanów, przykładowo w sprawie zakupu usługi danej firmy. Influencer marketing określa się również jako wszelkie działania marketingowe, opierające się na współpracy influencera z daną firmą. W tym przypadku influencer jest pośrednikiem między firmą a konsumentami, który może bardzo pomóc danej marce w dotarciu do klienta.
Influencer – osoba zaufania społecznego?
Dlaczego konsumenci ufają influencerom? Jak pokazują badania, niemal 90% konsumentów przyznaje, że podczas zakupu kierują się rekomendacjami znanych osób. I takimi osobami mogą być nie tylko celebryci z gazet, ale osoby znane w mediach społecznościowych. Z danych wynika również, że szczególnie młodzi odbiorcy (pomiędzy 15 a 25 rokiem życia) czują pewien rodzaj osobistej więzi z influencerem.
Twórcy internetowi zwracają się do swoich fanów bezpośrednio i dzięki temu znacznie skracają dystans. Influencer – w przeciwieństwie do niedostępnej gwiazdy filmowej – jest blisko swoich fanów i zazwyczaj codziennie publikuje nowe treści. Do tego wszystkiego dokłada się również tzw. efekt halo.
Dzięki temu mechanizmowi psychologicznemu nieświadomie przypisujemy spójne, pozytywne cechy danemu obiektowi na podstawie pierwszego wrażenia. Tak więc widząc estetyczne zdjęcia z ładną i uśmiechniętą dziewczyną, automatycznie myślimy, że jest szczera i miła.
Mikro-influencer i makro-influencer
W ramach influencer marketingu działają influencerzy, których można podzielić na dwie kategorie – według uzyskiwanych zasięgów: makro-influencer i mikro-influencer.
- makro-influencer – jest to influencer posiadający od kilkudziesięciu tysięcy po miliony fanów. Content publikowany na social media przez makro-influencera jest praktycznie zawsze wysokiej jakości.
- mikro-influencer – jest to influencer posiadający od tysiąca do dziesięciu tysięcy fanów na social media. Bardzo często content tworzony przez mikro-influencerów jest niższej jakości, ale nie jest to regułą. Tego typu influencerzy mogą być bardzo cenni, szczególnie jeżeli ich content trafia do pożądanych przez firmę nisz.
Szukasz skutecznego sposobu na dotarcie do klientów?
Doradzimy najlepszy.
Jak wybrać influencera?
Planując swoją strategię komunikacji w internecie, niezwykle ważne jest wybranie odpowiedniego influencera. Można pomyśleć, że lepszym wyborem jest makro-influencer, posiadający ogromne grono fanów na social media. Jednak nic bardziej mylnego, ponieważ od liczby obserwujących ważniejszy jest wskaźnik zaangażowania. Tenże wskaźnik pokazuje, ile osób jest aktywnych na profilach influencera, a jaki procent z nich stanowią tzw. ghost followers.
Osoby niezaznajomione z influencer marketingiem mogą zostać oszukane przez influencerów, którzy kupują followersów dla podniesienia statystyk. Także od liczby obserwujących na Instagramie, ważniejsze są statystki. To one pokazują jaki odsetek followersów komentuje, wchodzi w linki na profilu czy „serduszkuje” zdjęcie.
Wizerunek influencera musi być również spójny z przesłaniem firmy. Dzięki temu odbiorcy będą przychylniej odnosili się do oferowanych produktów i prezentowanych treści.
Influencer marketing w praktyce
Influencer może dbać o PR firmy, będąc oficjalnym ambasadorem marki. Może też krótkookresowo wspierać działania marketingowe i sprzedażowe firmy, oferując zniżki na zakupy czy przedstawiając nowe produkty. Ponadto influencer reklamuje produkty – wstawiając na swoje kanały social media treści sponsorowane w formie postów, zdjęć, filmików. Influencer w zamian za reklamy może dostać zniżki na zakupy, darmowe produkty albo wynagrodzenie pieniężne. Influencer marketing jest stosunkowo niedrogą formą reklamy. Przykładowo – w zamian na produkty o wartości kilkuset złotych, firma może dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów. Wejście w świat influencer marketingu jest świetną opcją, zarówno dla małych jak i dużych firm.