Nawigacja

Marketing nowoczesny – kanały, zasady i wzory

Online marketing
Marketing nowoczesny - kanały, zasady i wzory

Marketing nowoczesny – czyli jaki? Zmiany zaszły tak szybko, że jedni nie pamiętają już wcześniejszej rzeczywistości. Inni nie zdążyli jeszcze zauważyć, jak daleko posunęła się rewolucja. Poniżej kanały, zasady i główne formy nowoczesnego marketingu. 

Marketing nowoczesny – kanały 

Tym, co definiuje charakter nowoczesnego marketingu, są kanały, za pomocą których przekaz dociera do użytkowników. Są to głównie media internetowe w tym social-media, a ostatnio coraz częściej również wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.  

W USA już teraz z rzeczywistości wirtualnej (VR) i rzeczywistości rozszerzonej (AR) korzysta co najmniej raz w miesiącu odpowiednio 17-28 proc. osób. Jednocześnie nie jest tajemnicą, że prasa traci na znaczeniu. Weźmy choćby codzienną, której w Polsce w 2005 roku sprzedawało się 1,6 mln egzemplarzy dziennie, w 2013 roku – 900 tys. egzemplarzy, a w ubiegłym roku już mniej niż 500 tys. egzemplarzy.  

Tak samo jest z prasą luksusową czy tygodnikami. To przekłada się na mniejszą siłę oddziaływania tych pism. Przez to tracą one kluczowe znaczenie jako kanały marketingowe. To samo dotyczy wszystkich papierowych gadżetów reklamowych, ale też billboardów i plakatów w związku z ich ilością w przestrzeni miejskiej na równi z innymi formami reklam.  Zdecydowanie Internet jako medium jest też ważniejszy ogółem niż telewizja czy radio, co widać po wpływach z reklam. W 2019 roku wydatki na marketing nowoczesny i reklamę online po raz pierwszy były w Europie były wyższe, niż na reklamę offline. 

Zasady nowoczesnego marketingu 

Marketing nowoczesny opiera się na kilku nowych zasadach: 

  • Zamiast spekulacji i prognoz na temat zachowania klienta, marketer korzysta z big data i analizuje realne dane. 
  • Klienci są nieufni wobec tradycyjnych reklam – zamiast tego treści są bardziej kontekstowe i obudowane contentem.  
  • Wielu marketerów online jako wsparcie sprzedaży używa np. webinarów czy podcastów, w których opowiadają o… sprzedaży.  Klienci doceniają szczerość zamiast zawoalowanych reklam. 
  • Póki co przekaźnik jest często przekazem, tzn. sam kanał komunikacji marketingowej przyciąga klientów. Przykład to odważny kanał Tiktok marki, ciekawy firmowy podcast, intrygujący live sprzedażowy influencera etc. 

Chcesz skutecznie nadążać za rynkiem?

Skup się na biznesie. PR i marketing zostaw nam.

Zmiana dynamiki firma-klient 

Jeszcze z lat 90. pamiętamy firmy, które w ogóle nie musiały się reklamować. Działały w podwórku czy o oficynie, odstraszały wyglądem, a mimo to przyciągały, bo nie było innego wyboru. Dziś klient ma dostęp do ofert tysięcy podmiotów z całego świata i umie to wykorzystać. Chronią go też prawa, regulujące np. kwestię prywatności czy dostępu do danych osobowych. Z tego powodu dawne, agresywne formy marketingu też nie sprawdzają się już tak dobrze, jak kiedyś. 

Według danych z 2021 roku każdy, kto posiada komputer czy telefon, jest narażony na kontakt z 6-10 tys. reklam dziennie. To może brzmieć nieprawdopodobnie, ale już w latach 70. było to 500-1600 reklam dziennie, a wówczas środki przekazu ograniczały się do prasy, radia czy billboardów. To sprawia, że billboard z produktem nie tylko nie zrobi na nikim żadnego wrażenia, ale też może zostać całkowicie niezauważony w przesyconej komunikatami przestrzeni publicznej! Klient na pewno nie sięgnie po katalog reklamowy i nie będzie szukał kontaktu do firmy dłużej niż kilka sekund.  

Dynamika relacji firma-klient zmieniła się w nowoczesnym marketingu. Teraz musisz maksymalnie ułatwić klientowi znalezienie wszystkich potrzebnych danych o firmie,  przedstawić mu dobrą ofertę w wygodnej dla niego formie, a o produkcie komunikować językiem korzyści. 

Przykłady marketingu nowoczesnego 

Patrząc z zewnątrz, dość trudno jest uchwycić zasady nowoczesnego marketingu. Najłatwiej jest to wyjaśnić na przykładach. Ostatnio mnożą się działania edukacyjne, kulturalne czy sponsorskie na styku contentu i reklamy. Przykładem mogą być wywiady z artystami czy osobistościami świata mody, jakie zamieszcza na swoim kanale Youtube Vogue czy Elle Polska. Tradycyjne media zdają sobie sprawę z tego, że ich dawni czytelnicy informacji poszukują dziś głównie w internecie.  

Oferując im ciekawe treści, mogą przynajmniej u części z nich wywołać nostalgię czy ciekawość, która skłoni ich do przeczytania papierowego numeru pisma. Inny przykład to podcast Girlboss Radio. Prowadząca Sofia Amaruso pisze książki, prowadzi warsztaty i doradza kobietom, które chcą założyć biznes. Jednak mało osób by o tym pamiętało, gdyby nie podcast jako kanał dotarcia do potencjalnych klientek. Statystyczny użytkownik Instagrama spędza ta 28 min dziennie, czyli prawie 3,5 godziny tygodniowo. Nikt nie wchodzi tam, by godzinami oglądać reklamy! 

Każdy ma własne preferencje, na podstawie których dobiera wartościowe – swoim zdaniem – kanały. Ten fakt wykorzystuje większość marek, od globalnych, po mniejsze, jak np. gospodarstwo agroturystyczne Nadbużański Dom czy firma jubilerska Malaya Jewelry. Nadbużański Dom nie pisze wprost o pakietach pobytowych, lecz zamieszcza sielskie zdjęcia natury i inspirujące sesje kulinarne z typowo nadbużańską żywnością.

  

Malaya Jewelley to firma działająca w Bhutanie, a fanów przyciąga w dużej mierze magią widoków uchwyconych z drona czy sesjami pełnymi lokalnych modelek i pejzaży.  Obie firmy wykorzystują tęsknotę za egzotyką i zamiłowanie użytkowników Instagrama do pięknych widoków. W ten sposób mogą ich przy okazji zainteresować swoją ofertą. 

Marketing nowoczesny i postpandemiczny 

Czy czasy pandemii w jakiś sposób wpłynęły na marketing nowoczesny? Badacze już twierdzą, że tak. Pod uwagę trzeba wziąć następujące zmiany: 

  • ścieżka zakupowa klienta wygląda często inaczej niż przed pandemią. Zwiększyła się dostępność i akceptowalność zakupów online. 
  • Społeczne oczekiwania odnośnie bezkontaktowych, szybkich, zdalnych usług są wyższe niż przed pandemią nawet w sektorach, w których kiedyś takie rozwiązania nie istniały. 
  • Marketing jeszcze bardziej opiera się na analizie danych. 
  • Coraz bardziej oczekiwany i pożądany przez klientów stał się marketing kontekstowy, a szczególnie lokalizacyjny, tzn. usług dostępnych tu i teraz. 

Jeśli chcesz skuteczniej podążać za tymi zmianami, zapraszamy do kontaktu z naszą agencją. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt