Pojęcie przewagi komparatywnej po raz pierwszy przedstawiono już na początku XIX wieku. Wówczas odnosiło się do gospodarki światowej, czyli międzynarodowej wymiany towarów. Dziś można zastosować je również w relacjach między przedsiębiorstwami. Czym jest przewaga komparatywna?
Klasyczne ujęcie przewagi komparatywnej
Pierwszy raz o teorii przewagi komparatywnej usłyszano w 1808 roku za sprawą Roberta Torrensa. Ekonomista David Ricardo w swojej pracy „Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania” określił, że wymiana międzynarodowa towarów może być korzystna dla obu partnerów nawet wtedy, gdy jeden z nich wytwarza zdecydowanie więcej towaru niż drugi. Według ekonomisty warunkiem gwarantującym sukces handlu międzynarodowego jest istnienie względnych różnic w kosztach wytwarzania w obu krajach.
Zgodnie z teorią dany kraj wymiany może odnosić korzyści, jeśli sprzedaje towary wymagające mniejszych nakładów na produkcję, w zamian za dobra, które w jego kraju są droższe w wyprodukowaniu. Oznacza to, że kraj może zwiększyć swoje dochody, jeśli specjalizuje się w produkcji konkretnych towarów i sprzedaje je na rynku międzynarodowym. Wówczas ma przewagę komparatywną.
Sprzedaż produktów na rynku międzynarodowym wymaga odpowiedniej wiedzy i przygotowania.
Zgłoś się do nas po cenne wskazówki!
Przewaga w odniesieniu do spółek handlowych
Przewaga komparatywna w biznesie jest uzyskana dzięki zdolności produkowania dóbr taniej niż są w stanie robić to rynkowi rywale. Firma koncentruje się na konkretnych produktach i dzięki temu działa wydajniej niż konkurenci w produkcji tych dóbr. To zaś zapewnia jej efektywność sprzedaży. Przewaga może wynikać m.in. z posiadania zaawansowanych zasobów rzeczowych lub cennych wartości niematerialnych. Na przykład pewnych patentów, know-how, doświadczonego kierownictwa, doskonale wykwalifikowanego zespołu pracowniczego. A także innych aspektów, dzięki którym firma może usprawniać swoje procesy lub produkty.