Nawigacja

Cykl życia organizacji – na jakim etapie jest Twoja firma?

Strategia marketingowa

Wszystko co dzieje się na rynku ma swój określony czas. Zarówno produkt czy nasza marka znajduje się na pewnym etapie jego życia. Cykl życia organizacji również wytycza ramy, dzięki którym wiemy w jakim kierunku się rozwijać.

Czym jest cykl życia organizacji?

Cykl życia organizacji to model który informuje w jaki sposób organizacje się rozwijają, dojrzewają i upadają w czasie. Tak samo jak w życiu człowieka – organizacje się rodzą, rozwijają, następnie podupadają i w końcu umierają. Niektóre organizacje mają długi cykl swojego życia, z kolei inne nie przetrwają długo na rynku. Każda faza ma swoje charakterystyczne cechy, ponieważ etapy różnią się stopniem konkurencyjności, stopniem nasycenia rynku, znajomością marki organizacji, sprzedażą produktów organizacji i tym podobne. Dzięki zastosowaniu tego modelu managerowie mogą uświadomić sobie w pełni wszystkie fazy przez jakie przechodzi ich firma, a to pomaga zrozumieć priorytety każdej fazy i pozwala podjąć odpowiednie decyzje dla przdsiębiorstwa.

Dlaczego warto znać cykl życia organizacji?

Może się wydawać, że modele cyklu życia są w ogóle niepotrzebne do dobrego funkcjonowania firmy. Niestety – w dzisiejszych czasach, gdy każdy rok zaskakuje nas czymś przełomowym, a intensywność rozwoju technologii jest niesamowicie szybka należy uświadomić sobie, iż cykle które kiedyś trwały latami, współcześnie mogą przeminąć nawet w trakcie kilku miesięcy. Rynek stale poddawany jest zmianom, szczególnie w ostatniej dekadzie. Jeśli nie podejmiesz odpowiednich działań dedykowanym konkretnej fazie możesz nie poradzić sobie na rynku, a Twoja organizacja upadnie. Cykl życia organizacji pozwala radzić sobie z kryzysami i dobrać odpowiednie strategie marketingowe, by wyróżnić się na rynku i przetrwać. Rozpoznając symptomy możesz wprowadzić odpowiednie działania. To zrozumienie dostarcza wielu informacji na temat problemów oraz jak je rozwiązać.

Faza istnienia

Faza istnienia, inaczej nazywana fazą narodzin, czy rozruchu oznacza początek istnienia organizacji. Na tym etapie kluczowy jest oczywiście dobrze przygotowany biznesplan wraz z gotową strategią marketingową firmy, produktu oraz naszej marki. To etap od którego zależy Twoje być albo nie być. Musisz zgromadzić odpowiedni kapitał, zatrudnić pracowników, stworzyć zespoły oraz podjąć szereg innych działań. W tej fazie głównym celem jest osiągnięcie pierwszego sukcesu na rynku w zakresie produktu. Częste zmiany w strategii, cechach, jakości produktów czy usług są normalnością, gdyż dopiero próbujemy swoich sił na nowym rynku.

W fazie narodzin sukces polega na znalezieniu takiej grupy docelowej i rynku, który zapewni przychody i pozwoli się rozwijać. Jeśli zostaną podjęte odpowiednie działania firma może osiągnąć bardzo wysoki wzrost, co spowoduje konieczność zatrudnienia nowych pracowników, dostosowania produkcji, logistyki, a nawet całej strategii.

Faza wzrostu

Faza wzrostu znana jako faza przetrwania to moment, w którym są możliwe dwa scenariusze. Organizacja może odnieść sukces, rozwijać się na rynku i przejść do kolejnego etapu, ale będą takie przedsiębiorstwa które poprzez zaniechanie niektórych czynności bądź nieodpowiednie działania marketingowe nie przetrwają wśród konkurencji. Etap wzrostu to maksymalnie skupienie na swoich produktach: poszerzenie dystrybucji, wprowadzanie niewielkich modyfikacji w produktach, identyfikowanie podgrup klientów i dostosowywanie promocji pod nich. Firmy głównie skupiają się na dużych rynkach, niż na niszach by zmaksymalizować swoją sprzedaż. Szczególnie ważna jest rola marketingu, który pozwoli przejść do kolejnej fazy. Konsumenci znają już naszą markę i produkty, dlatego należy podkreślać czym różnisz się od konkurencji oraz jakie potrzeby Twój produkt jest w stanie zaspokoić.

Faza dojrzałości

Cykl życia organizacji obejmuje również fazę dojrzałości, czyli stabilizacji firmy na rynku. Dzieje się tak przez wzgląd na nasycenie rynku oraz wysoki poziom działań konkurencyjnych. Na tym etapie nie skupiasz się na intensywnej ekspansji, a raczej na zabezpieczeniu swojej pozycji oraz interesów. Nieczęsto wdraża się innowacyjne działania, ponieważ organizacja skupia się na utrzymaniu dotychczasowej efektywności, a nie na wdrażaniu nowych rozwiązań. Kontynuuj Twoją strategię, by utrzymać swoje funkcjonowanie. Szczególną uwagę poświęca się monitorowaniu sytuacji na rynku oraz kontrolowaniu działalności. Faza dojrzałości może trwać latami, jeśli dobrze kierujemy działaniami naszej firmy. Dopóki nasza sytuacja jest stabilna i stale uzyskujemy pozytywne wyniki sprzedażowe nie ma potrzeby do żadnych zmian.

Poznanie cyklu życia swojej organizacji pozwala na wprowadzenie odpowiednich działań

Nie prześpij momentu na zmiany – zgłoś się po pomoc do specjalistów!

Cykl życia organizacji – faza schyłku

Czasem zdarza się, że organizacja znajdzie się w fazie schyłku. Wyróżnia się wtedy spadek sprzedaży oraz rentowności. Może być to spowodowane stagnacją rynku, niechęcią do podejmowania ryzyka czy poprzez brak innowacji. Cykl życia organizacji należy stale monitorować, zatem jeśli prześpi się moment firma niestety zniknie z rynku. Trzeba wyczuć sytuację, w której u schyłku etapu dojrzałości należy podjąć intensywne działania, by nadal utrzymać swoją pozycję. Mogą to być wszelakie innowacje i nowinki technologiczne. Przykładem takiej firmy jest „Nokia”, która tak długo skupiała się na swoich tradycyjnych telefonach komórkowych, że przespała moment przejścia na smartphony. W efekcie na wiele lat zniknęła całkowicie z rynku.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt