Tworzenie pozytywnego szumu oraz generowanie rozgłosu wokół swojej marki to zadania Buzz marketing. To rodzaj marketingu wirusowego, który wykorzystuje różnorodne techniki, aby skłonić ludzi do mówienia o danej marce. W jaki sposób wdrożyć działania buzz marketing do swojej firmy?
Buzz marketing jako niekonwencjonalna technika marketingowa
Firmy używają buzz marketing, aby zwrócić uwagę grupy docelowej na dany produkt, usługę i skłonić do mówienia o nich. Poprzez specjalne działania podsyca się dyskusje w celu wywołania wzrostu liczby rozmów o marce. To rodzaj marketingu wirusowego, który ma za zadanie w szybkim czasie się rozprzestrzeniać oraz być zapamiętanym. Ma wzbudzać ciekawość, podekscytowanie oraz zaintrygowanie marką.
Można wyróżnić różne rodzaje buzz marketing. A mianowicie: programy polecające, influencer marketing, kampanie online. A także sponsoring wydarzeń, aktywność na portalach społecznościowych, dyskusje na forach internetowych, trendsetting, czy nawet rozpowszechnianie plotki. Takie działania – podobnie jak te, które wdraża agencja PR – budują pozytywny wizerunek firmy. Zwiększają ruch na stronach internetowych czy mediach społecznościowych. Wszystko to ostatecznie przekłada się na zyski finansowe.
Zastanawiasz się jak stworzyć kampanię buzz marketingu w Twojej firmie?
Mamy masę pomysłów!
Buzz marketing – przykłady
Aby w pełni zrozumieć na czym dokładnie polega buzz marketing warto przyjrzeć się przykładom jak robią to największe firmy. Należy pamiętać, że taka reklama musi być staranie zaplanowana, aby nie obróciła się przeciwko danej marce. Jedną z najbardziej znanych firm używających buzz marketing jest oczywiście marka „Apple”. Firma ta w trakcie swoich prezentacji, używała na jej końcu słów „one more thing”, czyli „jeszcze jedna rzecz”. Ludzie wiedzieli, że po tym szykuje się coś wielkiego. I rzeczywiście, Steve Jobs użył tej techniki by stworzyć szum wokół swojej marki. Zawsze po tym jednym, krótkim zdaniu były prezentowane wielkie nowości. Na przykład premiery przełomowych produktów Apple, o których później mówił cały świat.
Kolejnym świetnym przykładem jest kampania firmy Nike, w której słynny piłkarz Ronaldinho popisuje się sztuczkami z piłką nożną właśnie w butach Nike. W niesamowicie szybkim tempie rozpoczęły się dyskusje specjalistów, znawców piłki nożnej na forach czy aby na pełno piłkarz jest w stanie zrobić takie sztuczki, czy jest to oszustwo. Reklama ta przyciągnęła niesamowitą uwagę i była tematem uwagi wielu programów telewizyjnych oraz radiowych. Oczywiście okazało się, że sztuczki były oszustwem, ale reklama spełniła swoją rolę w ramach marketingu szeptanego – cały świat mówił tylko o niej.