Usługi

Public Relations Strategia komunikacji Branding Google Ads Pozycjonowanie stron Tworzenie stron www

Oferta produktowa

Eventy firmowe Food marketing Komunikacja marketingowa Projektowanie graficzne Wsparcie sprzedaży Online marketing

Oferta konsultingowa

Social Media Komunikacja wewnętrzna Zarządzanie kryzysowe Employer Branding Marketing referencyjny Customer Lifetime Value Marketing B2B
powrót

Audyt UX – co to jest, definicja

co to jest, definicja

Audyt UX to narzędzie, które służy do badania użyteczności danej strony internetowe poprzez jej szczegółowe analizowanie. Badane są przede wszystkim konkretne doświadczenia użytkowników pod względem użyteczności. Przeprowadzenie audytu ma pomóc w zidentyfikowaniu problemów i odnalezieniu niezgodności względem oczekiwania klientów, ale także wskazuje mocne aspekty strony i pomaga w jej optymalizacji. 

Audyt UX – ciekawostki, o których musisz wiedzieć!

Audyt UX – inaczej znany jako audyt użyteczności strony internetowej – pozwala odpowiedzieć na pytanie odnośnie spełniania oczekiwań internautów, ale także pokazuje, co można zmienić i poprawić. Audyt UX powinno się przeprowadzać systematycznie, by na bieżąco monitorować i kontrolować obszary do poprawy.

Audyt UX, czyli User Experience, pokazuje odczucia i doświadczenia osób korzystających z witryny internetowej lub aplikacji, w tym oczywiście bardzo popularnych aplikacji mobilnych. Kryterium użyteczności jest zmienne, określa się je w zależności od rodzaju badanej strony internetowej.

Audyt UX – najważniejsze informacje

Audyt UX przeprowadza się w celu dowiedzenia się, jak użytkownicy odbierają wskazany produkt cyfrowy oraz co zrobić by odczucia te zostały poprawione. Audyt UX obejmuje badanie różnych obszarów i najczęściej ocenia się czytelność strony, wygląd, łatwość nawigacji, treści znajdujące się na stronie oraz jej design. Audyt UX pozwala m.in. dowiedzieć się, w którym miejscu użytkownik traci orientację, sprawdzać co wpływa na brak konwersji, czy ścieżka zakupowa jest poprawna, czy język strony jest odpowiednio dostosowany do grupy docelowej oraz czy zawarte na stronie komunikaty są czytelne i zrozumiałe.

To, ile trwa audyt UX, uzależnione jest od wielu kwestii, przede wszystkim od wielkości i rozbudowania samej strony internetowej. Badania mogą trwać zaledwie kilka dni lub nawet kilka tygodni. Spore znaczenie dla czasu przeprowadzenia audytu ma także wyznaczony na niego budżet, choć w tej kwestii nie warto oszczędzać. W czasie audytu często przeprowadza się analizę konkurencji, która ma wskazać sposoby na radzenie sobie z problemami podobnego typu. Audyt UX to ogromna baza wiedzy dla właściciela strony internetowej. 

Każdy audyt UX kończy się sporządzeniem specjalnego raportu, w którym znajdują się informacje o wszystkich problemach, uszeregowane w kolejności od najbardziej krytycznych po te mniej istotne, ale także zalecenia mające spowodować zwiększenie efektywności strony. Z raportu dowiemy się też jak ulepszyć oferowany przez nas produkt oraz co zrobić, by poprawić użyteczność serwisu. Raport powinien zawierać konkretny opis wszystkich rekomendacji dla strony. W celu poprawnego sporządzenia raportu, trzeba jednak jeszcze przed jego przeprowadzeniem dokładnie poznać i określić cele biznesowe i założenia właściciela strony. Mając wiedzę na temat tego, czego oczekuje – może to być zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, ale też poprawa zaangażowania użytkownika w treści – można zasugerować odpowiednie rekomendacje. Po przedstawieniu wyników raportu, trzeba jeszcze podjąć decyzję, które wytyczne zostaną wprowadzone w życie, a następnie rozpocząć wdrażanie. Warto też na bieżąco monitorować postępy implementowanych działań. 

Podsumowanie

Audyt UX jest niezwykle pożytecznym narzędziem, które powinno się zastosować, gdy tylko pojawią się wątpliwości czy dana strona internetowa spełnia standardy użyteczności, ale również wtedy, gdy będziemy chcieli jedynie potwierdzić, że nasze działania są dobrze ukierunkowane. Audyt UX przeprowadza się także przed wpuszczenie na rynek nowego produktu.

Audyt UX ma kluczowe znaczenie dla biznesu, ponieważ pozwala na zdobycie lub utrzymanie zadowolonych klientów. Dbałość o pozytywne wrażenia użytkowników ma ogromne znaczenie, gdyż przekłada się na sprzedaż, zaufanie do marki oraz budowę jej pozytywnego wizerunku. Po przeprowadzeniu audytu UX najważniejsze jest jak najszybsze wyeliminowanie błędów krytycznych oraz stopniowa eliminacja pozostałych nieprawidłowości.

Powiązane hasła:

narzędzie promocji, agencja kreatywna, agencja brandingowa, agencja konsultingowa, wizja firmy, agencja 360, doradctwo strategiczne, strategia produktu, plan strategiczny, strategia biznesowa

Potrzebujesz pomocy w rozwoju biznesu?

Bartosz Zieliński

Bartosz Zieliński Dyrektor Zarządzający

+48 665 379 071
b.zielinski@commplace.pl
Zadzwoń Panel klienta Kontakt