Nawigacja

Czym jest przewaga komparatywna?

Strategia marketingowa

Pojęcie przewagi komparatywnej po raz pierwszy przedstawiono już na początku XIX wieku. Wówczas odnosiło się do gospodarki światowej, czyli międzynarodowej wymiany towarów. Dziś można zastosować je również w relacjach między przedsiębiorstwami. Czym jest przewaga komparatywna?

Klasyczne ujęcie przewagi komparatywnej

Pierwszy raz o teorii przewagi komparatywnej usłyszano w 1808 roku za sprawą Roberta Torrensa. Ekonomista David Ricardo w swojej pracy „Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania” określił, że wymiana międzynarodowa towarów może być korzystna dla obu partnerów nawet wtedy, gdy jeden z nich wytwarza zdecydowanie więcej towaru niż drugi. Według ekonomisty warunkiem gwarantującym sukces handlu międzynarodowego jest istnienie względnych różnic w kosztach wytwarzania w obu krajach. 

Zgodnie z teorią dany kraj wymiany może odnosić korzyści, jeśli sprzedaje towary wymagające mniejszych nakładów na produkcję, w zamian za dobra, które w jego kraju są droższe w wyprodukowaniu. Oznacza to, że kraj może zwiększyć swoje dochody, jeśli specjalizuje się w produkcji konkretnych towarów i sprzedaje je na rynku międzynarodowym. Wówczas ma przewagę komparatywną.

Sprzedaż produktów na rynku międzynarodowym wymaga odpowiedniej wiedzy i przygotowania.

Zgłoś się do nas po cenne wskazówki!

Przewaga w odniesieniu do spółek handlowych

Przewaga komparatywna w biznesie jest uzyskana dzięki zdolności produkowania dóbr taniej niż są w stanie robić to rynkowi rywale. Firma koncentruje się na konkretnych produktach i dzięki temu działa wydajniej niż konkurenci w produkcji tych dóbr. To zaś zapewnia jej efektywność sprzedaży. Przewaga może wynikać m.in. z posiadania zaawansowanych zasobów rzeczowych lub cennych wartości niematerialnych. Na przykład pewnych patentów, know-how, doświadczonego kierownictwa, doskonale wykwalifikowanego zespołu pracowniczego. A także innych aspektów, dzięki którym firma może usprawniać swoje procesy lub produkty. 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt