Nawigacja

Cele komunikacji marketingowej – czym są i jak je dostosować do potrzeb firmy

Pozyskiwanie klientów
Commplace agencja PR

Cele komunikacji marketingowej to cele długoterminowe. Trzeba się nastawić na maraton, a nie sprint. Efekty – czyli wzrost wartości Twojej marki, przyjdą z czasem. W przeciwieństwie do akcji promocyjnych, które są krótkoterminowymi zachętami do zakupu, a ich rezultat widać od razu. Cele komunikacji marketingowej zostaną osiągnięte, gdy przekonujesz klientów, poprzez konsekwentne wzmacnianie w nich tego poczucia, że Twoja marka daje im korzyści, których oczekują i potrzebują.

Podstawowe cele komunikacji marketingowej można sprowadzić do trzech zasadniczych wymiarów. Komunikacja marketingowa ma służyć po pierwsze komunikowaniu się, po drugie konkurowaniu i wreszcie przekonywaniu. Jednak to tylko wierzchołek góry lodowej. Cele komunikacji marketingowej można dostosować tak, by dokładnie odpowiadały na aktualne potrzeby firmy. Zgodzi się z tym każda agencja public relations.

3 zasadnicze cele komunikacji marketingowej

Głównym celem komunikacji marketingowej jest przekazywanie informacji klientom i odbiorcom. Bazując zawsze na zasadach skutecznej komunikacji, obywa się to m.in. poprzez reklamę, sprzedaż osobistą, promocję czy public relations. Kolejny cel to pomoc firmie w konsekwentnym i skutecznym konkurowaniu na rynku. Przecież wiele firm może sprzedawać zasadniczo ten sam produkt, po tej samej cenie, w tych samych punktach sprzedaży. Tylko dzięki skutecznej komunikacji marketingowej firma może być w stanie dotrzeć do określonych segmentów klientów, odpowiednio zróżnicować swój produkt i stworzyć poziom lojalności wobec marki, który zapewni jej ostateczną przewagę.

Celem komunikacja marketingowe, któremu przypisuje się największe znaczenie, jest to, by przekonać. Przekonać klienta do zrobienia określonej rzeczy, np. zakupu czy subskrypcji. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że „przekonać” nie jest synonimem „nakłonić”. Cele komunikacji marketingowej w tym zakresie można uznać za osiągnięte, gdy firma komunikuje w sposób tak przekonujący, że konsument decyduje się na podjęcie określonej decyzji.

Cele komunikacji marketingowej to cele długoterminowe.

Sprawdź, jak możemy Ci pomóc je osiągnąć.

Przedstawianie informacji w przekonujący sposób ma kluczowe znaczenie w komunikacji marketingowej, która poza trzema wymienionymi, może pełnić inne, bardzo konkretne zadania. Najważniejsze jest to, by jasno określić cele komunikacji marketingowej w firmie.

Cele komunikacji marketingowej – zwiększenie świadomości marki

To nie tylko jeden z najczęstszych celów komunikacji marketingowej, ale także zazwyczaj pierwszy w przypadku nowej firmy. Kiedy pojawiasz się na rynku, musisz dać ludziom znać, że Twoja firma i produkty lub usługi istnieją. Możesz się w tym celu posługiwać różnymi narzędziami. Najważniejsze, by wizerunek Twojej firmy, nazwa Twojej marki i slogany, były na ustach jak największego audytorium. Twój cel to stać się znanym i zapamiętanym. Z tej funkcji komunikacji marketingowej korzystają także firmy o ugruntowanej pozycji. Ich celem jest dalsze budowanie lub utrzymywanie najwyższej świadomości marki. To oznacza, że chcą by ​​klienci myśleli o nich w pierwszej kolejności, zanim w ogóle zaczną rozważać jakiekolwiek inne opcje.

Komunikacja marketingowa w celu zmiany postrzegania marki

Zmiana postrzegania firmy lub marki – oto kolejne cele komunikacji marketingowej. Czasami pojawiają się sytuacje kryzysowe. Mogą być wynikiem rozprzestrzeniania się błędnych czy nieprawdziwych informacji na temat firmy, produktów lub usług. W innych przypadkach negatywny rozgłos jest wynikiem skandalu biznesowego lub niepokojącej działalności firmy. Firma BP zainwestowała miliony dolarów, aby oczyścić się w oczach opinii publicznej po niesławnym wycieku ropy w Zatoce Meksykańskiej w połowie 2010 roku. Lokalne firmy zwykle nie mają takiego budżetu, ale też skala kompromitacji pewnie nie jest tak wielka.  Na szczęście wcześniej opracowana strategia postępowania na wypadek kryzysu, uwzględnia także skuteczny sposób komunikowania w tym trudnym czasie.

Jak zmotywować klientów do zakupu?

Dla wielu firm kluczowym celem komunikacji jest motywowanie klientów do zakupu. Polega ono na podkreśleniu nadrzędnych korzyści dla użytkownika, płynących z zakupu konkretnej rzeczy danej marki. Aby skutecznie zmotywować klientów do zakupu trzeba trafić idealnie w podstawową potrzebę lub chęć, która skłania ich do działania. Podobnie w przypadku gdy cele komunikacji marketingowej oznaczają zachęcanie do zmiany marki. Jest to konkretny cel polegający na przekonaniu klientów, którzy kupują konkurencyjne produkty, że Twoje lepiej zaspokoją ich potrzeby. Będą lepsze w porównaniu z „innymi wiodącymi markami”. W tym przypadku jest trochę łatwiej. Dlaczego? Bo klienci już kupują w ramach Twojej kategorii produktów. Oznacza to, że potrzeba została ustalona. Pozostaje Ci przekonać potencjalnych klientów, że Twój produkt lub usługa są lepsze i zachęcić do ich wypróbowania, a następnie pozostania wiernymi Twojej marce.

Bez względu na cele komunikacji marketingowej, skuteczna komunikacja wyróżnia się kilkoma niezmiennymi elementami. Po pierwsze powinna informować o rzeczach, które są istotne dla klientów. Po drugie, powinna to robić w sposób zrozumiały. Powinna także sprawiać, że konsument uwierzy, że przekaz jest prawdziwy, przekonujący. I po czwarte, że jest równie lub nawet bardziej atrakcyjny niż ten komunikowany przez konkurencję.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt